sobota 2. února 2019

RECENZE: Dopis | Kathryn Hughes

Share it Please
autor: Kathryn Hughes
překlad: Monika Kittová
originální název: The Letter
nakladatelství: Grada
značka: Cosmopolis
rok vydání: 2018
počet stran: 320
anotace


Moje zhodnocení:


Jak může jeden neotevřený dopis změnit osud dvou žen?
Tina žije s manželem Rickem již několik let, ale není šťastná. Její muž je alkoholik, který nejde pro ránu daleko. Jelikož přišel o práci, všechny peníze obstarává Tina, která v práci tráví co nejvíc času. Rickovi se vyhýbá, ale zároveň se ho bojí opustit. O víkendech Tina prodává v jednom dobročinném obchodě. Jednoho dne prohledává kapsy starého obleku a najde v něm zalepený, ale neodeslaný dopis. Otevře jej a po jeho přečtení se rozhodne vypátrat ženu, které byl původně adresován.
O cca 35 let dříve, na počátku hrozby vypuknutí druhé světové války, se odehrává příběh dvou mladých lidí, které spojí velká láska. Billy Stirling, mladý, ženami obletovaný muž, se prohřešil jediným, a to tím, že je chudý. Zamiluje se totiž do dívky Chrissie, která je dcerou váženého doktora a ten není jejich lásce nakloněn. Po jednom nedorozumění jsou Billy a Chrissie odloučeni, ale Billy napíše dopis, ve kterém vysvětluje, co jej vedlo k jeho chování vůči Chrissie. Osud však zasáhne jinak a dopis není nikdy odeslán.



Nakladatelství Cosmopolis vydalo před koncem roku knihu s jednoduchým, ale výstižným názvem - Dopis. Jeden neodeslaný dopis hraje v tomto příběhu obrovskou roli a změní hned několik lidských osudů.

Autorkou Dopisu je Kathryn Hughes, britská historička, autorka životopisů a novinářka. Žije nedaleko Manchesteru, kde se také odehrává její román Dopis. V současnosti se věnuje na plný úvazek dráze spisovatelky a pracuje na svých dalších románech.

Autorčin román se odehrává ve dvou, respektive třech časových rovinách. Prolog je situován do současnosti, ale dva styčné příběhy se odehrávají v nedaleké minulosti. Děj Tinina příběhu je zasazen do Manchesteru roku 1973, kdy jsou na denním pořádku výpadky elektrického proudu. Dopis, který zahýbe hned několika osudy, je napsán již v roce 1939, na počátku vypuknutí druhé světové války.


Autorka napsala velmi čtivý román, v němž se však skrývá více bolesti a smutku, nežli lásky. Rozhodně od Dopisu nečekejte lehké romantické či dokonce odpočinkové čtení. Toho se nedočkáte. Přesto se jedná o moc krásný a hlavně promyšlený příběh, nad kterým se nejednou zamyslíte a uroníte nejednu slzu. Hlavní role se ujala sobeckost, která převládá nad láskou, jež je sice mocná, ale bohužel ne všemocná. Ne vždy se lásce povede překonat všechny překážky. Další úlohy se zhostila naivita a zaslepenost, jimž otevřela oči až bolestná ztráta toho nejcennějšího.

Přílišná naivita skýtá problém jedné z hlavních postav a ta může působit dost otravně. S touto postavou jsem se bohužel neztotožnila, a jak tak přemýšlím, k srdci mi bohužel nepřirostla žádná z postav. V románu vystupuje hned několik postav, jejichž pohledy se střídají a jsou vždy jasně oddělené a označené kapitolami. Za velmi vhodné považuji zvolení er-formy, neboť se do děje tohoto románu hodí lépe z důvodu většího množství vypravěčů.

Přiznám se, že některé situace se mi nečetly vůbec dobře. Po dlouhé době jsem se opět ujistila v tom, proč příběhy tohoto typu vyhledávám jen zřídkakdy. Ztráta dítěte, ať už jí předcházelo cokoliv, bývá vždy velmi bolestná a velmi nerada se do pocitů těchto žen vciťuji.

Celkové propojení dvou časových rovin díky dopisu není v románech nic ojedinělého či snad výjimečného, ale autorka to pojala velmi originálně a poutavě. Na konci se obě časové linie propojí a dokonale do sebe zapadnou. Trochu mi vadilo, že autorka hrála na čtenářovy city moc okatě a moc tlačila na pilu. Závěr na mě nijak emočně nezapůsobil a neukápla mi jediná slza i přesto, že byl dojemný. Přesto jsem si čtení náramně užila a byla ráda, že jsem zase jednou sáhla po odlišném žánru.

Jelikož se výhradně jedná o četbu pro ženy, Dopis doporučuji spíše čtenářkám, které mají rády romantické příběhy, jenž nejsou přeslazené a ve kterých nevítězí láska za každou cenu.


✰✰✰✰


Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Báře Srncové z nakladatelství Grada, kde si také Dopis můžete koupit, a to i v elektronické podobě.

9 komentářů:

  1. I když šlo o jiný žánr než běžně čteš, tak koukám, že se Dopis docala líbil. To jsem ráda. A jako vždy, pěkně sepsáno.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Četl se fakt hezky a skoro sám. Až na pár mušek nemám výhrady. A děkuji :-))

      Vymazat
  2. Pěkná recenze :) Dopis jsem taky četla a celkem se mi líbil :) Nebyl to úplně můj žánr, ale nebylo to špatné čtení :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) Taky se nejednalo o můj žánr, ale nakonec jsem ráda, že jsem měla tu příležitost si knížku přečíst :-)

      Vymazat
  3. Dokonale jsi vystihla mé pocity. Dopis nebyl špatný, ale některé situace byly prostě... Skvěle napsaná recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že jsme se shodly :-) A moc děkuji, hned si jdu přečíst tvou recenzi :-)

      Vymazat
  4. Na tuto knihu jsem četla spoustu rozporuplných názorů. Stále přemýšlím, jestli do ní tedy jít nebo ne. Skvělá recenze! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To záleží...já ji moc ráda doporučím, ale věřím, že není pro každého. A moc děkuji za pochvalu! :-)

      Vymazat
  5. Já jsem se do příběhu naprosto zamilovala :-) Jsem velice ráda, že se mi tak krásně trefil do noty, protože by byla škoda, kdyby to měl zbytečně odskákat.
    Už jen kvůli samotnému příběhu jsem ráda, že jsi byla vcelku spokojená :-) No a ta fotka? Ta je skvělá, taková jemná. Moc se mi líbí! :-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za komentáře.