RECENZE: Tajemství sídla Craven Manor | Darcy Coates

autor: Darcy Coates
překlad: Alexandr Neuman
originální název: Craven Manor (2017)
nakladatelství: Dobrovský s.r.o.
edice: Fobos
počet stran: 248

Daniel se potýká s existenčními problémy, a i když bydlí u bratrance Kylea, ten na něj klade čím dál vyšší finanční nároky. Když jednoho dne najde Daniel pod dveřmi obálku s nabídkou práce zahradníka na starém sídle Craven Manor, myslí si, že se jedná o pouhý vtip. Okolnosti jej donutí nabídku zvážit a na Craven Manor se vypravit. Místo však vypadá děsivě a Daniela se zmocní podezření. Zahrada je zarostlá, domu dveře dokořán, hala je plná pavučin a na první pohled je zjevné, že v domě už léta nikdo nebydlí. Nakonec však nabídku přijme a nastěhuje se do správcova starého domku. Bran, majitel Craven Manoru, kterého Daniel zná pouze prostřednictvím vzkazů, jej zaměstná pod podmínkou dodržování podivných a hrůzu nahánějících pravidel…

Po skvělém duchařském hororu Duch domu Ashburnů (recenze zde), jsem si nemohla ujít ani autorčinu novinku Tajemství sídla Craven Manor, na kterou jsem se velmi těšila. Konečně jsem se ke knize dostala. Jak ji nakonec hodnotím a zda předčila Ducha domu Ashburnů, si můžete přečíst v recenzi níže.

Autorka i tentokrát vsadila na podobný námět jako ve své předchozí knize – tajemný starobylý dům v lesích, kolem něhož se rozprostírá zarostlá zahrada a suché listí, a který budí dojem nejen neobyvatelnosti, ale také zdání, že do něj po sto let nevkročila lidská noha. V případě Tajemství sídla Craven Manor je hala zahalená pavučinami, pokoje jsou tmavé a kuchyně ponechána ve stavu, jako by byla služebnictvem narychlo opuštěna, přičemž celkově vyzařuje strašidelnou atmosféru.

Starobylé domy jsou oblíbeným dějstvím nespočetného množství duchařských hororů, a to jednoduše proto, že tato kulisa umí navodit s výše zmíněnými prvky a se spisovatelským umem autora hororovou atmosféru, která je v tomto žánru doslova žádoucí a bez níž by horor nebyl hororem.

V této knize zpočátku vše funguje tak, jak má. Hlavním hrdinou je Daniel, kterému štěstí nikdy moc nepřálo, takže když dostane skvělou nabídku pracovat jako zahradník na sídle Craven Manor, nedůvěřuje jí. Jeho zaměstnavatel, pan Bran, s nímž má jen písemný styk a dosud se osobně nepotkali, mu zadá pracovní úkoly s možností bydlet v zahradním domku po bývalém správci nemovitosti pod podmínkou, že bude dodržovat pár pravidel. Jelikož soužití s bratrancem Kylem není bezproblémové, až se jednoho dne se situace vyhrotí, rozhodne se pracovní nabídku přijmout a poté i nastěhovat do volného domku po bývalém správci. Pravidla jeho zaměstnance jsou poněkud zvláštní – nesmí po půlnoci chodit po pozemku, musí být v domku zamčený a mít zatažené závěsy, a co je velmi důležité, NIKDY nesmí vstoupit do věže.

První polovina je napsána bezchybně. Autorka píše čtivým a podmanivým stylem, který si vás ihned získá. Krátké úderné kapitoly vás pohánějí se čtením vpřed a nedovolí knihu odložit. Tuto část podala autorka tajemně, čtenář si některé věci jen domýšlí a velkou roli zde hraje čtenářova představivost, která, jak jistě uznáte, hraje v tomto žánru významnou roli. Daniel naštěstí není hloupý (zpočátku) a brzy mu dojde, co se kolem sídla Craven Manor děje tajuplného. Druhá polovina knihy je oproti první polovině akčnější, což mohou někteří čtenáři uvítat, já byla spíše zklamaná. Boj se zlem zde popsaný mě spíše nudil a odrazoval od čtení, na druhou stranu jsem se chtěla dozvědět, jak vše dopadne, takže jsem vytrvala.

Konec byl bohužel velkým zklamáním, neboť vyšel spíše jako hororová pohádka, která ve svém závěru působila až směšně. Takhle si hororové konce v žádném případě nepředstavuji.

Jelikož autorka použila velice podobný námět, jak výše uvedeno, odkryla tím jakési vzorce chování postav i strašidelného starobylého domu, takže i když jsem se u Ducha domu Ashburnů doslova třásla strachy, co přinesou následující strany, zde toto vůbec nefungovalo. Jedna scéna se těmto pocitům blížila, ale nebylo to nic, co by zvrátilo celkový dojem na knihu.

Přesto knihu doporučím především fanouškům Darcy Coates a jejího Ducha domu Ashburnů, méně hororovým nadšencům, kteří se chtějí bát a od hororu očekávají poctivý horor se vším všudy. Autorka však svými knihami určitě zaujme širší čtenářské publikum, konkrétně i čtenáře, kteří se hororům z jakéhokoliv důvodu vyhýbají, neboť Tajemství sídla Craven Manor má schopnost okouzlit budoucí čtenáře nejen výstižnou obálkou, ale i anotací, která umí zahrát na tu správnou hororovou strunu.

✰✰✰

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji e-shopu Knihy Dobrovský, jenž knihu Tajemství sídla Craven Manor vydal pod značkou Fobos. Pokud vás kniha zaujala, zakoupit si ji můžete přímo zde.