úterý 27. září 2016

RECENZE: Erebos | Ursula Poznanski

Share it Please


autor: Ursula Poznanski
překlad: Karolína Kousalová
originální název: Erebos
nakladatelství: Fragment
rok vydání: 2013
počet stran: 320



Ursulu Poznanski jsem objevila teprve po vydání thrilleru Pět, který mě zaujal nejen prostředím geocachingu, ale nadchl mě celkově. Chtěla jsem si tedy přečíst i její předchozí knihy. Erebos jsem objevila v Levných knihách za levný peníz a tak jsem si jej koupila. Původně jsem však očekávala knihu ve stylu Game od Anderse de la Motty, kterou jsem hodnotila velmi vysoko. 


Anotace:


Šestnáctiletý Nick, který navštěvuje jednu londýnskou střední školu, má pocit, že se několik spolužáků začíná chovat podivně a všimne si, že si mezi sebou předávají tajemné balíčky. Zvědavost mu nedá a zjišťuje, že se jedná o DVD. Když celý nedočkavý konečně obdrží ono tajemné DVD, na němž je počítačová hra, okamžitě se pouští do jejího hraní. Hra se jmenuje Erebos a od počátku je velmi návyková. Jak je však možné, že toho ví tolik o každém hráči? Ukazuje se, že hra je vysoce inteligentní a splní i nejtajnější přání. Na druhou stranu má však velmi přísná pravidla a kdo je poruší, čeká ho krutý trest.




Vlastní názor:


Bohužel jsem až příliš pozdě zjistila, že kniha je určená pro čtenáře od 13 let, nejedná se tedy o mou cílovou skupinu. Nakonec to ani nevadilo, protože kniha je velmi čtivá, a to i přes zdlouhavější začátek. Celou dobu totiž přemýšlíte... Jak může hra znát vaše nejtajnější přání? Jak o vás může vědět úplně všechno? Kdo celou hru vlastně řídí? Je nábor do hry náhodný nebo má nějaká pravidla? Navíc se o této hře nesmíte nikomu zmínit. Proč je tak tajná? Budete si klást spoustu otázek a postupně budete dostávat odpovědi. 

"Hra, která se nedá koupit.
Hra, která s tebou mluví.
Hra, která tě pozoruje, odměňuje tě, hrozí ti, dává ti úkoly."

Celou hrou vás provází tajemný posel se žlutýma očima, který hráčům rozdává různé úkoly. Časem však přitvrzuje, lehčí úkoly pomalu střídají ty těžší. Motivací pro hráče je dosáhnutí vyšší úrovně pro herní postavu, za níž hrají a splnění "nesplnitelných" přání. Nick na tom není jinak a poměrně rychle se stává na hře závislý. Někteří spolužáci dokonce přestávají chodit do školy. To je však proti pravidlům hry. Hráč totiž musí vytvářet dojem, že žádnou hru nehraje, jeho život musí navenek vypadat stále stejný.

Zaujalo mě střídání herního světa plného nadpřirozených bytostí s tím reálným, odehrávajícím se u počítače se sluchátky na uších. Po čase však můžete mít pocit, že tím děj upadá do stereotypu a že už vás nic nepřekvapí. To jste ale na omylu, v tu chvíli nastane nečekaný obrat.




Co se týče postav, charaktery jsou dle mého názoru až na výjimky málo propracované, tudíž různá závěrečná odhalení vyšumí do ztracena. Postupné odkrývání hráčů, resp. kdo je kdo ve skutečném světě, na mě dojem neudělalo, a to ze stejného důvodu. Závěrečná pointa, která je pro YA typická, mě bohužel také zklamala. Kladně hodnotím celkový námět, který považuji za originální, myslím si však, že celkový potenciál naplněn nebyl a chyběla větší propracovanost detailů. Konec byl zbytečně rychlý a pro mě až moc "nudný", čekala jsem nějaký vyšší smysl či odkaz. Dočkáme až moc zbytečného moralizování. Měla jsem příliš vysoká očekávání a kniha je bohužel nenaplnila. 

Knihu doporučuji spíše mladším ročníkům, ale samozřejmě i fanouškům počítačových her a nejen jim. Nepochybuji, že cílové čtenáře kniha skutečně nadchne a upoutá, a to nejen herním prostředím, ale i celkovou originálností příběhu.


"Vstup. 
Nebo se vrať. 
Toto je Erebos."

70 %



2 komentáře:

  1. Recenze je parádní, ale na knihu se nechystám. Už taky nejsem cílovka, navíc mám od autorky doma ještě jiný titul, který stále čeká na přečtení (Saeculum). A letos jsem četla Ready Player One a byť mě nakonec kniha bavila, znovu už to počítačové prostředí vyhledávat nebudu. Měj krásný den, Marcelko :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za pochvalu :-)) Chápu, já už se do ní znovu nejspíš nikdy nepustím. Saeculum mám taky v plánu, ale obávám se, aby to nebylo něco v podobném duchu (tím myslím pro děti a mládež :D). No uvidím ještě, jestli se k ní dostanu. Děkuji a taky Ti přeji krásný den :-)

      Vymazat

Děkuji moc za komentáře.