čtvrtek 19. března 2020

RECENZE: Noční návštěva | Carol Goodman

Share it Please
autor: Carol Goodman
překlad: Jana Kordíková
originální název: The Night Visitors (2019)
nakladatelství: Grada
značka: Cosmopolis
rok vydání: 2020
počet stran: 248
anotace


Moje zhodnocení:


Nejprve mě Noční návštěva americké autorky Clary Goodman zaujala svou zasněženou obálkou, poté i anotací, která se zmiňovala o prvcích duchařiny. Dlouho jsem se nerozmýšlela a do Noční návštěvy se pustila. Knihu jsem četla rovněž v rámci společného čtení s kamarádkou.

Začátek příběhu nás seznamuje se dvěma naprosto odlišnými ženami. Tou první je Alice, která v noci uprostřed sněhové bouře spolu se svým desetiletým synem Orenem utíká od násilnického manžela. U autobusu je vyzvedne padesátiletá sociální pracovnice Mattie, která bydlí uprostřed lesa v polorozpadlém domě. Nechá je u sebe jednu noc, ale z jedné noci se jich nakonec stane víc. Obě ženy skrývají nejedno tajemství.


V celém příběhu se tak střídají pouze dvě vypravěčky, a to Alice a Mattie. Čtenář tak postupně střádá střípek po střípku, aby si utvořil celkový obrázek o obou ženách. Obě mají za sebou nepěknou minulost, každá jiným způsobem, a snaží se chránit před okolím. U Orena se navíc objeví schopnosti, které mohou u čtenáře vyvolat menší mrazení v zádech.

Kniha byla velmi čtivá, a to již od prvních stránek. Nečekala jsem, že se do knihy tak hluboko ponořím a bude se mi jen těžko odkládat. Zpočátku jsem se tedy divila, proč má kniha tak nízké hodnocení na knižních databázích. Nečetla jsem si však komentáře, abych si svůj úsudek udělala sama bez ovlivnění okolí či snad nechtěného přečtení spoileru.

Celková atmosféra, která mě provázela po celou dobu čtení, nebyla vůbec špatně vykreslená. Možná bych se více zaměřila na popisy okolí, protože zuřící sněhovou bouři jsem nijak zvlášť na sobě nepocítila. Přitom starý rozpadlý dům uprostřed lesa je ideální kulisa pro vytváření tajemné a tíživé atmosféry. Prvky duchařiny se do příběhu hodily a nijak mě nerušily, ale že by ve mně vyvolávaly strach či mrazení, ta to bohužel ne. V jednu chvíli mi některá scéna silně připomněla film Šestý smysl a cítila jsem tak trochu vykrádání onoho filmu. Navíc musím podotknout, že jedna konečná scéna s těmito prvky byla už dost přehnaná a nejspíš zasadila poslední hřebíček do pomyslné rakve nízkého hodnocení.


Autorka do příběhu zakomponovala Star Wars, respektive oblibu u desetiletého Orena ve filmech a postavách. Filmy jsem nikdy neviděla, navíc mě vůbec nelákají, takže toto šlo zcela mimo mě a ke konci mě jen zmínky o nich dost otravovaly. 

Kniha mě velmi bavila až do poslední závěrečné třetiny, která podle mého názoru celý příběh totálně zkazila. Autorka kombinovala, kombinovala, až to celé překombinovala a příběh tak ztrácel na uvěřitelnosti. A pokud příběh není pro čtenáře uvěřitelný, musí se odrazit i v konečném hodnocení. Bohužel jsem měla ten dojem, že autorka konec vymýšlela za pochodu, a když ji něco zajímavého (rozuměj zvrat) napadlo, ihned to do děje zakomponovala. Opravdu mi bylo líto tak pokaženého konce, přitom celý příběh měl podle mého názoru velký potenciál.

Noční návštěvu bych ráda doporučila čtenářům, kteří se nebojí špatných konců a na tom zlém vždy najdou něco pozitivního. 


✰✰✰


Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Báře Srncové z nakladatelství Cosmopolis, kde si také knihu Noční návštěva můžete koupit.

11 komentářů:

  1. Moc pěkná recenze :-) Noční návštěvu jsem před nedávnem četla a moc se mi líbila :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Já ubrala body za prvky duchařiny, které se mi nelíbily a s tím souvisí i závěr knihy, který mě trochu naštval. Na druhou stranu, když si tohle odmyslím, kniha se mi četla skvěle a bavila mě :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mluvíš mi z duše, taky mě kniha hodně bavila, nebýt hned několika drobností a především závěru..

      Vymazat
  3. Pěkná recenze. Kniha nevypadá vůbec špatně duchařské příběhy mám ráda. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Skvěle napsané! Chtěla bych to umět napsat, tak jako TY!
    To že jsme měly na knihu dosti podobný názor víme již ze společného čtení, jen jsem čekala až "konečně" sepíšu svoji recenzi, abych si mohla pořádně přečíst tu tvou. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vidíš, to že Alice a Mattie, byly zároveň i vypravěčky jsem ve své recenzi zapomněla uvést. :(

      Vymazat
    2. Děkuji, jsi milá :-* Já už tu tvou taky četla i komentovala :))

      Vymazat
  5. Mám to stejně. Čtivý, zajímavý a nápaditý děj, který mě opravdu bavil. Bohužel ten závěr byl.. Prostě strašný. Překombinovaný, těžko uvěřitelný, blbý... A přitom to mělo tak dobře našlápnuto.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak říkáš, ten závěr byl opravdu blbý, škoda, že autorce někdo neporadil, nenaznačil, že to už je fakt moc, mohla to být pětihvězdičková kniha, nebýt konce.

      Vymazat

Děkuji moc za komentáře.