neděle 9. června 2019

RECENZE: Klíč 17 | Marc Raabe

autor: Marc Raabe
překlad: Anna Marie Halasová
originální název: Schlüssel 17 (2018)
počet stran: 456

V kupoli berlínské katedrály je nalezena mrtvola prominentní kazatelky dr. Brigitte Rissové, kolem jejíhož krku visí klíč s vyraženým číslem sedmnáct. Tom Babylon z LKA chce případ získat za každou cenu. Před mnoha lety totiž zmizela jeho malá sestra, kterou naposled viděl právě s tímto klíčem kolem krku. Sám Tom se brzy stává kontroverzní osobou a jeho hlídáním je pověřena Sita Johannsová, která si brzy začne klást otázku, kdo toho více skrývá. Tom anebo tajemný vrah?

Dobrovský s.r.o. vydal pod edicí Vendeta zajímavý thriller německého autora Marca Raabeho Klíč 17, který jsem pro vás přečetla a zrecenzovala. Jak se mi kniha líbila, se dozvíte na řádcích níže.

Hlavní postavou tohoto příběhu je Tom Babylon, třiatřicetiletý pracovník Zemského kriminálního úřadu, který si nese trauma z dětství. Před devatenácti lety zmizela jeho desetiletá sestra, kterou dodnes nepřestal hledat. Když se v kupoli berlínské katedrály najde rozdrásaná mrtvola s černými křídly, kolem jejíhož krku visí klíč s vyraženým číslem sedmnáct, Tom zpozorní a chce na případu dělat za každou cenu. Jeho desetiletá sestra totiž zmizela se stejným klíčem kolem krku.

Kniha je vyprávěna v přítomném čase hned z několika pohledů. Nejčastěji však sledujeme děj očima Toma Babylona, ale autor nevynechal ani vyprávění z pohledu Sity Johannsové, psycholožky, která má dohlížet na Toma či Jo Mortena, vrchního komisaře. Autor nás zavede také do minulosti, konkrétně roku 1998, tedy doby, která předcházela zmizení Tomovy malé sestry Violy, a zároveň se seznamujeme se samotným Tomem, ale hlavně s tím, jak ho zmizení sestry ovlivnilo v dalším životě. Podíváme se také do psychiatrické léčebny, kde se dějí podivné věci. Může se zdát, že autor rozehrál příliš mnoho dějových linek, ale nenechte se zmást. Na konci do sebe všechny dokonale zapadnou.

Autor se pokusil vylíčit tajuplnou až strach nahánějící atmosféru, kterou se mu bohužel nepodařilo udržet po celou dobu. Zpočátku vás kniha vtáhne, neboť vzhledem k rituální vraždě bývalé kazatelky Brigitte Rissové nabudete dojmu, že půjde o podobné či srovnatelné dílo s díly Dana Browna, ale to byste mohli být zklamaní. Nic podobného nečekejte. Autor napsal vlastní příběh, který se vymyká originálností, avšak dokonalý v žádném případě není. Jeho slabinou jsou hluchá místa, kterých je v ději hned několik. Napínavé nervy drásající pasáže, u kterých zapomínáte i dýchat, se střídají s nudou a šedí, které děj nikam neposouvají.

Ničemu nepomohla ani stále se opakující slova "OK", "Ó bože", která mě od čtení velmi rušila a zkazila celkový dojem z knihy. V poslední řadě bych ráda upozornila na chybu v anotaci - Sita se příjmením nejmenuje Johannová ale Johannsová. Nepůsobí to dobrým dojmem.

Pochválit musím části odehrávající se v minulosti, které byly napsané přesně tak, jak si představuji. Zpočátku nevinné dětské dobrodružství se změní v boj o holý život, které vy jako čtenář prožíváte spolu s hrdiny tohoto příběhu. Škoda, že v podobném duchu nebyl napsán i zbytek knihy. Občas ději chyběla ta správná dramatičnost, která by nutila čtenáře pokračovat ve čtení. Možná i z toho důvodu jsem knihu četla déle, než je u mě zvykem. Nelákala mě k otevření, což se však změnilo v samém závěru knihy, kdy jsem ji prakticky nemohla odložit. Děj mě opět vtáhl a nepustil až do samotného rozuzlení, které bylo překvapivé a autor si ho velmi dobře promyslel. Některé otázky však zůstaly nezodpovězené, čímž si autor nechal prostor pro pokračování.

Autorův styl psaní, který mi občas přišel dost matoucí a chvíli mi trvalo, než jsem se správně zorientovala, mě bohužel neoslovil. Přesto bych tento detektivní thriller nezatracovala. Své čtenáře si jistě najde, ale já osobně jsem od slibného začátku čekala mnohem víc.

Knihu bych doporučila fanouškům detektivek a thrillerů, kterým vyhovuje vyvážené prolínání přítomnosti a minulosti a kteří chtějí přijít na kloub záhadnému klíči s vyraženým číslem sedmnáct, jenž zapříčinil smrt hned několika osob.

✰✰✰

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji e-shopu Knihy Dobrovský, jenž knihu Klíč 17 vydal pod značkou Vendeta. Pokud vás kniha zaujala, zakoupit si ji můžete přímo zde.