RECENZE: Všechno je lež | Michelle Sacks

autor: Michelle Sacks
překlad: Milan Lžička
originální název: All the Lost Things (2019)
rok vydání: 2020
počet stran: 264

Autorka Michelle Sacks mě zaujala už její předchozí knihou V dobrém i zlém (recenze zde), takže jsem si nemohla nechat ujít ani její novinku s názvem Všechno je lež.

Hlavní vypravěčkou, která dělá knihu v mnohém výjimečnou, je sedmiletá dívenka Dolly, která vyrazila s tátou, jenž často pracuje mimo domov a s nímž se proto moc nevídá, na výlet za dobrodružstvím. S Dolly cestuje i její dvojče - plastová kobylka Clemesta, v níž našla svou imaginární kamarádku. Dolly se spolu s Clemestou, kouzelnou koňskou královnou, která mluví, ale slyšet ji může jen Dolly, těší na nové zážitky, kterých je zpočátku velmi mnoho. Cesta se však zdá být den ode dne delší a táta zamlklejší a smutnější...

Zpočátku jsem se trochu obávala příběhu viděného očima sedmileté dívky, ale musím uznat, že mé obavy byly liché a já se velice snadno a rychle ponořila do příběhu, který se od ostatních v mnohém odlišuje. Co knihu dělá originální a zvláštní, je právě hlavní vypravěčka, která svůj příběh vypráví skze rozhovory se svou imaginární přítelkyní Clemestou, která je v jejích očích výjimečná a po celou cestu Dolly dobře radí. Ta se však radami Clemesty příliš neřídí a chce si užít táty, protože je pro ni vzácný. Postupem času čtenář odhaluje, že nic není takové, jaké se na první pohled zdá, ale především, že všechno je lež.

I když můžete velmi brzy tušit, jakým směrem se příběh bude odehrávat (já nic netušila a o to více jsem byla na konci překvapená), zjistíte, že nic není černobílé, a to ani Dollyin táta, který působí už od prvních stránek nedůvěryhodně. Nečekejte však růžový konec, kterým příběh může celou dobu zavánět. Pokud jste četli již autorčinu prvotinu, tak musíte tušit, že si pro vás připraví nejedno překvapení na závěr.

Někdo může namítat, že tempo příběhu je příliš pomalé a v podstatě se celou cestu nic převratného neděje. Zdání však klame, neboť tím si autorka připravuje půdu pro emocemi nabitý konec, který vás vyždímá až do poslední kapky. Na závěr se strhne lavina a jedno oko nezůstane suché. Děj je plný dialogů, které vás udrží v pozoru, takže vám stránky budou ubíhat pod rukama. Jakmile knihu otevřete, už ji nebudete chtít dát z ruky a budete zvědaví, jak vše dopadne.

Po dlouhé době jsem se setkala s originálním pojetím příběhu v daném žánru a jsem nadšená. Chtěla bych však zdůraznit, že kniha a samotný příběh, jakož i jeho vypravěč, nesedne každému čtenáři. Je však výbornou sondou do duše malého nevinného dítěte, které se snaží vyrovnat s konflikty rodičů, jenž pošramotí každou dětskou mysl. Vytěsnit špatné vzpomínky se zdá být nejlepším řešením, ale i chytrá kobylka Clemesta ví, že ne vždy to, co považujeme na první pohled za správné, správné i ve skutečnosti je.

✰✰✰✰✰

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Báře Srncové z nakladatelství Cosmopolis, kde si také knihu Všechno je lež, pokud vás zaujala, můžete koupit.