RECENZE: Sestra | Louise Jensen

autor: Louise Jensen
překlad: Naďa Funioková
originální název: The Sister (2016)
nakladatelství: Mladá fronta
počet stran: 328

Grace s Charlie byly nerozlučné kamarádky. V patnácti se rozhodly zakopat časovou schránku s předměty a dopisy, které si pak spolu v dospělosti otevřou. Nakonec Grace otevírá časovou schránku sama, protože její kamarádka Charlie zemře. Ale než se to stane, prosí ji o odpuštění se slovy, že udělala něco strašného. Přesně ta nejistota donutila Grace k otevření schránky, z níž se dozvěděla, že Charlie toužila poznat svého otce, ale také, že svou kamarádku až tak dobře neznala. Grace se rozhodne vypátrat Charliina otce a seznamuje se tak s Annou, která tvrdí, že je Charliinou nevlastní sestrou. Kolem Grace se začínají dít divné věci, někdo ji neustále sleduje, ztrácejí se jí věci a vše se pomalu stupňuje.

Knihu Sestra jsem si koupila v akci 3+1, kterou pořádal Luxor a jelikož jsem měla doma již další autorčinu knihu Dar, přála jsem si ji mít také ve své knihovně. Brzy na to jsem se do ní pustila. Jak se mi líbila a jestli ji mohu doporučit dalším čtenářům, se dozvíte v recenzi níže.

Autorka své vyprávění rozdělila na období odehrávající se TENKRÁT a TEĎ. Čtenář tedy jasně pochopí, jestli se děj odehrává v minulosti či v přítomnosti a nemusí si to mnohdy komplikovaně domýšlet. Po celou dobu se tedy střídavě prolínají dvě dějové linky.

Poprvé se čtenář setkává s hlavní hrdinkou Grace, která stojí u zakopané časové schránky, z níž se chce dozvědět něco pro ni důležitého, týkajícího se její kamarádky Charlie. Děj je již nastíněn výše, takže se nebudu opakovat. Začátek je však mírně rozvláčný, a to bohužel v obou dějových linkách. V jedné sledujeme současnost, v níž se Grace snaží zjistit, proč Charlie prosí Grace o odpuštění; v té druhé dospívání Grace a Charlie, jejich vzájemné upevňování přátelství, ale i nesváry, které jsou pro toto období typické. Další postava, která se prolíná oběma linkami je Dan, nynější přítel Grace, jehož divné chování čtenáře zpozorní, bohužel v případě Grace, nikoliv. Ta je slepá a její chování je dost nelogické. Přesto mohu říct, že první polovina knihy, ač občas nudila, působila uceleně a logicky.

Bohužel druhá polovina na tom byla podstatně hůře, a to v momentě, kdy na scénu nastupuje Anna. Logiku postrádá fakt, že si Grace nastěhuje do bytu někoho naprosto cizího. Opravdu si nedokážu představit, která žena si do bytu, v němž bydlí s přítelem, nastěhuje jinou ženu a společně ve třech jej sdílí. Jedině snad slepá (myšleno obrazně), anebo úplně blbá. Samozřejmě brzy na to se začnou dít pro každého normálního smrtelníka nepochopitelné věci, které by měly v hlavě sepnout všechna varovná znamení, ale v případě Grace se nic takového neděje. Ta je přisuzuje smůle či nešťastné náhodě. Vše dospěje až k vrcholnému okamžiku, který odhalí pravdu, a přiznám se, že může i trochu šokovat. Vyústění se autorce povedlo. Vedlejší dějové linky, které mají čtenáře zmást či je svést ze stopy, byly podle mého názoru zbytečné a v jednom případě zcela postrádaly smysl.

Poslední kapitola, která měla být epilogem, všemu doslova nasadila korunu a myslím, že si ji autorka mohla odpustit. Bez ní by se jednalo o lehce nadprůměrný psychothriller s pár nelogičnostmi, které bych snad autorce prvotiny mohla odpustit, ale v tomhle případě musím své celkové hodnocení ještě snížit. Zlo tedy nakonec nebylo potrestáno a hlavní hrdinka byla ke všem příliš benevolentní, a to nejen v samotném závěru, ale v celém příběhu.

Děj pro mě musí být natolik uvěřitelný, abych si ho dokázala představit i ve skutečnosti, tedy že se mohl reálně odehrát. V případě této knihy mnou cloumaly pochybnosti. Psychothrillery mám ráda, takže jsem v závěru spíše zklamaná. Četla jsem bohužel už o dost lepší. Přesto si další autorčinu knihu Dar, kterou mám nachystanou v knihovně, ujít nenechám a ráda jí dám ještě šanci. Přece jenom byla Sestra autorčin debut.

✰✰✰

Četli jste Sestru nebo Dar?
Co na knihy říkáte?