RECENZE: Už zase létám | Sita Brahmachari

autor: Sita Brahmachari
překlad: Barbara Hajná
originální název: Kite Spirit
značka: #BOOKLAB
počet stran: 296

Pár dní před šestnáctými narozeninami postihne Kite zdrcující zpráva. Její nejlepší kamarádka Dawn, nadaná hudebnice a vzorná studentka, spáchala sebevraždu. Kite neměla ponětí, že Dawn něco trápí a že si sáhne na život. Kite si vše vyčítá, měla kamarádku zachránit, a to se jí nepovedlo. Neumí se se ztrátou a pocity žalu vyrovnat, a proto odjíždí se svým otcem do Jezerní oblasti, kde objeví nejen své dávné kořeny, ale také sama sebe. Když se navíc seznámí s místním klukem Garthem, její život nabere hned jiný směr.

Nakladatelství Slovart pod labelem #BOOKLAB vydalo koncem roku již třetí knihu britské autorky s indickými kořeny Sity Brahmachari Už zase létám.

Tato kniha má nejen nádhernou obálku, která je velice příjemná i na dotek, ale oplývá podmanivým příběhem s notnou dávkou smutku, jenž v sobě ukrývá spoustu krásných myšlenek, které zasáhnou vaše srdce.

Autorka se snažila přiblížit, jaké pocity prožívá dospívající dívka, jejíž nejlepší kamarádka spáchá sebevraždu. Po odeznění prvotního šoku a vůbec schopnosti přijmout tuto skutečnost se Kite Solomonové, šestnáctileté studentce, začínají v mysli rojit otázky, proč ji Dawn nepožádala o pomoc, nesvěřila se jí se svým trápením, které by společně určitě vyřešily, a postupně začne trpět výčitkami svědomí, že tomu mohla nějakým způsobem zabránit. Ve vzpomínkách na Dawn se snaží nalézt klíč či alespoň drobný náznak, proč se Dawn rozhodla pro nejkrajnější řešení své situace. Autorce se povedlo podat toto bolestné téma citlivě, ale zároveň upřímně bez jakéhokoliv mlžení či snahy ušetřit čtenáře od pravdy.

Co se týče mě samotné, tato kniha mi až tak úplně nesedla. V prvé řadě nejsem cílový čtenář, což by ve své podstatě tolik nevadilo, neboť se young adult příběhům v žádném případě nevyhýbám, ale spíše si je pečlivě vybírám. Zadruhé - téma bylo podle mě podáno velmi nudně. Chápu, že v příběhu jde v prvé řadě o pocity a ne o akci, ale emoce, které byly celou knihou protkány, mě nijak nezasáhly.

S hlavní hrdinkou jsem se vůbec neztotožnila a neuměla jsem se do ní vcítit. Přece jenom, tohle pubertální období mám už dlouhá léta za sebou a naštěstí jsem nikdy nemusela řešit podobnou situaci, v níž se ocitla hlavní hrdinka. Po dlouhých sto stranách konečně Kite odjíždí se svým otcem do Jezerní oblasti, aby si zde léčila bolavou duši. Tato část knihy byla trochu zajímavější, autorka se více věnovala popisům a snažila se čtenáři přiblížit místo, které má pro ni samotnou důležitý význam a má na něj krásné vzpomínky. V této části knihy se odehrálo několik málo uvěřitelných scén spadajících spíše do fantaskního světa. Autorka dle mého již překročila pomyslnou hranici oddělující realitu a nadpřirozeno, což mi víceméně vadilo.

Kite zde pozná, jaký význam má rodina a přátelství, že život není vždy pouhá procházka růžovým sadem a často znenadání přijdou těžké zkoušky, které nám osud připraví a my se k nim musíme postavit čelem a vyřešit je. Jen na nás zůstává, jak se s nimi popereme, zda si necháme pomoci od nejbližších nebo pro nás bude lehčí svěřit se úplně cizímu člověku. Na konci této cesty našla Kite sama sebe a domů se vrátila jako úplně jiná dívka. Její proměna byla patrná a postupná, což bych ráda vyzdvihla.

Mrzí mě, že jsem se nedokázala do knihy více ponořit a vychutnat si ji tak, jak to autorka původně zamýšlela. Knihu jsem nakonec dočetla ze setrvačnosti a s jistou rozpačitostí. Příběh mi absolutně nesedl. Být mi o patnáct let méně, dívala bych se na to zcela jinak. Závěrem bych však chtěla uvést, že kniha si své čtenáře rozhodně najde a věřím, že zasáhne nejedno čtenářské srdce.

Kniha Už zase létám je určena především dospívajícím dívkám, kterým může pomoci vyrovnat se s podobným trápením, jež prožívá hlavní hrdinka a zjistit, jak takovou situaci řešit. Na konci knihy jsou otištěny české odkazy na linku důvěry, kde vám s vaším problémem rádi pomůžou.

✰✰✰

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Janě Kaizrové z nakladatelství Slovart. Pokud vás kniha zaujala, zakoupit si ji můžete přímo zde.