RECENZE: Není úniku | Taylor Adams

autor: Taylor Adams
překlad: Irena Steinerová
originální název: No Exit
nakladatelství: Knižní klub
počet stran: 272

Darby Thorneová studuje druhý ročník na Coloradské univerzitě v Boulderu a není nic, co by ji přimělo vydat se na vánoční prázdniny domů do Utahu. Osud však rozhodne jinak. Darby se dozvídá, že její matka trpí rakovinou slinivky a čeká ji operace. Den před Štědrým dnem je nucena nasednout do svého stařičkého auta a vydat se na dlouhou cestu. Sněhová bouře a problémy se stěračem Darby donutí zastavit na nedalekém odpočívadle. Bez signálu a odříznutá od světa je nucena strávit noc se čtyřmi neznámými lidmi uprostřed ničeho. Není totiž žádná možnost se odtud dříve dostat. Když se pokouší najít signál kousek od parkoviště, při cestě zpět objeví v jednom ze zaparkovaných vozů malou holčičku. Darby netuší, kdo z jejích neznámých společníků je únosce...

Není úniku je čerstvou novinkou, kterou vydal Knižní klub a napsal ji americký autor Taylor Adams. Tento thriller, který vyniká poutavou obálkou a lákavou anotací nesměl v žádném případě chybět v mé knihovně. V týž den, kdy jsem si jej vyzvedla, jsem se plná očekávání pustila do čtení. Níže v recenzi se dozvíte, jak jsem byla s knihou spokojená.

Taylor Adams, autor knihy, má na svém kontě již tři romány: No Exit (Není úniku), Our Last Night a Eye-shot. Fascinuje jej vyprávění napínavých příběhů, a to ve všech možných podobách - až už se jedná o knihy, film, televizi nebo videohry. Začal psát hned, co se naučil držet pero. Autor vyrůstal v malém městečku Woodinville, které leží u Seattlu ve Washingtonu. Jeho zálibu v napětí ovlivnil život ve stínu jedné z nejnebezpečnějších sopek Mount Rainier. V současné době pracuje v televizní a digitální reklamě. Žije v Seattlu s přítelkyní Jaclyn, jejich čivavou, kočkou a krajtou královskou.

Hlavní hrdinkou příběhu je vysokoškolská studentka Darby, která cestuje za svou nemocnou matkou. V průsmyku Backbone ji zastihne sněhová bouře, která ji dovede na nedaleké, od světa odříznuté odpočívadlo. Při hledání signálu objeví v zaparkované dodávce malou holčičku, která má přes ústa přelepenou pásku a je zavřená v psí kleci. Je vyděšená, ale rozhodnutá té malé holčičce pomoct. Nemá žádný plán, ale jistá si je jednou věcí - jeden ze čtyř lidí uvězněných na odpočívadle holčičku unesl. Darby Thorneová se nikdy nepovažovala za hrdinku, nemá ráda, když je středem pozornosti a ještě nedávno trpěla úzkostmi. Nyní může jen ona pomoci malé holčičce v nesnázích. V okolí není signál a Darby není schopna zavolat pomoc odjinud. Je soumrak a ona musí vydržet do rána, do doby, než přijede sněžný pluh a odhrne jim cestu, protože odtamtud není úniku...

Tento thriller si vás získá hned několika aspekty. Nejprve vás zaujme jednoduchou, ale o to poutavější obálkou, na níž je vyobrazena zasněžená krajina s autem a stopami krve. A tato obálka přesně vystihuje i příběh, který se skrývá uvnitř knihy. Uprostřed sněhové vánice se na odpočívadle sejde pět neznámých lidí, za maskou některého z nich se skrývá psychopat a únosce. Příběh se odehrává na omezeném místě s daným počtem osob, což samo o sobě je velkým lákadlem.

Uprostřed ničeho na jednom odpočívadle sněhovou vánicí odříznutém od světa se odehrává nervydrásající příběh plný napětí, akce a překvapivých zvratů, který vás vtáhne a jen tak nepustí. Na necelých tři sta stranách dokázal autor rozehrát dokonalou hru na kočku a myš, jejíž vítěz není na první pohled vůbec jistý. Nenarazíte zde na žádná hluchá místa, na každé stránce se pořád něco děje a vy si ani na okamžik nevydechnete. Kapitoly jsou rozdělené na časové úseky a celý příběh se v podstatě odehrává po jednu noc. Navíc autor vytvořil "úžasně" zvráceného a nelítostného psychopata, s nímž byste se za žádných okolností nechtěli potkat.

Postavy autor propracoval dobře vzhledem k počtu stran, na kterých se příběh odehrává. Žádná postava zde není do počtu a každá má za sebou určitou minulost, která ji formovala a z nějakého důvodu zavedla na toto místo. Jako formu vyprávění zvolil autor er formu, což byl dle mého názoru dobrý tah. Od hlavní hrdinky si tak udržujete určitý odstup a zároveň vám autor umožní nahlédnout na děj i z opačné strany, tedy očima únosce.

Občasná předvídatelnost některých situací a konání postav nic nemění na celkové kvalitě a propracování příběhu. Kniha si po celou dobu drží své tempo, které zvolní až v samém závěru knihy. Gradace příběhu je fenomenální a samotný závěr knihy je i přes jistou předvídatelnost plný zvratů a nečekaných situací. Při mnohých scénách budete tajit dech a nervozitou si okoušete všechny nehty.

Závěrem bych ráda uvedla, že se jedná o neobyčejný příběh odehrávající se ve velmi krátkém časovém období, při kterém se všem zúčastněným několikrát obrátí život naruby a udá se plno šokujících zvratů, a to vše na pozadí právě probíhající sněhové vánice a mrazivé zimě, která vám zaleze až do morku kostí.

Pokud vás lákají příběhy odehrávající se na uzavřeném prostoru s omezeným počtem osob, z nichž většina něco skrývá a jeden z nich je obávaný psychopat, který se ničeho nelekne a jde si pevně za svým, pak je kniha Není úniku pro vás tou správnou volbou. Před čtením se obrňte pevnými nervy a  připravte si něco na zahřátí.

✰✰✰✰✰

Četli jste tuto knihu nebo se teprve chystáte?
Líbila se vám?