středa 26. července 2017

RECENZE: Lord John a důvěrná ZÁLEŽITOST | Diana Gabaldon

autor: Diana Gabaldon
překlad: Kateřina Heřmanová
originální název: Lord John and the Private Matter
počet stran: 288

Historický román odehrávající v Londýně v druhé polovině 18. století, v době, kdy Velká Británie bojuje ve Francii o nadvládu na třech kontinentech. Hlavním hrdinou je Lord John Grey, major armády Jeho Veličenstva. Stane se svědkem šokujícího odhalení, které se týká Josepha Trevelyana, snoubence jeho sestřenice Olivie. Greyovo úsilí zabránit skandálu, který by mohl zničit jeho rodinu, je přerušeno naléhavým příkazem k vyšetřování brutální vraždy Greyova druha ve zbrani podezřelého ze špionáže. Lord John sleduje oba případy najednou a pátrání ho přivádí na nejrůznější místa, od salonů anglické šlechty až po nevěstince. Snaží se zachytit stopu zmizelého komorníka a zjistit, kdo je záhadná dáma v zelených sametových šatech. Tam může být klíč ke všemu – anebo také ne.

Píše se rok 1757. Lord John Grey, major armády Jeho Veličenstva a zároveň hlavní hrdina tohoto příběhu, se stane svědkem šokujícího odhalení, které se týká snoubence jeho sestřenice Olivie. Grey se snaží zabránit skandálu, který by mohl zničit celou jeho rodinu, ale jeho úsilí je přerušeno naléhavým příkazem Koruny, která mu určí, aby vyšetřil brutální vraždu kamaráda ve zbrani, který je podezřelý ze špionáže. Lord John sleduje paralelně oba případy a jeho pátrání jej přivádí na nejrůznější místa, a to nejen do salonů anglické šlechty, ale také do nevěstinců. Stopa jej dovede až do Lavender House, místa, které navštěvuje záhadná dáma v zelených sametových šatech...

Autorkou tohoto historického románu s prvky detektivky není nikdo jiný než Diana Gabaldon, kterou celosvětově proslavila oceněná sága Cizinka. Autorka má tři akademické tituly, a to ze zoologie, mořské biologie a behaviorální ekologie. Po studiích pracovala na Arizonské univerzitě a v roce 1984 založila významný vědecký čtvrtletník Science Software Quarterly. S literaturou začala o čtyři roky později. Debutovala knihou Cizinka, která se pak stala první částí oblíbené série, jež má nyní devět svazků. V roce 2014 byl podle této série natočen oceňovaný televizní seriál se Samem Heughanem a Caitrionou Balfeovou v hlavní roli.

Kniha Lord John a důvěrná záležitost je však knihou odlišnou, než na jakou jsme ze série Cizinka zvyklí. Společným jmenovatelem knih je ústřední postava Lorda Johna, která se v oblíbené sérii pouze mihla. Děj se odehrává po bitvě v Cullodenu, Lord John se tedy již s Jamiem Fraserem potkal, nyní se však nenachází ve Skotsku, ale odcestoval zpět do Anglie. Přesto, že se žádná jiná postava z Cizinky v knize neobjevuje, Lord John se ve svých myšlenkách několikrát o Jamiem zmiňuje a často si na něj v určitých situacích vzpomene. Příběh o Lordu Johnovi není veden v podobném stylu jako Cizinka, z knihy je cítit trochu odlišný styl, a to proto, že Lord John a důvěrná záležitost je příběhem detektivním, který se soustřeďuje výhradně na vyšetřování. Samozřejmě tu jsou i znaky podobné, Diana Gabaldon je autorka, která má svůj vyhraněný styl a i ten se musel promítnout do Lorda Johna. Oním typickým znakem jsou obsáhlé popisné pasáže, ve kterých se Diana Gabaldon přímo vyžívá. Jak mě však v Cizince a Vážce v jantaru tyto pasáže bavily, zde mne spíše nudily a zpomalovaly ve čtení. U autorky jsme zvyklí, že se ráda rozepisuje, její knihy často čítají okolo tisíce stran, takže mě skoro až udivilo, že Lord John je v podstatě taková jednohubka, která nemá ani tři sta stran. Bohužel musím říct, že při tom malém počtu stran se mi příběh dost vlekl a často jsem se přistihla při tom, že ani nevím, o čem čtu. V knize jsem postrádala napětí, které by celý příběh dostalo na úplně jinou úroveň. Nic mě totiž nenutilo do dalšího čtení, neustále jsem počítala, kolik stran chybí do konce a četla ji z pouhé setrvačnosti. Konec to víceméně zachránil, rozuzlení bylo zajímavé a pro mě nečekané. Bohužel jsem však od celé knihy očekávala trochu více, než čeho se mi dostalo.

Co se týče postav, ty jsou vykresleny velmi dobře, autorka se nebála zajít do nejmenších detailů a dočkáme se tak i peprnějších scén. Rovněž se mi líbila celková atmosféra příběhu a vykreslení tehdejšího Londýna i s jeho obyvateli. Je vidět, že autorka má toto období v malíku a historické detaily si pořádně nastudovala. Na konci knihy se v autorčině poznámce dozvíme některé podrobnější skutečnosti, odkud čerpala informace nebo například nakolik jsou postavy skutečné.

Pokud budu mít možnost přečíst si pokračování o Lordu Johnovi, ráda tak učiním i přesto, že mám k prvnímu dílu několik výše zmíněných výtek, protože Diana Gabaldon si to jistě zaslouží.

Jestli jste Dianě Gabaldon a její sérii Cizinka propadli, mohla by se vám líbit i tato kniha. Když nebudete čekat úplně stejné zpracování, ale budete se na knihu dívat jako na historickou detektivku, jíž kniha bez pochyb je, nemůžete být zklamáni.

70 %

Děkuji nakladatelství Omega za poskytnutí recenzního výtisku. O knize se více dozvíte zde a zakoupit ji můžete přímo zde.