RECENZE: Neplakej | Mary Kubica

autor: Mary Kubica
překlad: Blanka Hromková
originální název: Don’t You Cry
nakladatelství: Omega
počet stran: 320

Quinn se jednoho rána probouzí a po chvíli zjišťuje, že zmizela její spolubydlící Ester Vaughnová. Zprvu si z toho nedělá těžkou hlavu, ale postupem času ji přepadne divný pocit a když prohledá Esteřin pokoj, najde tajemný dopis nadepsaný "Miláčku", který vše obrátí vzhůru nohama. Kdo je vlastně Ester? Znala Quinn svou spolubydlící dobře nebo se v ní mýlila?
Ve stejnou dobu u jezera Michigan pracuje v poklidné kavárně Alex Gallo, osmnáctiletý mladík, který se rozhodl po střední škole pracovat a postarat se o svého věčně opilého otce. Jednoho dne se v kavárně objeví tajemná dívka, která ho okouzlí a Alex se do ní zamiluje. Láska však brzy přeroste v něco mnohem zlověstnějšího...

Kniha Neplakej, kterou letos vydalo nakladatelství Omega, je mou druhou zkušeností za velmi krátkou dobu s americkou autorkou Mary Kubica.

Mary Kubica je autorkou světových bestselerů Hodná holka a Andílek. Studovala na Miami University v Oxfordu ve státě Ohio, kde získala magisterský titul v oboru dějiny a americká literatura. Žije nedaleko Chicaga s manželem a dvěma dětmi. Nakladatelství Omega vydalo koncem srpna další její knihu s názvem Lži, dokud můžeš.

Vypravěči příběhu jsou dva - Quinn, dvaadvacetiletá absolventka podprůměrné univerzity, kterou byla nucena studovat pro poruchy učení, jimiž trpí, jež nyní pracuje jako projektová asistenta v jedné právnické firmě. Sama sebe považuje za černou ovci rodiny a není divu, že se hned po škole od rodičů a sestry odstěhuje. Najde si levný podnájem v Chicagu, o který se dělí se svou spolubydlící Ester do doby, než její spolubydlící zmizí. Druhým vypravěčem je osmnáctiletý Alex, který pracuje v jedné poklidné kavárně jako umývač nádobí. Měl možnost studovat na univerzitě se stipendiem, ale studií se vzdal kvůli otci, který je těžký alkoholik.

Autorka vás zpočátku seznamuje s hlavními vypravěči, s jejich osobním a rodinným životem, který nebyl a zřejmě ani nebude nijak růžový. Každý se potýká s jinými problémy, ale ty jsou brzy odsunuty do pozadí. Quinn řeší zmizení spolubydlící Ester, zatímco Alexe zaujme nová a tajemná dívka, která se zničehonic objeví v kavárně, kde pracuje. Brzy je jasné, že obě dívky nejsou těmi, kterými se zdají být. Co je však spojuje?

Autorka si umí pohrát s charaktery postav tak, aby na vás působily realisticky a jejich problémy přijmete za své. Nejsou černobílé, mají kladné i záporné vlastnosti a vy si je dokážete před očima zhmotnit.

Kapitoly jsou krátké, vypravěči se pravidelně střídají a máte tak pocit, že kniha rychle odsýpá. Brzy ale nabudete dojmu, že děj stojí na místě a nic podstatného se až do poloviny knihy neděje. Bohužel se nejedná jen o pocit, ale o holý fakt. Vyprávění obou hlavních aktérů je velmi rozvláčné, spíše popisné s minimem přímých řečí. Zvraty jsou minimální, děj se zdá být fádní, celé je to nemastné a neslané. Já jsem i přesto byla velmi zvědavá, jak vše nakonec dopadne a jsem ráda, že jsem knihu neodložila. Za polovinou děj nabírá na obrátkách, napětí stoupá a v jeden moment, kdy se odhaluje pravda, mi běhal mráz po zádech. Autorka své čtenáře opravdu umí překvapit. I když si myslíte, že víte, tak ve skutečnosti nevíte vůbec nic. Pokud tedy vydržíte rozvláčnější tempo příběhu, dočkáte se nečekaného konce, na jehož rozuzlení budete hledět s pusou otevřenou dokořán.

Samotný závěr mi pak přišel trochu přitažený za vlasy, nechala bych ho tak, jak se jevil původně. Myslím, že konec s tragičtějším vyústěním by působil mnohem autentičtěji, než pro jaký se autorka rozhodla.

I přes pár nedostatků a drobných výtek jsem si knihu užila a jejího přečtení nelituji. Pokud ji však srovnám s knihou Andílek, kterou jsem přečetla jako první, Neplakej se jí bohužel vůbec nevyrovná. Rozhodně jsem zvědavá na Hodnou holku, kterou jsem si nedávno koupila a nejnovější knihu Lži, dokud můžeš.

Pokud máte rádi psychothrillery nebo jste fanoušky této autorky, neměla by vám kniha tato kniha uniknout.

✰✰✰

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji nakladatelství Omega. Pokud vás kniha Neplakej zaujala, zakoupit si ji můžete přímo zde