sobota 23. února 2019

RECENZE: Hříšnice | Petra Hammesfahr

Share it Please
autor: Petra Hammesfahr
překlad: Jana Kellnerová
originální název: Die Sünderin (1999)
nakladatelství: Dobrovský s.r.o.
edice: Knihy Omega
rok vydání: 2019
počet stran: 464
anotace


Moje zhodnocení:


Cora Benderová přijíždí i s manželem a malým synkem k jezeru užít si krásné slunečné odpoledne. Později, před zraky rodiny i mnoha svědků, se vrhne na neznámého muže, kterého ubodá. Co přimělo tuto mladou ženu uskutečnit tak hrůzný čin? Krátce po incidentu se Cora k činu přizná a je zatčena. Případu se ujímá policejní komisař Rudolf Grovian, který případ neuzavře do doby, než mu Cora zodpoví všechny otázky. Znala toho muže? Cořina minulost a její soukromé peklo začíná pomalu vyplouvat na povrch. 


Hříšnice, u nás poprvé vydaná v roce 2003, se letos dočkala druhého vydání, přičemž nedávno se také stala předlohou pro úspěšný seriál, který natočila společnost Netflix s Jessicou Biel a Billem Pullmanem v hlavní roli.

Autorkou tohoto temného psychologického thrilleru je mistryně ve svém oboru - Petra Hammesfahr, jedna z nejznámějších německých autorek krimi románů. První román napsala již v sedmnácti letech a když se její Tichý pan Genardy stal bestsellerem, následovala jedna úspěšná kniha za druhou.

Po zjištění, že byl tento psychothriller napsán již v roce 1999, jsem ke knize přistupovala poněkud skepticky, neboť na knižních databázích byla hodnocena průměrně. Na druhou stranu mě zaujalo, že se kniha stala předlohou k natočení úspěšného seriálu The Sinner.

Obálka působí temně a zlověstně a zaujala mě na první pohled. V jednoduchosti je krása a červené odstíny skvěle podtrhují příběh.

Děj je rozdělen na pouhých patnáct kapitol, ač rozsah knihy čítá přes 450 stran. Kapitoly jsou tak delší, což mi sice osobně nevyhovuje, ale na dynamiku příběhu tento fakt neměl žádný vliv.


Čtyřiadvacetiletá Cora Benderová, maminka rok a půl starého synka, manželka Gereona Bendera, s nímž oslavila dva a půl roku soužití, se jednoho dne rozhodne zemřít. Minulost ji tíží a komplikuje přítomnost, a proto se rozhodne k tomuto radikálnímu kroku. Vyrazí s rodinou k jezeru, kde se celou dobu odhodlává k ukončení svého života a najednou, z ničeho nic, ubodá muže ležícího na dece opodál. Spouštěčem byla hudba linoucí se z magnetofonu nebo v tom bylo mnohem víc? Co přiměje dosud bezúhonnou matku malého dítěte k tak hrůznému činu, k němuž se bez mrknutí oka přizná a požaduje nejvyšší možný trest?

Čtenáři je předložen velmi komplikovaný a zamotaný příběh, jehož počátky sahají až do Cořina dětství, které se od ostatních dětí velmi odlišovalo. Cora vyrostla v domě, v němž panoval náboženský fanatismus v nejhorší možné podobě. Nezdravé rodinné prostředí, kterému napomohlo narození Cořiny sestry Magdaleny, která trpěla vrozenou srdeční vadou a jíž nedávali lékaři moc šancí na život, ovlivnilo nejen Cořino dětství, ale i dospívání. Minulost, kterou se Cora snaží ze své mysli navždy vytěsnit, pomalu vyplouvá na povrch a Cora proti tomu začíná bojovat. Bojuje nejen sama se sebou, ale také s policejním komisařem Rudolfem Grovianem, který dostane její případ na starost a rozhodne se přijít hrůznému činu, jenž se stal u jezera, na kloub.

Rudolf Grovian si naložil na svá bedra těžký, skoro nemožný úkol, neboť Cora obelhává nejen jeho, ale i sama sebe. Čtenář je nucen se prokousat velkým množstvím polopravd a lží, které jsou dávkovány po celý děj. Orientaci ztěžují neustálé a nijak neoznačené skoky do minulosti a zase zpět do přítomnosti, bez sebemenšího upozornění se také střídá ich forma s er formou a děj působí mnohdy dost zmatečně. Nejedná se o žádnou oddechovou literaturu, ale spíše naopak četbu vyžadující stoprocentní koncentraci. Vlivem nesoustředění by vám mohl uniknout drobný detail a nemuseli byste pak pochopit ostatní souvislosti.

Mně osobně se kniha četla velmi dobře, děj i přes delší kapitoly utíkal velmi rychle a celý zvrácený a propletený příběh si mě omotal kolem prstu a já chtěla znát víc a víc. Autorka mě velmi mile překvapila a můžu říct, že po delší době jsem si přečetla skvělý psychothriller, který jde až na dřeň. Autorka se nebojí otevřít tabuizovaná témata incestu či náboženského fanatismu a ukazuje, jak mohou ovlivnit dětství a dospívání. Na druhou stranu musím podotknout, že některé situace byly zahnány až do extrému a tudíž nepůsobily moc věrohodně.

Jako celek však příběh držel pohromadě. Ve třetí třetině sice ztratil trochu náboj a neustálé pomalé rozplétání lží a intrik působilo už dost únavně, ale věřím, že šlo o autorčin záměr, aby vás poté v poslední kapitole rozmetala na kusy. Ta totiž nabere takové obrátky, až vám v samém závěru vyrazí dech.

Pokud si chcete přečíst temný a zvrácený psychothriller jdoucí hluboko do jedné lidské duše, která je dohnána až na pokraj šílenství, neměla by vám uniknout Hříšnice, jež vás nakonec dovede k brilantnímu, ale zároveň velmi hořkému konci, který vás posadí do křesla a zbortí všechny vaše naděje.


✰✰✰✰


Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji e-shopu Knihy Dobrovský, jenž Hříšnici vydal pod značkou Edice Knihy Omega. Pokud vás kniha zaujala, zakoupit si ji můžete přímo zde.

6 komentářů:

  1. Popravdě, podle obálky bych si knihu nevybrala. Ta mě totiž absolutně nezaujala. Ale jsem ráda, že jsem si přečetla tvou recenzi, protože kniha vypadá vážně zajímavě a nějaký zvrácený psychothriller bych právě teď brala. Takže díky za tip, přidávám na seznam :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já knihu nabízela kamarádce a ji obálka vyděsila, že knihu vůbec nechce :D Každý to má jinak, no :-)
      Jsem ráda, že tě moje recenze zaujala natolik, aby sis dala knihu na seznam. Snad mi ji pak neotlučeš o hlavu :D :-))

      Vymazat
  2. Takéto psychothrillery zbožňujem a toto znie veľmi dobre, ďakujem za tip! :)
    What A Fancy World

    OdpovědětVymazat
  3. Tvá povedená recenze úplně svádí po knize sáhnout a začíst se!
    Jenže mě odrazuje “úplná koncentrace na příběh”, rozsah knihy a dlouhé kapitoly (na 450stranek 15kapitol? Fuuuui....)
    Ale třeba se někdy překonám, protože příběh zní z tvého podání opravdu parádně) ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mám radost! :D
      No, chápu, když se nebudeš soustředit, tak se v tom budeš asi ztrácet víc než při plném soustředění, ona ta kniha působí občas dost zmateně. A ty kapitoly, taky mě to štvalo, ale co se dá dělat :D
      Budu tedy zvědavá, jestli si ji někdy přečteš :-))

      Vymazat

Děkuji moc za komentáře.