středa 19. června 2019

RECENZE: Krvavé prachy - Osedžské masové vraždy a zrod FBI | David Grann

autor: David Grann
překlad: Miroslav Kaftan
originální název: Killers of the Flower Moon: The Osage Murders and the Birth of the FBI (2018)
nakladatelství: Leda

Před sto lety patřili indiáni z kmene Osedžů k nejbohatším lidem na světě. Žili totiž na půdě, která měla velké zásoby ropy, a proto začali výhod, které jim bohatství přinášelo, náležitě využívat. Postavili si nové domy, nakoupili luxusní automobily, pořídili si bílé služebnictvo a posílali své děti na nejprestižnější univerzity v zemi. Bohužel jejich bohatství přilákalo velké množství lidí nejrůznějších sociálních vrstev, kteří se snažili si jejich bohatství přivlastnit. Nezdráhali se snížit k nejhorším zločinům.
Když začali Osedžové umírat za podezřelých okolností a najatým vyšetřovatelům se nedařilo zločiny vyřešit a taktéž začali podezřele umírat, byla přivolána nedávno založená FBI s legendárním J. Edgarem Hooverem v čele. Jednalo se o jejich první tak rozsáhlý případ, při němž každý další krok vedl k novému zlověstnému tajemství a zločinnému spolčení.

Když mi nakladatelství Leda nabídlo k recenzi knihu Krvavé prachy, jejímž autorem je David Grann, a která se věnuje osedžským masovým vraždám a zrodu FBI, moc dlouho jsem neváhala a s radostí nabídku přijala. O osedžských masových vraždách jsem slyšela poprvé a rovněž mě lákalo nahlédnout do historie proslulé FBI.

Tato kniha nabízí pohled do historie amerických dějin, která se odehrála před sto lety. Indiánský kmen Osedžů byl ke konci 19. století vyhnán pod tlakem Američanů do nehostinné a kamenité Oklahomy. Nehostinná půda však skrývala poklad. Brzy byla objevena velká naleziště ropy a Osedžové na pronájmu a každém barelu ropy vydělali milióny dolarů. Z Osedžů se rázem stal nejbohatší národ na světě. Američané však s nimi zacházeli jako s malými dětmi. Každý Osedž měl svého opatrovníka, který jim vydával jejich vlastní peníze a Osedž si bez jeho svolení nesměl koupit vůbec nic. A tak se na Osedžích začalo vydělávat. Američanům totiž jejich náhlé velké bohatství začalo ležet v žaludku a dokonce i vláda se jim snažila jejich příjmy co nejvíc omezit. Běloši však chtěli vytřískat ze jmění Osedžů víc a víc a brzy se uchýlili k nejhorším možným zločinům - neštítili se podvodů, násilí a dokonce ani vraždy.

Autor nás pomalu seznamuje a zasvěcuje do nejotřesnější americké historie, která neměla v té době obdoby. Čtenáři předkládá fakta, kterými mapuje dějiny Osedžů před zbohatnutím i po něm, a přibližuje, jaké následky mělo pro jejich kmen zbohatnutí, které jim mělo přinést blahobyt, ale nakonec přineslo smrt. Autor tomuto tématu věnoval velké úsilí a všechna fakta, která získal, se snažil vměstnat do pouhých 250 stran textu, což bylo nejspíše kamenem úrazu. Text je totiž velmi jednotvárný, ne příliš poutavý, obsahující mnoho jmen a rodinných vazeb, která jsem nebyla s to pochopit, natož vstřebat. Zpočátku jsem si tedy musela na autorův styl psaní zvykat, ale později mi čtení textu nedělalo příliš velký problém. Jen každému sednout nemusí a nejspíš ani nesedne.

Přitom příběh jako takový, navíc sepsaný dle skutečných událostí, byl zajímavý, a často mě mrazilo, čeho je člověk kvůli penězům schopný. Často mnou případy popisované v této knize hluboce otřásly, stejně tak lhostejnost úřadů, které vše zametaly pod koberec a nikdo vraždy skutečně nevyšetřoval. Každý kryl každého a z Osedžů si Američané udělali byznys. Pokud se objevil nějaký svědek, který by mohl mluvit, či vyšetřovatel, který zavětřil horkou stopu, byli nadobro odstraněni. Kolem Osedžů se stahovala mračna a později byste nenašli rodinu, která o někoho nepřišla. Toto masové vraždění si nakonec vyžádalo přes 600 obětí.

Autor tento thriller rozdělil do tří částí - první z nich se věnuje konkrétní rodině Osedžů, ale rovněž mapuje celkovou historii tohoto kmene, druhá část vás seznámí s vznikem Federálního úřadu pro vyšetřování (FBI), jeho účelem, ale také s ředitelem J. Edgarem Hooverem, který se v jeho čele ocitl velmi mlád, jakož i s řadovými zaměstnanci, kteří dostali na starost vyšetřování vražd Osedžů. Ne vždy byly jejich praktiky čisté, ale nakonec se jim podařilo pachatele vypátrat. Třetí část se zaměřuje na současnost, v níž se autor setkává s potomky Osedžů, kteří tehdejší vraždění přežili, a zároveň se snaží spojit některé střípky, jenž kdysi nevyřešila ani FBI.

Krvavé prachy nejsou thrillerem v pravém slova smyslu, dokonce ani detektivkou, v níž se detektiv snaží vyřešit případ. Tehdejší vyšetřování bylo velmi složité a podílelo se na něm mnoho vyšetřovatelů, z nichž část vyšetřování pouze předstírala. Kniha je kombinací thrilleru a populárně naučné literatury, protože se zde nedá hovořit ani o literatuře faktu. Ale o non-fikci se autor ani nesnažil. Šlo mu především o to, přiblížit čtenáři kousek americké historie, o které se nikde nedočtete. Já osobně přečtení této knihy nelituji a určitě ji doporučím dalším čtenářům, které by tato problematika zajímala. Co mi však v knize chybělo, byly fotografie, které by laikům zhmotnily postavy skutečných Osedžů, s nimiž nás autor tak důvěrně seznamuje. Pokud vás tedy zajímají další informace včetně fotografií, najdete je například zde. Autorem článku je David Grann, autor knihy Krvavé prachy.

✰✰✰✰

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Dagmar Červenkové z nakladatelství Leda. Pokud vás kniha zaujala, zakoupit si ji můžete přímo zde.