středa 16. října 2019

RECENZE: Titanic: Nikdo nechtěl uvěřit | Václav Králíček

autor: Václav Králíček
nakladatelství: Epocha
vydání: druhé
počet stran: 400

O Titanicu, nejslavnějším, nejluxusnějším a té doby největším zaoceánském parníku třídy Olympic patřícímu společnosti White Star Line, slyšel jistě každý. Osudná mu byla nedělní noc ze 14. na a 15. dubna 1912, kdy na své panenské plavbě narazil do ledovce. Následná chybná rozhodnutí zpečetila nejen osud Titanicu, ale také dvou třetin lidí nacházejících se na jeho palubě.
Autor ve svém druhém, revidovaném vydání, vyvrací mýty a fakta neustále se opakující v souvislosti s potopením Titanicu. Zaměřuje se především nejen na samotnou tragédii, která Titanic postihla, ale seznámí nás podrobně s příčinami, které stály za jeho potopením.

Nakladatelství Epocha vydalo letos druhé, revidované vydání knihy Titanic, a to na popud autora Václava Králíčka, neboť od uplynutí prvního vydání (vydaného v roce 2012 k příležitosti stého výročí od potopení Titanicu) uběhlo již několik let a za tu dobu se podařily některé omyly přivést na pravou míru, jak na začátku knihy uvádí sám autor.

Autor se ve své monografii velice detailně věnuje největšímu a nejluxusnějšímu zaoceánskému parníku té doby, a to od prvního vyplutí kýlu na vodu až po tragédii, která stála za jeho předčasným koncem. Kniha vás rovněž seznámí se vznikem společnosti White Star Line a její krátkou historií, s lidmi, kteří stáli v jejím čele, s loděnicí Harland & Wolff, jež existuje dodnes, ale především s jejím hlavním konstruktérem a později i výkonným ředitelem Thomasem Andrewsem, navrhovatelem tří tehdy největších lodí (Titanic, Olympic a Britannic), který se spolu s Josephem Brucem Ismayem, ředitelem společnosti White Star Line, nacházel na palubě Titanicu.

Autor vás prostřednictvím této knihy (obsahující velmi mnoho černobílých fotografií, ať už samotné lodi, jejích plánů, vnitřku lodi či významných osob, jež skvěle doplňují text), provede vnějšími i vnitřními palubami RMS Titanic (přívlastek RMS pochází ze slovních spojení Royal Mail Ship - královská poštovní loď), seznámí vás s lidmi, kteří stáli za chodem Titanicu, ať už byli vidět (lodní hospodář), či byli vidět méně (důstojníci v čele s kapitánem), nebo vidět nebyli vůbec (strojníci, elektrikáři, topiči). Autor vás rovněž skvěle uvede do tehdejších reálií, dozvíte se tak například o platech námořníků, pracovní době, sociálním dělení společnosti, závodech o rychlejší lodě aj. Autor se rovněž nemohl ubránit srovnáním s jinými loděmi, přečtete si tak o různých zajímavostech odkazujících na další lodě stejné či podobné kategorie. Zvláštní kapitolu autor věnuje samotnému nárazu, okolnostem, které mu předcházely, i chybným rozhodnutím, které mu následovaly. Nechybí ani pohled na tehdejší vyšetřování či snadné označení viníka. Autor uvádí vše na pravou míru a prezentuje své vlastní závěry. V závěrečných kapitolách autor nastiňuje zajímavou skladbu přeživších, kteří cestující měli větší šanci na záchranu, identifikaci mrtvých či informace, jak zemřeli lidé nacházející se na palubě Titanicu.

Tato publikace je velice obsáhlá a podrobná, musím však vyzdvihnout její chronologické řazení, díky němuž se v dané problematice budete velice dobře orientovat a nehrozí, že byste se v textu ztráceli. Dalším významným plusem je autorova schopnost podat text velmi čtivou formou, která si vás brzy podmaní a těžko se vám bude od knihy odcházet. První stránky s několika tragickými osudy cestujících vás navnadí na další kapitoly, které vás úzce seznámí s danou problematikou, a to tak, abyste si mohli vytvořit vlastní obrázek nad tehdejšími souvislostmi. Nebyla to totiž jen chybná rozhodnutí kapitána či důstojníků plavících se na palubě Titanicu bezprostředně po nárazu, nýbrž snaha vyhovět tehdejším zastaralým lodním zákonům, které neměly nic společného s loděmi velikosti Titanicu (viz např. problematika nedostatečného množství záchranných člunů). Částečný podíl viny mají na zkáze Titanicu rovněž úsporná opatření, která se tehdy netýkala pouze Titanicu, ale i jeho sesterských lodí.

Kniha  je velmi působivá a udělá na vás velký dojem. Při čtení budete mít pocit, že jste se ocitli na palubě Titanicu vedle ostatních cestujících i vy, prožijete s nimi poslední minuty a budete zpovzdálí sledovat jeho zkázu.

Pokud vás zajímají lodě, lodní průmysl nebo se prostě chcete dozvědět o nejslavnějším zaoceánském parníku, rozhodně sáhněte po monografii Titanic Václava Králíčka. Nebudete zklamaní.

✰✰✰✰✰

Chystáte se na tuto knihu nebo už ji máte přečtenou?