RECENZE: Temná hmota | Blake Crouch

autor: Blake Crouch
překlad: Veronika Volhejnová
originální název: Dark Matter
nakladatelství: Knižní klub
počet stran: 320

Každý z vás si určitě někdy položil otázku, kde bych dnes byl/a, kdybych se tehdy rozhodl/a jinak?

Jason Dessen je obyčejný středoškolský učitel fyziky, který spolu s manželkou Danielou a čtrnáctiletým synem Charliem žije na Long Street v Chicagu spokojeným životem do doby, než po útoku maskovaným mužem a větě "Jsi v životě šťastný?" upadne do bezvědomí. Když se probudí, je připoután na lůžko a obklopen cizími lidmi v ochranných oblecích. Od člověka, kterého vidí poprvé v životě, uslyší: "Vítej zpátky." Jason je naprosto zmatený a netuší, co se stalo. Ale ve světě, kde se probral, není Jasonův život takový, jaký jej zná - jeho žena není jeho žena, jeho syn se nenarodil a Jason není průměrným učitelem fyziky, ale proslulým géniem, který získal Paviovu cenu. Zdá se mu to? A když ne, který svět je v tom případě skutečný? Na tuto otázku si záhy odpoví. Skutečný je zcela jistě ten, z něhož byl násilně vyrván. Cesta zpět bude úžasným, ale zároveň i děsivým zážitkem...

Temná hmota je bezesporu knihou roku 2017! Jsem ráda, že to můžu konečně potvrdit i já. A to i přesto, že se jedná o sci-fi žánr, který čtu jen ojediněle.

S autorem Blakem Crouchem jste se mohli poprvé setkat u knihy Městečko Pines, kterou v roce 2013 vydalo nakladatelství Jota. Knížka bohužel nesklidila velký úspěch, a proto nakladatelství upustilo od vydání dalších dvou pokračování. Autor mimo jiné vydal nespočet románů, novel a povídek, z nichž se některé staly bestsellery. V češtině vyšla letos právě Temná hmota, o níž Book Reporter dodal: "Jedna z nejlepších knih jakéhokoliv roku...a jakékoli reality".

Nevím, jestli to míváte podobně, ale já už po přečtení první stránky zřejmě podle autorova stylu psaní poznala, že se kniha bude velmi dobře číst, protože mě zaujala prakticky hned. Téma alternativních realit je totiž nejen dost atraktivní, ale i populární. Každý se určitě někdy zamyslel nad tím, kde by byl dnes, kdyby se tehdy vydal jinou cestou, ať už by se to týkalo jakéhokoliv životního rozhodnutí. Jason má občas taky takové myšky, coby kdyby. Kdyby tehdy nepotkal svou současnou ženu Danielu, kdyby tak rychle neotěhotněla, kdyby pokračoval ve svém vědeckém bádání a dokončil projekt, na němž usilovně pracoval, tak mohl by být dnes úplně jinde. Ale pak se podívá na svou ženu, syna a je rád, že se rozhodl tak, jak se rozhodl. Brzy má přijít o své nejbližší a jeho život se otočí o 360 stupňů. Cesta zpátky nebude vůbec jednoduchá, spíše trnitá a velmi nebezpečná.

Jasonovo cestování nejrůznějšími alternativními realitami mě nesmírně bavilo! Co vše se může změnit? Jason navštíví svět, který je zničen jadernou katastrofou, jindy nehostinný svět pokrytý mrazem a sněhem, ale i svět, v němž je lidstvo nakaženo smrtelnou chorobou, která postihne i jeho blízké. Poslední jmenovaný svět byl pro Jasona opravdové peklo, ze kterého se jen tak nevzpamatuje. Chicago, město, ve kterém původně se svou rodinou žije, navštíví nesčetněkrát, ale pokaždé objeví nějakou drobnost, při které odhalí, že to není ta pravá realita. Podaří se mu vrátit do světa, ze kterého jej násilně vyrvali? A co když máte omezené možnosti?

První polovina knihy je o něco lepší, protože teprve vše objevujete, nahlížíte do tajů kvantové fyziky a mechaniky, ač se vám zprvu může zdát celkem nesrozumitelná, aspoň pro laiky, jako jsem já. Ve druhé polovině už víme "co a jak", ale přesto se dočkáme jednoho velmi překvapivého momentu, který vám může vyrazit dech. Jason se setká tváří v tvář protivníkovi, který je nejen stejně chytrý jako on, ale zároveň předvídá každý jeho krok. Pro opětovné získání vlastní rodiny bude muset obětovat dokonce i sám sebe.

Temná hmota je skvěle napsaný sci-fi thriller, který vás uhrane už od prvních stránek. Tato kniha má totiž jedno velké plus - je doslova nabitá akcemi. Nesetkáte se zde s žádnými hluchými místy, neboť v knize se neustále něco děje, příběh vám nedovolí ani vydechnout, natož knížku odložit. Napětí střídá akci a přiznám se, že si Temnou hmotu umím živě představit ve zfilmované verzi. Sice ještě nemám představu o tom, kdo by mohl zahrát roli Jasona, ale pokud by se filmu ujmul například režisér Ridley Scott, mohl by se z něj stát trhák.

I přes výše uvedené klady mám jednu malou výtku k překladu. Narazila jsem totiž na pár krkolomných slovních spojení, která trochu narušila můj celkový zážitek, ale ve své podstatě se nejedná o nic zásadního.

Závěrem bych chtěla potvrdit již výše zmíněné, a sice, že se jedná o kvalitní sci-fi thriller, takže pokud vás lákají alternativní reality, s touto knihou jich můžete pár navštívit. Akční a napínavé scény jsou na denním pořádku a kniha vám nedovolí ani na okamžik vydechnout. Vřele doporučuji.

90 %