neděle 23. září 2018

RECENZE: Papíroví duchové | Julia Heaberlin

Share it Please
autor: Julia Heaberlin
překlad: Bohuslava Nováková
originální název: Paper Ghosts
nakladatelství: Omega
rok vydání: 2018
počet stran: 368
anotace


Moje zhodnocení:


Carl Louis Feldman byl kdysi uznávaným fotografem, poté byl však obviněn z vraždy mladé ženy, ale nakonec byl zproštěn viny. Nyní ve stáří, kdy na něj dolehla demence, obývá pečovatelský dům. Jednoho dne ho navštíví jeho dcera, aby ho vzala na výlet. Carl netuší, že žena se za jeho dceru pouze vydává, přesto se k výletu nechá přesvědčit. Bezejmenná dívka si o Carlovi myslí, že je sériový vrah a ví, kde je pohřbena její sestra Rachel, která ve svých devatenácti letech zmizela a už se nikdy neobjevila. Jejím cílem je zjistit, zda si Carl vraždy pamatuje, a pokud ano, chce, aby se k nim doznal. Je Carl vinen nebo se jedná o nevinného člověka, jak ho uznala porota? Tak či ona, mladá žena podstupuje obrovské riziko, když se s potenciálním sériovým vrahem toulá texaskou divočinou bez možnosti dovolat se jakékoliv pomoci.


Papíroví duchové jsou druhým počinem autorky Julie Heaberlin, který vydalo nakladatelství Omega. Prvotina s názvem Černooké Zuzany měla u čtenářů velký úspěch. Já takové nadšení se čtenáři bohužel nesdílela, měla jsem ke knize pár výhrad, které si můžete přečíst zde. Jestli Papíroví duchové předčili Černooké Zuzany, se dozvíte níže v recenzi.

Vypravěčkou příběhu je mladá žena, jejíž pravé jméno neznáme, ale pro nás není až tak důležité. Důležité je, že měla starší sestru Rachel, která před dvanácti lety zmizela neznámo kam. Jednoho rána se vypravila hlídat děti sousedů, ale nikdy na místo nedorazila. Tato skutečnost celou rodinu silně poznamenala, ale nejvíc právě hlavní hrdinku, která nikdy po své zmizelé sestře nepřestala pátrat. Začala bojovat se svými strachy a zapřísáhla se, že zjistí, co se tehdy Rachel stalo. Později, v domě, ve kterém bydlela, objevila na půdě tajemnou fotografii dvou malých holčiček, která ji dovedla k jejímu autorovi - Carlu Louisovi Feldmanovi, možnému sériovému vrahovi, který byl kdysi obviněn z vraždy mladé ženy, byť byl nakonec viny zproštěn. Hlavní hrdinka pojala podezření, že právě on může mít se zmizením Rachel něco společného, takže ho přemluvila k jistému výletu, který by mohl pomoci Carlovi rozpomenout se či se k vraždám dokonce doznat. Cestování s potenciálním sériovým vrahem, navíc texaskými pustinami, kde není možné dovolat se jakékoliv pomoci, skýtá mnohá nebezpečí. Hnána pomstou však nemá jinou možnost a s pistolí v kapse se rozhodne čelit svému dalšímu strachu. Je na řadě právě ona?




Zpočátku chaotické vyprávění vzápětí dostane jasnější obrysy a pohltí vás tak, že nebudete moci přestat číst. Já jsem to aspoň takto vnímala. Jakmile se Carl s tajemnou dívkou, která se vydává za jeho dceru, ocitne ve vozidle, bude se vám kniha jen těžko odkládat. Nejen, že čtenář neví, co čekat, ale ani obě postavy, netuší, co očekávat od druhého. Očima mladé ženy sledujeme cestu za červenými tečkami na mapě Texasu, kterými nazvala možné oběti, jež má nejspíš Carl na svědomí. Návštěva těchto míst má Carlovi pomoct vzpomenout si, jestli opravdu mladé dívky zabil a co s nimi udělal. 

Myslím, že autorce se podařilo navodit tajemnou až skoro strašidelnou atmosféru, která prostupuje celým příběhem. Kdo jsou holčičky na fotografii, na které v knize několikrát narazíme? Jak je jejich fotografie do celého příběhu zapletena? Vidí Carl opravdu duchy nebo si je vymýšlí? Přiznám se, že já se u knihy nebála, ale dokázala navodit příjemně mrazivou atmosféru, která se mi na knize líbila asi nejvíc. Hlavní hrdinka mi moc sympatická nebyla, ale vzhledem k tomu, co měla za sebou, jsem ji celkem chápala. Její "příprava" na Carla mi přišla občas přitažená za vlasy, ve skutečnosti si to neumím dost dobře představit, ale v Americe je nejspíš možné cokoliv. 

Jednu hvězdičku musím srazit za konec, který byl na můj vkus dost uspěchaný a po předchozím ději tak nějak nesourodý. Překvapivý byl, ale že by mi vyrazil dech, tak to vůbec. Přesto knihu hodnotím velmi kladně, protože autorce se povedl napsat napínavý příběh s mnoha zvraty, který vyniká svou atmosférou. Při čtení jsem dostala chuť místa v knize navštívit a prohlédnout si je na vlastní oči. Po přečtení autorčina poděkování, kde uvádí některé věci na pravou míru, jsem si ihned některé události dychtivě vyhledávala na internetu. 

Pokud vás lákají příběhy s ženskou hlavní hrdinkou, která prahne po pomstě a touží nalézt svou zmizelou sestru, líbí se vám jízda v autě napříč městy, zkoumání tajemných fotografií a tajuplných míst, jsou Papíroví duchové tou správnou četbou pro vás.


✰✰✰✰


Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji nakladatelství Omega. Pokud vás kniha zaujala, více se o ní dozvíte zde a zakoupit si ji můžete přímo zde.


2 komentáře:

  1. Tak konečně po Zuzanách přišla i pochvala :-) Jsem ráda, že kniha zaujala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, také jsem ráda :-) U téhle jsem si právě říkala, že jestli mě zaujme, zkusím i třetí autorčinu knihu.

      Vymazat

Děkuji moc za komentáře.