RECENZE: Jsem holka. Co s tím? | Holly Bourne

autor: Holly Bourne
překlad: Romana Bičíková
originální název: What's a Girl Gotta Do? (2016)
značka: #BOOKLAB
počet stran: 432

Když jednoho dne na cestě do školy začnou středoškolačku Lottie obtěžovat dva dělníci z dodávky, uvědomí si, že je potřeba začít jednat a snažit se změnit svět. Přijde se skvělým plánem - založí si vlog, pomocí něhož začne bojovat se všudypřítomným sexismem. Pomáhají jí nejlepší kamarádky Amber a Evie, jejichž příběhy vyprávějí první dva díly série, ale také nadějný filmař Will. Will a Lottie se zpočátku nemůžou vůbec vystát, ale brzy se ukáže, že protiklady se přitahují. Je však možné snahu změnit svět skloubit s učením a přípravou na pohovor na Cambridge?

Jsem holka. Co s tím? britské autorky Holly Bourne je závěrečný třetí díl úspěšné série Být holka je dřina, kterou vydalo nakladatelství Slovart pod značkou #BOOKLAB. Tomuto dílu předchází kniha Už jsem normální?!?, která vypráví příběh Evie (recenze zde) a Je tohle láska?, která se zaměřila na Amber (recenze zde).

V posledním díle se čtenář seznámí s poslední dívkou z nerozlučné trojice, a to s Lottie. V předchozích dílech na nás může působit jako "holka do větru", ale nakonec se ukáže, že vše je jinak. Její výřečnost vezme za své, když cestou do školy narazí na chlapy z dodávky, kteří ji začnou slovně obtěžovat. Situace ji tak zaskočí, že nedokáže reagovat a doslova uteče. Celý den nad tím hloubá, co udělala špatně, jestli snad na sebe přitáhla pozornost, ale když vše vyloučí, zjistí, že hlavním důvodem byl fakt, že je holka. Lottie odmala sní o tom, že vystuduje Cambridge a stane se předsedkyní vlády a poté změní svět. Přípravy na pohovor na Cambridge jsou sice v plném proudu, ale Lottie se rozhodne jednat ihned a snažit se změnit svět. Celý měsíc bude upozorňovat na všechen sexismus, co uvidí. Nakonec se z nápadu stane školní projekt, do kterého se zapojí i její kamarádky. Snad zbude i čas na lásku.

Celá tato série je zaměřená na feminismus, ale v posledním díle se do tohoto tématu autorka pořádně obula. Slova jako feminismus a sexismus jsou zde propírána velmi důkladně, a to ze všech stran i úhlů. Lottie je rozhodnuta změnit svět za každou cenu, snaží se otevřít oči všem, a i když na to půjde dost výstředním způsobem a spousta lidí ji nepochopí a naopak jí začnou házet klacky pod nohy, nevzdává se až do úplného závěru.

Chování Lottie mnohdy hraničilo až s extrémismem, viděla jen svoji pravdu a naprosto odmítala odlišný postoj. Nechápala, proč věc tak očividnou někteří nevidí nebo vidět nechtějí. V tomto jsem se s ní nedokázala shodnout, ale přisuzovala jsem to jejímu mládí a naivitě, kterou v tomhle věku mohu snadno odpustit. Její spolužáci, školní sbor a hlavně rodiče však tak tolerantní často nebyli a i když se její projekt snažili někteří sabotovat, Lottie se nevzdala. Na druhou stranu obdivuji její odvahu, neboť snaha upozornit na sexismus za každou cenu ji mnohdy stálo nejedno ošklivé ponížení.

Ač se může zdát, že kniha řeší jen vážná témata, není to tak docela pravda. S Lottie čtenář zažije i spoustu vtipných situací, které touhu změnit svět odlehčí tím správným způsobem. A jelikož se jedná o yound adult literaturu, najde se zde i místo a čas pro lásku, která je sice tentokrát prvoplánová, ale jelikož autorka proti sobě postavila zarytou feministku a sebestředného šovinistu, nebyla nouze o zajímavé dialogy, jenž donutí nejednoho čtenáře k zamyšlení.

Celá série je bezpochyby skvělá a originální a já si ji doslova zamilovala. První díl Už jsem normální?!? byl bezkonkurenční, druhý Je tohle láska? mě malinko zklamal, ale jsem ráda, že s třetím dílem Jsem holka. Co s tím? se autorka vrátila ke kvalitám prvního dílu. V každém díle se najde prostor pro vtip, lásku, ale řeší se i vážnější témata a autorce se povedlo všechny tyto ingredience smíchat dokonale dohromady a vytvořit příběhy, které vás vezmou za srdce, ale také vedou k určitému ponaučení.

✰✰✰✰✰

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Janě Kaizrové z nakladatelství Slovart. Pokud vás kniha zaujala, zakoupit si ji můžete přímo zde.