pátek 24. listopadu 2017

MINIRECENZE: Dům na samotě | Řezník

Hezké odpoledne milí čtenáři.

Opět vás vítám u nepravidelné dávky minirecenzí, tentokrát budou jenom dvě. Chtěla jsem pro vás připravit tři, ale nakonec jsem se rozhodla vydat článek dříve, protože mi brzdí vydání říjnové rekapitulace, neboť se v rekapitulaci krátce zmiňuji o přečtených knížkách v říjnu a jednou z nich je právě Dům na samotě. Nechtěla jsem tak vydávat článek o shrnutí dříve jak samotnou minirecenzi.

Tentokrát jsem sáhla po dvou výborných knihách a i když jsem je měla vypůjčené z knihovny, určitě se v budoucnu po nich podívám, aby si je mohla dát na čestné místo do vlastní knihovny :-)

Dům na samotě│Michaela Klevisová

Stručný obsah:
Výtvarnice Nela zůstává ve starém mlýně sama poté, co se rozejde s přítelem. Ve stejnou dobu v lese poblíž mlýna je nalezeno tělo mladé dívky. Způsob, jakým byla dívka zavražděna, až nápadně připomíná práci Kadeřníka, sériového vraha, který řádí v Praze.
Při vyšetřování vraždy vyjde najevo, že oběť byla nedávno spatřena s bývalým Neliným přítelem. Dosud poklidnou vesnici začíná obcházet strach, neboť místní se obávají, že vražda je dílem onoho sériového vraha, který se sem z Prahy přesunul.
Nelu začíná děsit noční návštěvník, který se ochomýtá kolem mlýnu a zdá se jako by tu něco hledal.
Vodítkem k případu jsou nejspíš místní obyvatelé, kteří mají mezi sebou mnohdy složitě propletené vztahy a téměř každý skrývá nějaké tajemství.

Impulsem k půjčení této knihy byla hlavně autorčina novinka Zmizela v mlze, která se nedávno objevila na pultech knihkupectví. Dosud jsem četla pouze Kroky vraha a Zlodějku příběhu a jelikož se jedná o sérii, ráda čtu tyto knihy postupně. Dům na samotě je tedy mou třetí knihou od autorky Michaely Klevisové.

Po dočtení knihy musím říct, že jsem vysloveně nadšená. Dům na samotě je skvělý detektivní příběh odehrávající se v českém prostředí, konkrétně ve středočeské vesnici s názvem Smrčina, s českými obyvateli, kteří oplývají svou typickou náturou a složitě propletenými vztahy a dávnými tajemstvími, která by měla zůstat pohřbena. Při čtení této knihy se ocitáte přímo mezi místními obyvateli a  máte pocit, jako byste s nimi žili celý život. Postavy jsou vykresleny opravdu bravurně a i když jich v knize nevystupuje málo, neztrácíte se v nich, protože každá z nich je originální a nezaměnitelná. Po celou dobu na vás dýchá atmosféra malé vesničky, která by jako z oka vypadla mnohým vesničkám, s nimiž jste se už jistě někde setkali. Starý mlýn skrývající dávné tajemství působí tajuplně a přiznám se, že první kapitola ve mně vzbuzovala i strach. V typicky české vesnici nechybí ani místní hospoda "U Lenina", kde se probírají místní drby a člověk se zde o místních obyvatelích lecco dozví. Čtení této knihy a rozmotávání vztahů mě nesmírně bavilo a přiznám se, že vraha jsem neuhodla až do poslední chvíle. Rozuzlení bylo překvapivé a i když spoustu práce odvedli místní lidé, svůj podíl na vyřešení případu měl i kapitán Josef Bergman, který čtenářům poodhalil trochu svoje soukromí. S knihou i autorkou jsem velmi spokojena a moc se těším na další případ Josefa Bergmana.

Výtvarnice Nela po rozchodu s přítelem zůstala sama ve starém mlýně, který původně s partnerem chtěli zrekonstruovat. V téže době bylo v nedalekém lese nalezeno tělo mladé dívky, ucházející se o práci v místních dostihových stájích. Při vyšetřování vyjde najevo, že oběť byla naposledy spatřena s bývalým Neliným přítelem. Dvě podobně provedené vraždy se nedávno staly v Praze, a tak není divu, že dosud poklidnou středočeskou vesnicí začne obcházet strach. Přesunul se sem z hlavního města sériový vrah? A kdo v noci chodí okolo mlýna, jako by tu něco hledal? Nyní je na inspektoru Bergmanovi, aby určil, zda se vodítko k případu neskrývá ve složitě propletených vztazích obyvatel obce, kde má téměř každý nějaké tajemství....

autor: Michaela Klevisová
nakladatelství: Motto
rok vydání: 2011
počet stran: 296

100 %

✽ ✽ ✽ ✽ ✽

Řezník│Jennifer Hillier

Stručný obsah:
Nejproslulejší sériový vrah, tzv. Řezník z Beacon Hill byl před třiceti lety zastřelen policejním náčelníkem Edwardem Shankem a obyvatelé si oddechli. Nyní je Edwardovi osmdesát let, pár let už je v penzi a jelikož už mu zdraví neslouží jako dříve, rozhodne se nechat dům svému vnukovi Mattovi, nadanému kuchaři, a odstěhuje se do domova důchodců.
Během rekonstrukce Matt objeví hrůzný nález a bude se muset rozhodnout, zda bude ignorovat děsivé tajemství, půjde na policii nebo vezme věci do vlastních rukou. Jeho přítelkyně Sam věří, že její matka byla zavražděna Řezníkem, třebaže k její smrti došlo dva roky poté, co Edward Shank vraha zastřelil. Sam její pátrání přivádí stále blíže k pravdě a také rovnou k Mattovu hroznému tajemství.

Přiznám se, že kniha mě zaujala hlavně svým celkem vysokým hodnocením, a to i přesto, že vrah je od prvních stránek znám. Tyto druhy thrillerů po pravdě moc nevyhledávám, já mám totiž ráda překvapení a odhalení vraha až ke konci knihy.

I přesto, že karty jsou čtenáři odkryty již po pár stránkách a dozvídá se, kdo je ve skutečnosti Řezník z Beacon Hill, nemění nic na tom, že se jedná o kvalitní a napínavou četbu v rámci žánru. Vrah je vykreslen jako odporná postava, mnohdy se vám z jeho skutků bude dělat zle, ale to ke knize patří. Takže pokud vám vadí brutální vraždy, knihu si radši odpusťte. Vedlejší postavy jsou vykresleny velmi dobře, v knize "nepotkáte" žádnou plochou postavu. Knížku jsem přečetla za rekordně krátkou dobu, autorka píše velmi čtivě. Těšit se můžete i na překvapivé zvraty, které zamávají s dějem a i když si autorka neodpustila romantickou linku, nepůsobí rušivě i přesto, že čtenář hned uhodne, jaký ji čeká konec. Střídání vypravěčů děj oživuje a máte možnost si udělat obrázek z vícero pohledů. Autorce se povedlo stvořit opravdu zvráceného psychopata, který jedná bez skrupulí a určitě byste si nepřáli se s ním jakkoli střetnout, nedejbože jako jeho oběť. Své oběti dlouze mučí a schovává si bizarní suvenýry. Závěr sice spěje k jedinému možnému konci, ale já byla spokojená. Doporučuji.

Americké město Seattle děsila série vražd, která skončila až v okamžiku, kdy policejní náčelník Edward Shank v roce 1985 konečně dopadl a zastřelil smutně proslulého Řezníka z Beacon Hill. Nyní, přibližně o třicet let později, dává Shank (který mezitím ovdověl a odešel do výslužby) svůj viktoriánský dům vnuku Mattovi, jehož kdysi pomáhal vychovávat. Matt, jenž je mladý a nadějný kuchař a restauratér, naráží během renovace domu, jenž zná z dětství, na bednu, kterou nikdy předtím neviděl. Poté, co odstraní zámek a podívá se dovnitř, ho čeká děsivý objev a on se musí rozhodnout, zda ponechá to, co nyní ví, pohřbeno v minulosti, půjde na policii nebo vezme vše do vlastních rukou. Mattova přítelkyně Sam měla vždy podezření, že i její matku zavraždil Řezník z Bacon Hill – jenže dva roky poté, co byl údajně zastřelen. A spolu s tím, jak hledá pravdu a snaží se sledovat stopy dávných událostí, směřuje nyní neomylně vstříc Mattovu temnému tajemství.

autor: Jennifer Hillier
překlad: Lumír Mikulka
originální název: The Butcher