úterý 24. března 2020

RECENZE: Deníky cizince | Elly Griffiths

Share it Please
autor: Elly Griffiths
překlad: Martin Novák
originální název: The Stranger Diaries (2018)
nakladatelství: Dobrovský s.r.o.
edice: Vendeta
rok vydání: 2020
počet stran: 416
anotace


Moje zhodnocení:


Nádherná obálka spolu s označením, že se jedná o gotický thriller ve mně vzbudila velkou zvědavost. Deníky cizince od anglické autorky Elly Griffiths (vlastním jménem Domenica de Rosa) jsem si proto nemohla nechat ujít. 

Hlavní hrdinkou je středoškolská učitelka angličtiny Clare Cassidyová, která se specializuje na gotické spisovatele, zejména na R. M. Hollanda, o němž píše knihu. Každoročně o jeho knihách přednáší, zejména o zločinech, které jsou v nich páchány. Když však zemře její kolegyně a zároveň nejlepší kamarádka Ella a u jejího těla je nalezen citát z Cizince, tedy povídky R. M. Hollanda, policie nabyde dojmu, že vrahem je někdo, kdo Clare dobře zná. Clare si už od útlého věku píše deník a svěřuje se mu se svými největšími obavami a trápeními. Jednoho dne však u svého dřívějšího zápisu objeví větu "Ahoj Clare. Neznáš mě.", kterou napsal někdo jiný. Cizinec před jejíma očima obžívá...


Povídka Cizinec provází čtenáře po celou knihu. Po částech se tak čtenář dozvídá, o čem ona povídka je. Na konci ji vám autorka naservíruje celou a můžete si ji tak vychutnat od začátku do konce bez jediného přerušení. Zajímavostí však je, že gotický spisovatel R. M. Holland je smyšlenou postavou, stejně tak jeho povídka Cizinec. 

Autorka celou zápletku vystavěla právě na této povídce, která příběhu dodává tu správnou tajuplnou atmosféru, kterou si představuji u označení "gotický thriller". Hlavní postava Clare učí na Talgarthské střední, v jejíž staré budově, v horním patře (studentům nepřístupném) se nacházela pracovna R. M. Hollanda. Tato stará část školy tak působí dosti tajemně až strašidelně a odehraje se v ní nejedna mrazivá scéna.

Příběh není vyprávěn jen z pohledu Clare, což jsem velmi vítala. Střídají se tu hned dva další vypravěči - Clařina dcera Georgia a detektiv Harbinder Kaurová. Čtenář tak získává více pohledů na případ zavražděné a neví, komu vlastně věřit. Otevírá se několik možností, kdo mohl hrůzný zločin spáchat. Vrah se ovšem neštítí dalších zločinů.


Musím uznat, že autorka si s knihou dala velkou práci a oceňuji propracovanost jejiho příběhu. Vymyslet fiktivní postavu včetně celé povídky, tedy autorova díla, nebylo jednoduché. O to víc mě mrzí konec a finální rozuzlení, které bylo na můj vkus příliš předvídatelné a moc rychle vyřešené. Vrah byl dopaden, odhalen a ve dvou odstavcích vyklopil svůj motiv včetně pohnutek, které ho k němu vedly. 

Přesto knihu hodnotím nadprůměrně a fanoušci temných a propracovaných thrillerů si zde jistě přijdou na své. Po delší době jsem narazila na knihu, která mě svým příběhem strhla a já si její čtení doslova užívala. Doporučuji.


✰✰✰✰


Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji e-shopu Knihy Dobrovský, jenž knihu Deníky cizince vydal pod značkou Vendeta. Pokud vás kniha zaujala, zakoupit si ji můžete přímo zde.

2 komentáře:

  1. Moc pěkná recenze. :) Tahle kniha mě zaujala na první pohled. Krásná obálka, zajímavá anotace, příběh s nádechem gotiky a hlavní postava učitelka. To je prostě super kombinace. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) Obálka je nádherná a i příběh se povedl :) Rozhodně doporučuji :)

      Vymazat

Děkuji moc za komentáře.