RECENZE: Jsem zpět | Brenda Novak

autor: Brenda Novak
překlad: Markéta Polochová
originální název: Hello Again
nakladatelství: Omega
počet stran: 408

Evelyn Talbotová, která byla před mnoha lety unesena a mučena jejím tehdejším přítelem Jasperem Moorem a jako zázrakem jeho řádění přežila, pokračuje ve svém výzkumu  v Hanover House - první věznici a léčebně pro duševně choré vězně s psychopatickými sklony. Jasper Moore tehdy před jednadvaceti lety beze stopy zmizel, ale Evelyn ho stále cítí a tuší, že čeká jen na vhodný okamžik, aby dokonal dílo, které tehdy započal. Výzkum, na kterém pracuje, má právě pomoci Jaspera vypátrat a konečně předat spravedlnosti.

Jsem zpět je název novinky nakladatelství Omega a zároveň druhým pokračováním s psycholožkou Evelyn Talbotovou v hlavní roli. Loni vyšel první díl Nejhorší noční můra, na něhož jsem psala recenzi, kterou si můžete přečíst zde

Sérii napsala americká spisovatelka Brenda Novak, která se zaměřuje na historické romance a detektivky pro ženy. Napsala více než 50 knih a prodala přes 4 miliony výtisků. Pravidelně se umisťuje na žebříčcích bestsellerů a její romány získaly mnohá ocenění.

Psycholožka Evelyn Talbotová se díky svému výzkumu přestěhovala na mrazivou Aljašku, kde se jí podařilo vybudovat věznici pro ty nejhorší psychopaty. Místní obyvatelé tuto skutečnost nesli nelibě, ale nakonec vzali Evelyn i s Hanover House na milost. Hilltop je malé odlehlé městečko vzdálené hodinu cesty od Anchorage, největšího a nelidnatějšího města Aljašky, takže není divu, že se jeho obyvatelům nelíbí možnost, že by například některý z psychopatů utekl a škody, které by případně napáchal. Evelyn žije s místním policistou Benjaminem Murphym přezdívaným Amarok, který jí pomohl vyléčit nejen zlomenou duši, ale i tělo. Velice intenzivně pracuje na dopadení Jaspera, aby už oba mohli najít vytoužený klid. Toho času se Evelyn věnuje novému pacientovi zvanému Stvořitel zombie, který měl údajně provádět svým obětem čelní lobotomii a poté je zavraždit. Nakonec za skandálního odhalení je zjištěno, že některé důkazy byly Stvořiteli zombie podstrčeny a zdá se, že bude propuštěn na svobodu. Je opravdu tak nevinný, jak neustále tvrdí?

Celkový autorčin nápad postavit fiktivní věznici na tak odlehlém místě považuji za skvělý. Aljaška je nehostinné místo s dlouze trvající zimou, častými sněhovými bouřemi a všudypřítomnými závějemi. Už jen tato představa vyvolá ve čtenáři tísnivou atmosféru a lehké mrazení v zádech, která se nevtíravě line po celou dobu příběhu. Já osobně detektivky či thrillery zasazené do zimního období přímo miluji a vyhledávám je. Atmosféra uvnitř věznice velice nápadně připomíná scény z filmu Mlčení jehňátek a rozhovory Evelyn Talbotové s pacientem Lymanem Bishopem zvaným Svořitelem zombie zase rozhovory mezi Clarice Starlingovou a Hannibalem Lecterem ve věznici.

Jak už bylo výše zmíněno, autorka píše převážně detektivky určené pro ženy, a tato není výjimkou. Hlavní hrdinkou je žena, která se potýká s traumatem z minulosti a jako jediná přežila řádění psychopata Jaspera Moora, který byl zároveň jejím přítelem. Tento fakt přiměl Evelyn studovat psychologii a psychopatologii, protože tehdy, i přes vykazování určitých znaků typického psychopatického chování, nepoznala, co byl její přítel zač. Oproti prvnímu dílu jsem z Evelyn cítila, že se posunula o krok blíže vidině normálního života, našla si přítele a s ním překonala dlouhotrvající sexuální frustraci. Bohužel pocity méněcennosti si nese stále sebou a je znát, že se s nimi jen tak lehce nevyrovná.

I když objektivně považuji knihu za velmi zdařilou, mé subjektivní dojmy se s tím neztotožňují. Po dočtení knihy jsem měla podobně vlažné pocity jako u prvního dílu. Chvíle napětí a hltání děje se vším všudy střídaly chvíle nudy a šedi. Kniha postrádala jakousi jiskru, kterou bych u podobných příběhů očekávala. Konec se autorce povedl i přesto, že jej nechala opět otevřený. Myslím si však, že naláká spoustu čtenářů, kteří budou nutně chtít vědět, jak se děj vyvine dál. Věřím ale i tomu, že některé čtenáře konec odradí, protože mohou mít pocit, že je autorka o něco připravila či ochudila.

Pokud vás baví thrillery, ve kterých se zkoumá mysl psychopatů, máte rádi Mlčení jehňátek v knižní či filmové podobě, nebojíte se nehostinné Aljašky a navíc jste žena, je tato kniha tou správnou volbou.

✰✰✰✰

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji nakladatelství Omega. Pokud vás kniha Jsem zpět zaujala, zakoupit si ji můžete zde.