čtvrtek 30. května 2019

RECENZE: Říkala si o to | Louise O'Neill

autor: Louise O'Neill
překlad: Květa Palowská
originální název: Asking For It (2015)
nakladatelství: Bookmedia

Emma O'Donovanová má vše, po čem její vrstevnice touží. Žije v malém irském městě, kde zná každý každého. Je oblíbená, krásná, populární a svět jí leží u nohou. Až do jedné osudné noci, z níž si vůbec nic nepamatuje. Brzy však vyplují fotky. Fotky, které vidí nejen Emma, ale také rodina, přátelé, sousedé... Emma zažívá ponížení, které ji dovede až na samé dno.

Nakladatelství Bookmedia mi nabídlo ke zrecenzování kontroverzní knihu s vypovídajícím názvem Říkala si o to, jejíž anotace mě upoutala a i když tento druh literatury běžně nečtu, riskla jsem to a nabídku přijala. Jak se mi kniha líbila, se dozvíte níže v recenzi.

Nejprve bych se ráda vyjádřila k obálce, která se mi vůbec nelíbí. Chápu její symboliku, ale přiznám se, že bych tuto knihu v knihkupectví buď přehlédla, a když už by mi zrak na ni padl, vůbec by mě nelákala k otevření a přečtení si anotace. Zahraniční obálky jsou sice velmi podobné (až na drobné detaily), ale asi bych uvažovala o jiném zpracování. Nejvíc mi asi vadí ta ošklivá zelená barva.

Stačí opravdu málo, aby se život Emmy O'Donovanové, osmnáctileté nadějné studentky, která si maluje růžovou budoucnost, nenávratně změnil. Jednoho rána ji na trávníku před domem najdou rodiče, kteří si zpočátku myslí, že jejich dcera je mrtvá. Může však být ještě něco horšího? Emma si z předešlé noci nepamatuje nic, neví, jak se ocitla na trávníku před domem. Všichni ostatní to ví. Všichni o Emmě mluví, každý k tomu má co říct, ale neuvědomují si, že Emma je lidská bytost, která vše cítí. Nejprve ji označí za couru, poté za objekt znásilnění. Kde je pravda? Zdá se, že ostatní mají jasno. Říkala si o to. Co vlastně čekala?

Opravdu se může zdát, že si Emma o to říkala. Oplývala vysokým sebevědomím, chlapecký obdiv a závist dívek byl jejím denním chlebem. Libovala si v toužebných pohledech kluků, nosila vyzývavé oblečení, které pokaždé odhalovalo víc, než by bylo zdrávo a její nejlepší kamarádka musela být ošklivější než ona. Z Emmy povrchnost čišela, i když neustále zdůrazňovala opak.

O tom, jaká ve skutečnosti Emma je, se všichni dozví prostřednictvím fotek umístěných na sociální sítě. Po jejich shlédnutí mají všichni jasno - Emma je coura. Nicméně Emma si z té noci nic nepamatuje, což má na svědomí koktejl umíchaný z alkoholu a zakázaných látek. Zpočátku Emma tvrdí, že si ze všech vystřelila, ale velice brzy ji dojde, že udělala chybu. Vulgarity a nadávky jsou na denním pořádku a tak se Emma pomalu uzavírá před okolím do svého malého pokoje, z něhož prakticky nevychází. Lze se vůbec s takovou situací vyrovnat, zapomenout a jít dál?

Autorka svůj příběh rozdělila na dvě část - část odehrávající se loni, v níž se čtenář seznamuje s Emmou, jejími spolužáky a přáteli. Zpočátku má čtenář pocit, že naskočil do rozjetého vlaku - autorka sází jedno jméno za druhým, skáče z minulosti do přítomnosti, jak se jí zlíbí a čtenář se může cítit dezorientovaně. Doporučuji se však těmito stránkami, v nichž vás autorka seznamuje s místními obyvateli a jejich zařazením do sociální vrstvy, prokousat, neboť posléze nabere příběh velmi rychlý spád. Druhá část se odehrává letos, rok od uplynulých událostí, které změnily Emmin život o 360 stupňů. Noc, která obrátila Emmin život vzhůru nohama, poznamenala nejen ji, ale také její rodinu, která se pomalu vlivem plynoucích událostí rozpadá. Rodinné hodnoty jsou pokroucené a vina padá pouze a jedině na Emmu.

Tento kontroverzní příběh, který rozpoutává diskuzi široké veřejnosti, o což autorce šlo především, otevírá mnoho otázek. Kdo je vlastně viník a kdo oběť? Téma znásilnění či zneužití je stále aktuální a úhly pohledu ukazují širší rozměr.

Kromě nepřehledného začátku bych autorce vytkla i useknutý (byť pro některé možná neočekávaný) konec, a to i přesto, že autorka v závěrečném doslovu objasňuje, co ji k tomuto rozhodnutí vedlo. Očekávala jsem nějakou satisfakci či uzavření, a to v jakékoliv rovině. Toho se mi nedostalo. Navíc hlavní hrdinka mi vůbec nepřirostla k srdci a často mnou zmítaly smíšené pocity. Čin, který se jí stal samozřejmě neschvaluji a jsem zásadně pro potrestání viníků, kteří se později ocitají v roli obětí, což může působit jako paradox.

Na závěr bych knihu ráda doporučila spíše mladším čtenářům, neboť byla zařazena do žánru young adult, s čímž naprosto souhlasím. Nicméně ani staršími čtenáři by neměla býti opominuta. Říkala si o to má rozhodně co nabídnout nejen aktuálním tématem, ale také ukazuje, jak velkou moc mají sociální sítě.

✰✰✰✰

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji Ivě Kulihové z nakladatelství Bookmedia. Pokud vás kniha zaujala, zakoupit si ji můžete přímo zde.