RECENZE: Na okraji | Lina Bengtsdotter

autor: Lina Bengtsdotter
překlad: Lucie Podhorná
originální název: Annabelle
značka: Cosmopolis
počet stran: 320

V malém švédském městečku Gullspång vyvolá zmizení sedmnáctileté Annabelle velké pozdvižení. Místní ji popisují jako krásnou, chytrou a neobyčejnou mladou dívku a nemohou pochopit, co se jí mohlo stát. Charlie Lagerová s kolegou Andersem jsou povolání ze Stockholmu, aby pomohli zmizení objasnit. Místní jsou zděšení z toho, že by byl někdo z nich schopen Annabelle ublížit a připisují to spíše někomu, kdo jel náhodou kolem. Co když se však vrah skrývá mezi obyvateli? Charlie se vrací do míst svého dětství, na které nemá hezké vzpomínky. Všichni zde mají co skrývat, ale to největší tajemství se ukrývá v blízkém jezeře.

Severský thriller Na okraji, který si vysloužil označení světového bestselleru, vydalo nakladatelství Grada pod značkou Cosmopolis a jedná se o první díl detektivní série, kterou napsala Lina Bengtsdotter, autorka titulovaná jako nová královna švédské krimi.

Lina Bengstdotter vyrůstala ve švédském městě Gullspång. Vyučuje švédštinu a psychologii. Napsala spoustu povídek, které ji vyšly v různých novinách a časopisech po celé Skandinávii. Žila ve Velké Británii a Itálii, nyní však žije blízko Stockholmu se svými třemi dětmi. Na okraji je její debutový román, který získal na prestižním švédském festivalu krimi CRIMETIME SPECSAVERS AWARD 2017 cenu za nejlepší debut.

Zmizení sedmnáctileté dívky Annabelle vyvolá v malém městečku, kde se všichni znají, velké pozdvižení. Dívka sice pochází z rodiny, která s okolím styky neudržovala, přesto právě ona se společnosti nevyhýbala a byla hodně oblíbená. Ve volném čase se věnovala četbě a navštěvovala také křesťanský kroužek. Vyšetřovatelka Charlie Lagerová spolu s kolegou Andresem však zjistí i stinnou stránku, kterou dívka měla. Často navštěvovala večírky, kde alkohol tekl proudem a říkalo se o ní, že je koketa. Navíc Annabellina matka dceru svým ochranitelským chováním dusila a neustále kontrolovala. Je možné, že zmizela kvůli tomu? Utekla nebo ji snad někdo unesl? Místní zahrnou stockholmské vyšetřovatele mnoha dotazy. Ublížil někdo Annabelle? A pokud ano, je to někdo od nás? Jsou naše děti v nebezpečí? Charlie je rozhodnutá zjistit, co se stalo Annabelle stůj co stůj. Mezi tím se však bude muset poprat se svou minulostí, která má kořeny právě v tomhle malém městečku.

Kniha spadá do detektivního žánru s prvky thrilleru, ale částečně je i společenským románem ukazujícím nelehký život místních obyvatel, kteří žijí v jednom zapadlém městečku na okraji společnosti.

Autorka velmi věrně nastínila pochmurnou atmosféru, jež na vás dýchne z každé stránky a z každého pokřiveného osudu některého z obyvatel, který do svého příběhu vložila. Na pouhých stři sta stranách tak máme možnost poznat hned několik postav zde žijících, jejichž charaktery jakýmsi způsobem utvářely těžké životní podmínky, kterým byly od narození vystaveny. To mělo pak za následek činy plynoucí právě ze složitého způsobu života.

Musím přiznat, že už dlouho jsem nečetla nic tak depresivního jako je tato kniha. Po dočtení na mě padl splín a nebylo mi nejlépe. Cítila jsem bezmoc a některých obyvatel mi bylo opravdu líto. Nevybrali si, kde budou žít, i když jistě měli možnost svou situaci změnit (například odejít do většího města studovat či se osamostatnit a odstěhovat), ale většina nic takového neudělala. Autorka tuto společnost, která je tzv. na okraji, vykreslila velmi dobře a uvěřitelně. To, že třináctileté děti holdují alkoholu a cigaretám, je pouhý čajíček oproti tomu, co vše se ve městečku dělo.

Myslím si, že kniha získala cenu za nejlepší debut právem, jakož i označení světový bestseller. Propracované postavy i děj jsou toho důkazem. Osobně bych asi vytkla některé vlastnosti hlavní hrdinky - vyšetřovatelky Charlie Lagerové, která je ukázkovým příkladem severských detektivů. Pošramocená minulost způsobila nemožnost navázat trvalý vztah a zálibu v popíjení alkoholu. Chápu, že tato práce s sebou nese určitá rizika a je potřeba se před ošklivými věcmi obrnit, ale pohled na opilou ženu není zrovna nejkrásnější. U mužských hrdinů to dokážu tolerovat, u ženských už bohužel méně.

Přesto vás příběh už od prvních stránek pohltí, obyvatelé městečka si vás podmaní a bude se vám od knihy těžko odcházet. Mě však vtáhla až druhá polovina, kterou jsem přečetla jedním dechem. Určitě vás překvapí propracovanost zápletky, na jejímž konci do sebe vše dokonale zapadne. Konec se mi líbil, autorka se vyhnula zbytečné překombinovanosti, která by se dala očekávat, a čtenáři přichystala uvěřitelný závěr. Myslím, že kniha lépe skončit nemohla.

Autorka má svou knihou Na okraji velmi dobře našlápnuto na skvělou detektivní sérii a já budu doufat, že se co nevidět dočkáme dalšího pokračování.

Pokud jste už dlouho nečetli žádnou severskou detektivku, která by vám vyrazila dech svou propracovaností a tíživou atmosférou, zaměřte se právě na tuto. Její koupě rozhodně nebudete litovat.

✰✰✰✰