sobota 22. června 2019

MINIRECENZE: Pláč | Přiveď mě zpátky | Mrchožrout

Hezké odpoledne milí čtenáři.

Dnes jsem si pro vás připravila minirecenze na tři knihy, které jsem přečetla v květnu. Jedná se o Pláč Helen FitzGerald z nakladatelství Kniha Zlín, Přiveď mě zpátky autorky B. A. Paris z nakladatelství Motto a do třetice o Mrchožrouta, kterého napsal Jack Heath a vydalo jej nakladatelství Kalibr.

Pláč | Helen FitzGerald

Stručná anotace:
Joanna a Alistar cestují se svým devítitýdenním synem Noahem do Austrálie. Alistar se potřebuje dostavit k tamnímu soudu, aby usiloval o opatrovnictví své čtrnáctileté dcery Chloe, která žije u matky. Alistar si je výhrou u soudu téměř jistý, protože jeho bývalá žena má problémy s alkoholem. Let do Austrálie je dlouhý, malý Noah si jej neužívá, je podrážený a neustále pláče. Joanna si s ním neví rady a brzy se ocitne na pokraji nervového zhroucení. A palubnímu personálu a některým cestujícím začíná docházet trpělivost. Když konečně přistanou na letišti, vyrazí autem za Noahovou babičku, aby jí poprvé ukázali vnoučka. Australská mise se však nečekaně znovu komplikuje a čtenář se stává svědkem nejen policejního pátrání po zmizelém novorozenci a mediální hysterie, kterou případ vyvolá, ale také proměny vztahu obou rodičů.

Proč tato kniha a okolnosti jejího přečtení:
Tuhle knížku jsem měla na seznamu k přečtení již delší dobu a když se naskytla příležitost k přečtení, chopila jsem se ji.

Nic není takové, jaké se na první pohled zdá. Tento psychothriller je toho důkazem. Nenechte se mýlit anotací, když se vám totiž bude zdát, že anotace prozrazuje příliš, v samotném příběhu se dočkáte nejednoho překvapení. Autorka vytvořila nesourodou dvojici, která jako by neměla příliš společného, až na malého Noaha, který bude tvrdou zkouškou jejich vztahu. Po zmizení dítěte se rozjíždí nejen policejní pátrání s veškerými dostupnými prostředky, ale také kolotoč obviňování, citových výlevů, hysterie a beznaděje. Noční můra každého rodiče se vám zhmotní před očima a přiznám se, že mi ve mnoha situacích, které autorka nastínila, nebylo vůbec dobře. Pomalé odhalování charakterů hlavních hrdinů spěje k téměř očekávanému konci, který vás připraví o veškeré naděje. Úplný závěr však zavání béčkovostí a nebýt jeho, autorka napsala dokonalý příběh. Já i s ním jej však hodnotím víc než pozitivně.

✰✰✰✰✰

Přiveď mě zpátky | B. A. Paris

Stručná anotace:
Mladý zamilovaný pár se vydá na dovolenou do Francie, kterou si užívá pouze do dne, kdy jedné noci zastaví na benzinové pumpě, aby si Finn odskočil. Když se však vrátí k autu, Layla je pryč. Od té doby uběhlo již 12 let a Layla se nikdy nenašla. Co se tehdy tu noc doopravdy stalo? O mnoho let později se Finn zasnoubí s Laylinou sestrou Ellen. Jenže najednou volá policie, že někdo Laylu spatřil. V tu chvíli se také začnou objevovat tajemné věci z její minulosti, zprávy a různá varování. Opravdu je Layla naživu nebo se za ní někdo vydává? Kolik toho neznámý skutečně ví a co doopravdy chce?

Autorka B. A. Paris si mě získala předchozími dvěma knihami, a sice knihou Za zavřenými dveřmi (recenze zde), která se stala bestsellerem a její další knihou V pasti lží (recenze zde), která sklidila stejný úspěch. Když nakladatelství Motto oznámilo, že vydá třetí autorčinu knihu s názvem Přiveď mě zpátky, nemohla jsem si ji nechat ujít. Jak se mi líbila a zda předčila autorčiny předchozí počiny, se dozvíte níže.

První stránky na mě nepůsobily nijak originálně. Pocit, že jsem něco takového už někde někdy četla, byl víc než hmatatelný. Přiznám se, že jsem zprvu měla myšlenky na to, že ji odložím a vrátím se k ní třeba později, ale jelikož jsem tuto knihu četla společně s Mončou z Mermaidina čtecího koutku, nevzdala jsem se. Autorka se opět pustila do psychologie vztahu mezi mužem a ženou, respektive ženami, a tajemství, která v 99 % případů bývají pro tyto vztahy zhoubou. A ani zde tomu není jinak. Bohužel v tomto případě podala autorka příběh velmi zdlouhavě, dá se říct až nudně, kdy se situace opakují pořád dokola. Symbolem příběhu, pokud bych to tak nazvala, jsou matrjošky, kolem nichž se točí veškerý děj. Přiznám se, že jsem nepochopila, proč zrovna ony, nějak mi k příběhu místně ani povahou neseděly, ale to je maličkost, která neměla na mé hodnocení zásadní vliv. Tuto autorčinu knihu považuji za její nejslabší, a to nejen zdlouhavou první polovinou, ale také předvídatelností, o které jsem se přesvědčila i na konci knihy. Mám načteno hodně psychothrillerů a často odhadnu (není to samozřejmě pravidlem, jsem ráda, když mě autor/ka dokáže překvapit), jak autor v tomto případě přemýšlí a podle jaké šablony píše. Tentokrát mě konec vůbec nepřekvapil, ale pro mnoho čtenářů překvapením bude. Na konci mnou převládal spíše pocit zklamání, ale přesto si další autorčiny knihy ráda přečtu.

✰✰✰

Mrchožrout | Jack Heath

Stručná anotace:
Timothy Blake pracuje jako konzultant u FBI, jehož předností je řešení různých hádanek, které se snaží rozlousknout. Není však jen obyčejným konzultantem, skrývá totiž temné a zvrácené tajemství, které si střeží jako oko v hlavě. Za vyřešení případu požaduje zvláštní odměnu, která ukojí jeho nenasytný hlad. Když se jednoho dne cestou do školy ztratí čtrnáctiletý chlapec, policie nemá žádná vodítka, kromě žádosti o výkupné, kterou dostala chlapcova zoufalá matka. Tentokrát je únosce natolik prohnaný, že se Blake zdá být proti němu krátký. Společně se zvláštní agentkou Reese Thistleovou, kterou by si měl raději držet od těla, se pustí do řešení tohoto obzvlášť zapeklitého případu.

Když jsem se dozvěděla, že nakladatelství Kalibr vydalo Mrchožrouta, tedy knihu na míru ušitou fanouškům seriálu Dexter a Hannibal Lecter, jež oba naprosto zbožňuji, neváhala jsem ani vteřinu a pustila se do něj. Zda kniha splnila má očekávání, se dozvíte níže.

Neotřelý a originální hlavní hrdina je tahákem celého příběhu, který originalitou až tak neoplývá, ale zde toto spojení skvěle funguje. S odkazem na výše zmíněné seriály čtenáři velmi rychle dojde, jaké tajemství hlavní hrdina skrývá. Autor postupně odhaluje Timothyho minulost, která z něj udělala to, čím je dnes. Kniha rozhodně není určena slabým povahám, ale spíše fajnšmekrům, kteří si libují v nechutnostech, jež jsou často odlehčeny černočerným humorem. V knize se tak najdou i situace, kterým se upřímně zasmějete. Dalším zajímavým prvkem jsou hádanky, které uvozují každou kapitolu, a po jejichž vyřešení dostanete odpověď na otázku skrývající se v té které kapitole. Co se týče zápletky, ta se vydařila, děj vás neustále udržuje v napětí a konec vás určitě překvapí. Doporučuji.

✰✰✰✰✰

Četli jste některou z nich? Co na ni říkáte?
Budu ráda za všechny vaše komentáře :-)