sobota 8. září 2018

RECENZE: V dobrém i zlém | Michelle Sacks

Share it Please
autor: Michelle Sacks
překlad: Milan Lžička
originální název: You were made for this
nakladatelství: Grada
značka: Cosmopolis
rok vydání: 2018
počet stran: 296
anotace


Moje zhodnocení:


Manželé Merry a Sam se za vidinou lepšího života odstěhují z Ameriky do Švédska, do domku, který leží daleko od civilizace. Bezmezně milující manželka, oddaný manžel a opečovávané dítě. Řekli byste dokonalá rodina. Občas nedokáží uvěřit, jaké mají štěstí a že konečně mohou začít žít svůj dokonalý život na venkově. Jednoho dne přijede na návštěvu Merryina kamarádka Frank, která do místní rodinné idyly zlehka zapadne. Malého Conora si zamiluje a sblíží se se Samem. Frank a Merry se znají od dětství, a proto Frank velmi brzy odhalí faleš a zradu, která se schovává za touto pohádkovou rodinou. Jen Frank ví, co se tady skutečně odehrává. Kdo je vlastně manipulátor a kdo oběť?


V dobrém i zlém je název nejnovějšího psychothrilleru, který vydalo nakladatelství Grada pod značkou Cosmopolis.

Autorka knihy Michelle Sacks se narodila v Jižní Africe, kde také vystudovala literaturu a filmovou vědu na Univerzitě v Kapském městě. Dvakrát byla v užší nominaci na South African PEN Literary Award a v roce 2014 byla nominována na cenu Commonwealth Short Story Prize. Debutovou sbírku povídek Stone Baby vydala v roce 2017 v nakladatelství Northwestern University Press. Její první román V dobrém i zlém (You were made for this) vyšel v létě 2018 v nakladatelství Little, Brown. V současné době žije ve Švýcarsku.




Sam Hurley působí jako dokonalý manžel. Zařídil, aby se jeho rodina dostala na lepší místo, splynula s přírodou a žila dokonalým poklidným životem. Sam dříve pracoval jako docent antropologie na Kolumbijské univerzitě, ale snového zaměstnání se vzdal, aby zajistil rodině pohodlnější život. Ve Švédsku se nyní snaží prorazit v dokumentárním filmu a zdá se, že mu vše vychází. Jeho manželka Merry se na plný úvazek stará o jejich syna Conora a o celou domácnost. Každý den se z jejich kuchyně line vůně uvařených dobrot a snaží se, aby bylo vše dokonalé. Přesně tak, jak má být. Jednoho dne přijede na návštěvu Merryina kamarádka z dětství Frank, která tu dokonalost musí vidět na vlastní oči. Do rodiny brzy zapadne a sblíží se nejen s Conorem, ale i se Samem. Ve vzduchu je však cítit cosi shnilého a Frank se tou dokonalostí omámit nenechá. Merry moc dobře zná a brzy také odhalí faleš, lži a přetvářku. 

Tento psychothriller ve vás vyvolá spoustu emocí, většinou však těch negativních. Zpočátku příjemná rodinná idylka, která vám bude po chvíli lézt na nervy svou dokonalostí, šťastnými tvářemi, úsměvy, pozitivním pohledem na život a žije na tom nejdokonalejším místě na světě - na švédském venkově uprostřed lesů, kde si pěstují biopotraviny a snaží se přiblížit přírodě, na vás po chvíli vrhne opravdové světlo a po pár stranách vám přivodí doslova šok. 

Vypravěči jsou tři - Merry, Sam a Frank - a různě se střídají, jak si to zrovna situace žádá. Ich forma byla dobře zvolená, jinou si ani v tomto žánru nedokážu představit. Na knize je zajímavé to, že v příběhu absentují uvozené přímé řeči. Zpočátku mě to trochu zarazilo, ale stačily dvě kapitoly a zvykla jsem si. Podle mého názoru absence uvozovek u přímé řeči umocnila syrovost příběhu a s nimi by ten dojem zmizel.




Přiznám se, že už dlouho jsem nebyla z knihy tak znechucená. Všechny postavy jsou zvrácené, skrz na skrz zkažené, prolezlé lží a přetvářkou, až vám z toho bude špatně. Po prvním malém náznaku, co tato "dokonalá" rodina skrývá, jsem měla chuť knihu zavřít a už se k ní nevracet. Tušila jsem, že na povrch vypluje mnohem více špíny, bála se toho nejhoršího, ale autorka mě tím příběhem tak pohltila, že jsem nemohla přestat číst. Když se vaše nejhorší možné představy zhmotní, nevěřícně zíráte s pusou otevřenou dokořán a nemůžete popadnout dech. Slzy se mi zoufalstvím draly do očí a já si přála, aby alespoň jedna postava v příběhu byla dobrá a vše se obrátilo k lepšímu.

Už podle obálky, na níž je vyobrazena žena s částečně skrytým obličejem, která působí vyčerpaně, jsem tušila, že tento psychothriller bude síla a nemýlila jsem se. Nemohu hodnotit jinak, než plným počtem, a jsem ráda, že jsem knihu dočetla až do konce. Že jsem ji zbaběle neodhodila a předčasně nezavřela, i když k tomu mnohdy chybělo velmi málo. 

Pokud se chystáte na tuto knihu, obrňte se, zatněte zuby, protože nic zkaženějšího jste v tomto žánru ještě nečetli. Knihu rozhodně nedoporučuji slabším povahám, těhotným ženám ani matkám malých dětí, se kterými cloumají hormony. Ty by se měly knize obloukem vyhnout. Pokud přesto neodoláte, činíte tak jen na vlastní nebezpečí. A komu knihu doporučit? Rozhodně fanouškům psychothrillerů, ti si přijdou na své.


✰✰✰✰✰


Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Báře Srncové z nakladatelství Grada, kde si můžete také knihu V dobrém i zlém koupit.

8 komentářů:

  1. Tak teď jsi mě tak navnadila, že si knihu musím sehnat. Já prostě musím vědět, co se za tou dokonalostí skrývá :D Perfektní recenze a určitě nalákáš spoustu lídí ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Skrývá se za ní něco opravdu ošklivého...Zkus si ji sehnat a uvidíš :-) Ale čte se velmi dobře :-)

      Vymazat
  2. O knize jsem zatím neslyšela, ale divím se. Vypadá dost dobře. Píšu si ji. Snad se na ni časem dostane. :-) Těch knih je prostě strašně moc!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě se po ní podívej. Rozhodně stojí za přečtení :-) Ale máš pravdu, knih je strašně moc, myslím, že tohle zná každý knihomol :D

      Vymazat
  3. Kniha mě nezaujala, ale recenze naprosto super. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Moc pěkná recenze :) Knihu jsem zrovna dočetla a musím říct, že se mi vážně líbila :) Pěkně překvapivé a svižné :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :-) Tak to si pak moc ráda přečtu i tvou recenzi :-)

      Vymazat

Děkuji moc za komentáře.