RECENZE: Líbánky | Tina Seskis

autor: Tina Seskis
překlad: Michaela Dvořáková
originální název: The Honeymoon (2017)
rok vydání: 2020
počet stran: 296

Jemma si vysnila nádherné líbánky na Maledivách, které jí manžel, jehož si před týdnem vzala, splnil. Měla by se těšit na úžasné čtyři týdny v luxusní vile s naprostým soukromím s kompletním servisem, ale velmi záhy o ráj na Zemi přijde, protože její manžel zmizí. Na celém ostrově není k nalezení a Jemma si nemůže vzpomenout, co se noc předtím stalo…

Nalákána anotací slibující zajímavý vztahový psychothriller jsem si knihu Líbánky autorky Tiny Seskis vybrala k recenzi a velmi brzy se do ní plná očekávání pustila. Jak nakonec mé hodnocení dopadlo a jestli knihu mohu ostatním čtenářům doporučit, se dozvíte v recenzi níže.

Hlavní hrdinkou, z jejíhož pohledu může čtenář celý děj sledovat, je Jemma, trochu komplikovaná žena, která má většinou problém s rozhodováním, což si bohužel neuvědomuje. Její chování působí často dětinsky a záleží jí jedině na ní samotné. Spolu s ní se tedy čtenář ocitá na Maledivách, ráji na Zemi, který rájem právě přestal být. Manžel, kterého si před týdnem vzala, je k nenalezení a zmizel neznámo kam.

Prostřednictvím Jemminých vzpomínek sledujeme počátky jejich vztahu, které sahají až do doby téměř před osmi lety, kdy odpověď na inzerát na seznamce zapříčinil celý sled událostí, které je zavedl až na vysněné líbánky.

Kniha je rozdělena na čtyři části a střídá se vyprávění z minulosti s vyprávěním ze současnosti. Kapitoly jsou velmi krátké, takže máte tendenci neustále číst a knihu neodkládat, ale v tomto případě tento fakt budí jen onen dojem. Kniha je totiž dějově velmi slabá a horko těžko jsem nacházela situace, které by mě zajímaly natolik, že bych knihu nebyla schopná odložit. Takže ano, chápete dobře, po většinu času jsem se bohužel nudila a odpočítávala počet zbývajících stran do konce knihy. Začátek ovšem takový nebyl. Zpočátku jsem byla zvědavá, jaké okolnosti předcházely nejen manželově zmizení, ale i jejich vztahu. Na str. 66 přišel první, dá se říct, zvrat, který mě utvrdil v tom, že kniha snad tak špatná nebude, a to i přes nízké hodnocení na knižních databázích. Bohužel jsem se spletla. Následovalo pouze fňukání a stížnosti hlavní hrdinky prokládané vzpomínkami, ve kterých byla ona sama středobodem vesmíru.

Na hlavní hrdince jsem bohužel nenašla ani jedinou vlastnost, pro kterou bych byla ochotna si ji aspoň maličko oblíbit. Působila po celou dobu velmi nesympaticky a nezaregistrovala jsem ani její pokrok či jakýkoliv posun v jejím chování a vystupování.

I přes tato výše uvedená negativa jsem byla zvědavá, jak vše nakonec dopadne. Kdo má ve zmizení manžela prsty? Jemma? Nebo snad manžel sám?

Natěšená na konec, a to nejen ve smyslu dočkání se rozuzlení samotné zápletky, ale také ve smyslu dočtení knihy, jsem v závěru utrpěla menší šok. Takový konec jsem si ani v nejdivočejších snech nepředstavovala. Hodně mě překvapil, spíše až šokoval, ale na druhou stranu vlastně zklamal. Podle mě se k tomuto žánru vůbec nehodil. Knize jsem chtěla udělit průměrné hodnocení, ale bohužel za ten strašný konec musím strhnout ještě hvězdičku navíc. Tohle se autorce vůbec nepovedlo. Zpětným ohlédnutím jsem na konci postrádala smysl, proč tuto knihu vlastně číst. Konec, jaký autorka zvolila, považuji za menší podvod na čtenáře.

✰✰

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji e-shopu Knihy Dobrovský, jenž knihu Líbánky vydal pod značkou Vendeta. Pokud vás kniha zaujala, zakoupit si ji můžete přímo zde.