pondělí 3. září 2018

RECENZE: Inspektor Prevít | František Niedl

autor: František Niedl
nakladatelství: MOBA
rok vydání: 2018
počet stran: 256

Timothy Prévit pracuje jako detektiv u 17. newyorského policejního okrsku, ale v kolektivu není vůbec oblíbený. Jeho nadřízení by se ho rádi zbavili, ale to bohužel není možné, neboť Prévit má nejvyšší procento objasněných případů. Případy řeší svérázným způsobem, o to víc je v hledáčku médií, svých nadřízených i rodiny. Každý ho považuje za blba, a to nejbližší členové. Když se na scéně objeví tajemná Ellen Summersetová, netuší, že se mu život otočí o sto osmdesát stupňů...Dokáže si nakonec zachovat svou čest?

Inspektor Prevít je název nejnovější knihy oblíbeného českého spisovatele Františka Niedla, kterou vydalo nakladatelství MOBA a zároveň mou první zkušeností s tímto autorem. Jak se mi kniha líbila, se dočtete níže v recenzi.

František Niedl se narodil 7.4.1949 v Českých Budějovicích a vystudoval SPŠ elektrotechnickou. Prošel profesemi elektromontér, obsluha vodní elektrárny, obsluha rozvodny, byl učitelem v autoškole a byl majitelem cestovní kanceláře. V současné době se věnuje budování jachetního klubu na Lipně a literární činnosti. Je ženatý a má dva syny. Po vydání prvního románu se autor odmlčel na třináct let. Po převratu dal totiž přednost prožívání dobrodružných událostí v reálném životě, před vymýšlením si jich v literatuře, a dal se na podnikání. Po deseti letech se pokorně vrací ke psaní a raději nechává týrat své fiktivní hrdiny. Kromě románů píše i povídky, které se objevují v přílohách deníků, nebo jsou vysílány v rozhlase a také vychází knižně. zdroj

Autor má bezesporu skvělý vypravěčský talent. V této knize se mu podařilo vytvořit zajímavou postavu, které se lepí smůla na paty, ale nějakým záhadným způsobem, i když svérázným, vyřeší všechny případy. V práci se mu za zády smějí, doma to nemá o mnoho lepší. Bydlí s manželkou, dvěma dětmi a tchýní, která si do něj ráda při každé příležitosti rýpne. Prévit je sexuálně frustrovaný, demotivovaný, a to hlavně kvůli manželčiným "středám", které ho psychicky vyčerpávají. To, že je vystudovaný psycholog, se potvrdí, až když je povolán k vyjednávání s mužem, který hrozí sebevraždou a jako rukojmí si vzal svoji ženu a dvě malé děti.

V knize najdete plno vtipných scén, dialogů i slovních hříček - zejména se jménem hlavního hrdiny - Prévit vs. prevít. Prévit se totiž občas chová tak trochu jako prevít, ale ze všeho zázračně vybruslí. Příběh není postaven na jednom jediném detektivním případu, jak jsem si původně myslela, ale hlavní hrdina řeší více drobných případů, které postupně všechny vyřeší - ať už se jedná o bankovní přepadení, synův školní průšvih nebo zachraňování tonoucí ženy, která mu zadělá na mnoho dalších problémů. Dokonce se mu podaří vyřešit i jeden starý případ tzv. pomníček, který byl už pomalu odepsaný.

Začátek mi přišel trochu těžkopádný, než jsem si zvykla na autorův styl vyprávění, ale hned poté jsem se začetla a knihu si maximálně užila. Pozorní čtenáři odhalí pár případů ještě před Prévitem, což malinko kazí celkový dojem. Já osobně jsem si tím však potvrdila své maximální soustředění při čtení a vždycky jsem ráda, když si pachatele dobře tipnu.

Závěrem chci uvést, že se jedná o oddechovou literaturu vhodnou pro nenáročné čtenáře, kteří jistě nebudou zklamaní.

Pokud tedy hledáte neobyčejný, ale humorný krimi román, který se odehrává v New Yorku, nevadí vám přitroublá hlavní postava a více drobných detektivních případů, je tato kniha pro vás jako dělaná.

✰✰✰✰