RECENZE: Nenechám tě odejít | Chevy Stevens

autor: Chevy Stevens
překlad: Ivana Svobodová
originální název: Never Let You Go (2017)
nakladatelství: Ocelot
počet stran: 400

Myšlence, že i něco tak malého jako třepetání motýlích křídel může na druhém konci světa vyvolat tajfun, se říká motýlí efekt. Lindsey se snaží zapomenout na minulost poté, co se ji její manžel pokusil zabít. Když skončil ve vězení, mohla si od svého násilnického manžela konečně oddechnout. Nyní žije poklidným životem se svou téměř osmnáctiletou dcerou Sophií, která se chystá maturovat. Když je Andrew z vězení propuštěn, začnou se dít děsivé věci...

Když mi mladé nakladatelství Ocelot prostřednictvím eshopu Megaknihy.cz nabídlo k recenzi novinku kanadské autorky Chevy Stevens, neváhala jsem ani okamžik. Thrillery miluji a i přesto, že vlastním od autorky dvě knihy, Nenechám tě odejít byla mou první zkušeností s Chevy Stevens.

Dějem nás provází hned dvě vypravěčky - Lindsey, která nás prostřednictvím minulosti seznamuje se svým násilnickým manželem, jehož psychický a fyzický teror musela snášet až do doby, kdy se ji pokusil zabít. Ohlédne se však i do šťastných dnů, kdy se se svým budoucím manželem teprve seznámila a čtenářům se snaží přiblížit, jak se pomalu do jejich vztahu vkrádala jeho násilnická povaha. Druhou vypravěčkou je Lindseyna téměř dospělá dcera Sophie, která má na otce pouze matné vzpomínky. Svého otce prakticky nezná a když zjistí, že jej po 11 letech propustili z vězení, využije této příležitosti, aby s ním navázala vztah, a to přes výslovný zákaz Lindsey, která Sophii před otcem varuje. Kolem Lindsey se brzy začnou dít děsivé věci, které ji nenechají chladnou a znovu se bude muset rozhodnout, jak z této situace co nejlíp vyváznout.

Záměrně ve své recenzi zamlčuji některé situace, které popisuje anotace, protože podle mě prozrazuje všechny zajímavé a důležité zvraty, které si autorka pro své čtenáře prostřednictvím tohoto příběhu připravila. Naštěstí jsem si anotaci předem nečetla a dobře jsem udělala. Podle mého názoru anotace prozrazující příliš mnoho této knize dost uškodila.

Autorka totiž napsala skvělý thriller, který vás vtáhne už od první stránky. I přes jeho tloušťku čítající 400 stran jsem jej přečetla za pouhé dva dny, což hodně vypovídá. Přiznám se, že se mi už dlouho nestalo, aby mě příběh, v němž se chytře prolíná minulost s přítomností, tak pohltil a doslova mi nedovolil od něj odejít.

Děj se odehrává v Kanadě, která je známá svým chladnějším a drsnějším podnebím, jenž se prolíná i do samotného příběhu. Sníh, déšť a vítr jsou na denním pořádku a hlavní hrdinky se musí vyrovnat nejen s těmito častými projevy počasí, ale také s násilnickým psychopatem, který nemá co ztratit. Tyto dva prvky zde skvěle fungují a doplňují se.

Autorka umí budovat tíživou atmosféru a i když máte pocit, že se místy nic neděje, dokáže vás během chvilky překvapit a vyvést z omylu. Dočkáte se několika nečekaných zvratů událostí, které dějem zamávají a některé situace se pořádně zamotají. Málem jsem autorce sedla na lep, když se mě snažila navést na falešnou stopu, která byla na můj vkus v jeden okamžik až příliš okatá, takže fungovala spíše obráceně. Přesto jsem pachatele až do samého závěru neodhalila, čímž jsem se neochudila o moment překvapení. V závěrečné třetině jsem se však výrazněji zamyslela nad motivem, který jsem nakonec odhalila dříve, než jej odkryla čtenáři sama autorka.

V příběhu nenajdete žádná hluchá místa, bavila mě každá stránka i věta, jediné, co trochu kazilo celkový dojem, byly často chybně odsazené odstavce či absentující uvozovky v přímých větách. Oproti předchozímu Kingovi, jehož textová úprava byla katastrofální, zde uvidíte značné zlepšení, ale přesto není ani tentokrát výsledek bezchybný.

Nebýt dvou malých výtek (anotace a úprava textu), jednalo by se z mého pohledu o téměř dokonalou knihu, která by neměla uniknout žádnému milovníkovi thrilleru a napětí, neboť si zde rozhodně přijde na své. Na závěr bych však ráda ještě dodala, že tato kniha zaujme spíše ženy, neboť po psychologické stránce se autorka zaměřuje na niterné pocity dvou hlavních hrdinek - tedy žen.

✰✰✰✰✰

Za poskytnutí recenzního výtisku a skvělého čtenářského zážitku mnohokrát děkuji eshopu Megaknihy.cz. Pokud vás kniha zaujala, zakoupit si ji můžete přímo zde.