úterý 26. února 2019

MINIRECENZE: Vánoce Hercula Poirota | Sběratel motýlů | Tichá modlitba

Share it Please
Hezký večer milí čtenáři.


Po delší době vás vítám u sérií tří minirecenzí, které jsem si pro vás připravila. První dvě knihy jsem měla vypůjčené z knihovny, třetí je moje vlastní, ale jelikož jsem ji četla již v prosinci, nebyla jsem schopná sepsat plnohodnotnou recenzi. 



Vánoce Hercula Poirota | Agatha Christie


Stručná anotace:
Panovačný a bezcitný Simeon Lee pozve své potomky, aby strávili vánoční čas pod jeho střechou a v jeho společnosti. Za jakým úmyslem si všechny pozval zrovna na svátky, které by měly být symbolem pohody a pospolitosti? Rodina se sjíždí do sídla s velkými obavami a ty se nakonec naplní. Pan Lee, milionář s diamanty ukrytými v trezoru, je záhy nalezen mrtev. Podezřelým se stává každý a tak na pomoc musí přispěchat Hercule Poirot, aby odkryl pozadí vraždy, která zde byla spáchána.

Proč tato kniha a okolnosti vedoucí k jejímu přečtení:
Před Vánoci jsem zatoužila si přečíst nějakou knížku s vánočním motivem. Spousta knížek byla již vypůjčených a tak jsem se rozhodla pro detektivní žánr, ale zasazený do období Vánoc. Agatha Christie mě zatím ještě nezklamala, tak jsem byla plná očekávání a nakonec si knihu náramně užila.

Stručné zhodnocení:
Krátce po dočtení Vraždy v Orient-expresu (recenze zde) jsem se vrhla právě na tuto knihu a po dočtení musím říct, že ji o velký chlup předčila. Začátek je zasvěcen postavám, s nimiž nás autorka postupně seznámí a nastíní tak různé motivy k události, která následuje a nevybírá si, že nastal čas Vánoc. Agatha Christie opět vymyslela skvělou zápletku zasazenou do brilantní atmosféry podezřívání a nevraživosti. Příběh vás upoutá hned od prvních stránek a jen tak nepustí. Podezřívat budete každého a nebudete si jistí ničím až do samého konce. Třešničkou je záhada zamčeného pokoje, v němž byl nalezen mrtvý pán domu v obrovské kaluži krve. Napětí bude stoupat a na konci vás autorka opět překvapí. Já měnila své tipy na vraha každou chvíli a nakonec jsem byla vedle jak ta jedle. To na autorce oceňuji, že mě dokáže vždy překvapit. Pokud si chcete přečíst skvěle promyšlenou detektivku a nevadí vám, že se odehrává v čase Vánoc, rozhodně sáhněte právě po této.

✰✰✰✰✰


Sběratel motýlů | Dot Hutchison


Stručná anotace:
Představte si nádhernou, avšak izolovanou zahradu, v níž kvetou rostliny a žijí nádherní motýli. O celou zahradu pečuje muž, který si nechá říkat Zahradník. Má to však jeden háček. Všichni motýli jsou mladé ženy, které byly Zahradníkem uneseny, aby se staly Motýlem v jeho krásné a opečovávané zahradě.
Maya, jedna z přeživších dívek, postupně odkrývá podrobnosti o tomto děsivém místě i o svém vězniteli. Jak se jí podařilo utéct? Přežily i ostatní dívky? To vše se snaží rozklíčovat dva agenti FBI Victor Hanoverian a Brandon Eddison, kteří mohou s jistotou říct, že se jedná o nejotřesnější případ jejich kariéry.

Proč tato kniha a okolnosti vedoucí k jejímu přečtení:
Tato kniha mě lákala už od dob jejího vydání. Četla jsem na ni mnoho rozporuplných recenzí a chtěla si sama udělat o knize představu. Je opravdu tak zvrácená, jak se o ní povídá? Dostala jsem se k ní až chvíli poté, co u nás autorce vyšel druhý díl. 

Stručné zhodnocení:
Celý příběh je vyprávěn retrospektivně, kdy Maya, jedna z přeživších dívek, vypráví dvěma agentům FBI o tom, co prožila v zahradě, ale i o své vlastní minulosti. Už od prvních stránek jsem se do Mayna vyprávění ponořila naplno a nemohla se odtrhnout. Začátek se autorce velmi povedl. Nádech tajemna, co se v zahradě všechno dělo a kdo je vlastně Zahradník - na tyhle otázky chcete co nejdříve znát odpovědi. A tak čtete a čtete. Postupně začnete přemýšlet nad jistými nelogičnostmi a hlavně nereálnosti celého příběhu, což byl konkrétně u mě kámen úrazu. 23 dívek uvězněných na jednom místě se bez sebemenšího odporu vydává na pospas jednomu muži a nikdy se například proti němu ani nevzbouří. Po přečtení první poloviny přichází trochu zklamání - celý příběh je vyprávěn sice přímočaře, avšak bez jediné špetky napětí. To, co zpočátku působilo tajemně, je nyní holým faktem a karty jsou velice brzy odkryty. Čekala jsem na šokující závěr, který by celou knihu pozvedl, ale ani ten nepřišel. Na konci jsem byla víc než zmatená a nevěděla, která bije. Námět se autorce povedl, i když si každý čtenář o ní musí myslet, že má opravdu zvrácenou fantazii (která mně osobně až tak zvrácená nepřišla - četla jsem už hodně thrillerů a tento mi nepřišel ničím až tak šokující, ale možná jsem divná jen já :D), ale zpracování se dle mého vůbec nepovedlo. Knize nelze upřít atmosféru, která je dle mého hodně povedená. Celkově knihu hodnotím jako průměr a do dalšího dílu se mi vůbec nechce.

✰✰✰


Tichá modlitba | Angela Marsons


Stručná anotace:
Jednoho dne zmizí dvě nejlepší kamarádky - Charlie a Amy. Brzy se potvrdí to nejhorší. Obě děvčata byla unesena, ale další textová zpráva vyrazí všem dech. Nutí rodiče postavit se proti sobě a bojovat o život vlastního potomka. Ve stejnou chvíli se do případu vkládá Kim Stoneová a její tým. Čas je teď jejich nepřítel a musí zachránit obě děvčata dřív, než krutí únosci naplní svou hrozbu. Kim si vůbec nepřipouští, že by byla zachráněna jen jedna z dívek. Musí rozplést tajemství ukrytá v minulosti rodin a má co dělat, aby něčí dítě nezaplatilo za chybu dospělých.

Proč tato kniha a okolnosti vedoucí k jejímu přečtení:
Angela Marson píše knihy s Kim Stoneovou jak na běžícím pásu a ročně u nás v překladu vycházejí dvě knihy. Celkem jich u nás vyšlo již šest a začala jsem být nervozní, že mám přečtené teprve dvě. V prosinci jsem se tedy pustila do Tiché modlitby. Jak se mi líbil třetí díl s oblíbenou vyšetřovatelkou Kim Stoneovou, se dozvíte o řádky níže.

Stručné zhodnocení:
Téma únosu dětí není sice v detektivkách nic inovativního, ale vždy k tomuto tématu přistupuji s respektem. Bála jsem se, co si autorka na své čtenáře vymyslela a modlila se, aby nedošlo k tomu nejhoršímu. 
Kniha má vcelku vysoké hodnocení na knižních databázích, takže jsem měla od knihy velká očekávání, což zpětně vidím jako chybu. Zpočátku jsem se nemohla pořádně začíst, často jsem knihu odkládala a nepociťovala chuť ji vůbec otevírat. Trvalo mi více jak sto stran, než jsem se pořádně do příběhu ponořila a začala Kim a jejímu týmu fandit. Doufala jsem (a zároveň se i těšila), že autorka zase trochu poodhalí Kiminu minulost, ale tentokrát jsme se bohužel nic nového nedozvěděli.
Co se týče hlavní zápletky, ta byla vcelku povedená, na druhou stranu dost děsivá, kdyby se měla dít ve skutečnosti. Vhledy do postav únosců mi přišly nedotažené, ale hlavně zbytečné. Čtenář se sice něco málo o nich dozvěděl, ale k odhalení pachatele nás nedovedly. Konec byl sice překvapivý, ale na druhou stranu jsem pociťovala mírně zklamání, čekala jsem asi více.
Druhá dějová linka vyšetřující smrt Dewaina Wrighta, člena místní gangu, mě spíše rušila a upřímně jsem si nedokázala vybavit, jestli pokračovala z předchozího dílu, anebo ne. Nejvíce mě však vytáčela reportérka Tracey, která neustále toužila vytroubit do světa zprávu o únosu dívek, ač si to jejich rodina ani Kim výslovně nepřály.
Autorka si i třetím dílem drží kvalitu poměrně vysoko, ale podle mého pohledu se jedná o slabší díl. Předchozí dva (Němý křik, Ďábelské hry) byly o stupeň výše. 

✰✰✰✰

8 komentářů:

  1. Dobré rano, Marcelko. Hezká mini série recenzí, ale za mě tentokrát ani jedna :)

    OdpovědětVymazat
  2. Pěkné mini recenze :) Pro mě užitečné, protože na Sběratele motýlů se chystám a Tichá modlitba mě taky láká :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :-) Jsem ráda, že jsou užitečné, nedávno jsem zrovna nad tím přemýšlela, jestli to vůbec někdo čte :-/

      Vymazat
  3. Sběratel motýlů se mi taky nelíbil a jsem ráda, že v tom nejsem sama. přesně jak píšeš, chybělo tomu napětí a hlavní hrdinka to celé vyprávěla, jakoby strávila noc v nekvalitním motelu. Nápad dobrý, ale byl příliš přestřelený a to tomu hodně uškodilo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem taky ráda, že nejsem jediná. A souhlasím, hrdinčino vyprávění bylo nemastné neslané, jako by o nic nešlo. Tvé přirovnání mě rozesmálo :D ale je trefné.

      Vymazat
  4. Sběratelovi jsem se pořád vyhýbala, ani nevím proč. Ale když jsem teď četla tvou minirecenzi, docela mě zaujala a ráda bych věděla, na kterou stranu bych se přidala já. Jestli se mi kniha bude líbit nebo ne. Tichou modlitbu měli teď v knihovně, ale bohužel je to trojka, takže jsem ji tam nechala a rozčilovala se, kde mají jedničku :D Už bych vážně ráda Angelu rozečetla :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já na toho Sběratele motýlů byla taky hodně zvědavá. Pořád mě to k té knize lákalo, ale na druhou stranu jsem si ji nechtěla kupovat (nakonec jsem udělala dobře, že jsem si ji jenom půjčila). Kdoví, jestli tobě se líbit bude nebo ne, to si netroufám odhadnout :-)
      Co se týče Angely, určitě doporučuji začít jedničkou, snad se na tebe brzy usměje štěstí :D

      Vymazat

Děkuji moc za komentáře.