úterý 31. ledna 2017

RECENZE: Ďáblova svatyně | Marie Hermanson

Share it Please


autor: Marie Hermanson
překlad: Kamil Šivák
originální název: The Devil´s Sanctuary
nakladatelství: Omega
rok vydání: 2016
počet stran: 344





Anotace slibuje strhující thriller z prostředí psychiatrické léčebny, a to já prostě můžu. Jak nakonec dopadlo mé hodnocení?



Anotace:



Odcizená identická dvojčata Daniel a Max mají složitý vztah, a tak když jde Daniel navštívit svého bipolárního bratra do odlehlé a luxusní švýcarské "zotavovací" kliniky, nemá vůbec představu, co může očekávat. Ukolébán rutinou a mírumilovností kliniky vyhoví Daniel Maxově prosbě a bratři se na pár dní vymění.
Ale zakrátko Daniel zjistí, že Max se nevrací a že klinika zdaleka není místem k zotavení. Při zoufalé snaze přesvědčit kohokoli o své identitě Daniel zjišťuje, že je lapen v krutém a tajemném vězení: to není svatyně, to je oživlá noční můra...



Vlastní názor:


Hlavním hrdinou je Daniel, který poté, co obdrží dopis od svého jednovaječného dvojčete Maxe ze švýcarské psychiatrické kliniky, jej přijíždí navštívit. S Maxem se spoustu let neviděli a jelikož se moc nemusí, má z návštěvy celkem obavu. 

Už od narození byla dvojčata rozdílná - Daniel zřídkakdy plakal a prospíval, zato Max se vyvíjel velmi pomalu. Ve svých dvanácti měsících ještě nepronesl ani slovo a nepohyboval se bez cizí pomoci. Když matka dvojčata přivedla k pediatričce, zjistilo se, že Daniel bratrovi vše přinese a tak Max nemá důvod chodit sám. Pediatrička tedy matce navrhla, aby dvojčata dočasně rozdělila. Max zůstal s otcem, Daniela si odvezla matka ke svým rodičům. Během odloučení se stal každý z bratrů "jedináčkem" a při znovushledání to bylo znát. Už si nerozuměli tak jako dříve. Vše vyvrcholilo rozvodem rodičů a tak se bratři scházeli už jen jednou ročně o svých narozeninách.

Daniel se po příjezdu dozvídá, že pozvání od bratra nebylo jen pro nic za nic. Max se zapletl s mafií a aby zachránil svou dívku Chloe, potřebuje se dostat z léčebny pryč. Danielovi navrhne, že si vymění místo s tím, že se Max za pár dní vrátí. Jsou přece jednovaječná dvojčata a tak nikdo nic nepozná. Daniel se ani nenaděje a jednoho rána zjistí, že Max je pryč a s ním i všechny Danielovy doklady. 

Zpočátku se Daniel za Maxe vydává, ale když se Max po pár dnech nevrací, odhaluje svou pravou identitu. Klinika je plná bláznů a lhářů, takže mu nikdo nevěří. Neexistuje ani záznam, že by měl Max jednovaječné dvojče, pouze o dva roky staršího bratra...

Himmelstal není obyčejná klinika, pacienti se tu rekreují, bydlí v chatkách, obědvají v restauraci a na pivo chodí do místní hospody. Daniel postupně přichází na to, že klinika idylicky jen působí a vše je nakonec jinak...

Wow! Tento psychologický thriller od pro mě dosud neznámé Marie Hermanson mě neskutečně překvapil a nadchl! Anotaci jsem pouze přelétla očima, takže jsem tušila jen to, že v knize půjde o výměnu dvojčat v psychiatrické klinice. Byla jsem tedy velmi zvědavá, co předcházelo výměně dvojčat, jestli se výměna povede a zda se na ni přijde. Nakonec vše bylo úplně jinak. Od knihy jsem totiž vůbec nic neočekávala a dostala jsem napětí, zajímavou zápletku a celkem originální rozuzlení. Co víc si přát. Nevadilo mi ani to, že příběh je velmi nepravděpodobný a ve skutečnosti by se nikdy nemohl odehrát.





Jediné, co mi vadilo, že čtenář byl několikrát o krok napřed než samotný hrdina, který nebyl bohužel moc bystrý. Určitá situace byla jasná na první pohled a Daniel ji neprokoukl. Kdyby se to stalo jednou, budiž, ale toto se opakovalo několikrát. I přesto jsem si čtení této knihy velmi užila. Další výtky nemám a určitě se poohlédnu po dalších autorčiných knihách.

Knihu bych doporučila čtenářům, kteří hledají neokoukanou zápletku odehrávající se v prostředí psychiatrické kliniky. Pokud knize odpustíte místy až neuvěřitelný námět, určitě si ji užijete.


90 %



Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Omega. Více o knize se dozvíte zde a zakoupit ji můžete zde.



2 komentáře:

  1. Me nadšení opadlo po prvni tretine. Ja porad cekala,ze se něco stane a ono nic. Takze za me je to prumer, opravdu prumer.Ale verim,ze se bude libit. Já jen ctu vice ted thrillery a to se neda srovnávat :D myslim kvalitou :)

    OdpovědětVymazat
  2. Na tuhle jsem si dělala zálusk a nevyšlo mi to tenkrát :-( Budu se po ní muset podívat.

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za komentáře.