pondělí 12. srpna 2019

RECENZE: Noční pták | Brian Freeman

Share it Please
autor: Brian Freeman
překlad: Jan Jirák
originální název: The Night Bird (2017)
nakladatelství: Knižní klub
edice: Edice světový bestseller
rok vydání: 2018
počet stran: 336
anotace


Moje zhodnocení:


Brynn Lansingová se v panickém záchvatu vrhne z mostu. Jiná žena se o pár dní dříve v podobném záchvatu na svatbě přítelkyně zastřelí. Sanfranciský detektiv Frost Easton na náhody nevěří a začne pátrat, co mohly mít obě ženy společného. Brzy zjistí, že obě byly pacientkami Frankie Steinové, psychiatričky, která oběma zemřelým ženám vymazala z paměti události, jež v nich vyvolávaly panické stavy. Frankie se brzy ozve někdo, kdo si říká Noční pták. O obou případech ví všechno. Dokonce zná Frankiina tajemství a Frostovy nejhorší můry. Jak je to možné? Kdo se skrývá za přezdívkou Noční pták a o co mu jde? To musí vyřešit detektiv Frost Easton dříve, než přijde další Frankiin pacient o život.

✽ 

Kniha Noční pták od Briana Freemana čekala na přečtení více než rok. Loni se jednalo o senzaci na poli thrilleru a mně taková kniha nemohla chybět v knihovně. Dostala jsem ji jako dárek od Monči z Mermaidina čtecího koutku a konečně jsem se na ni na sklonku července vrhla. Jak se mi líbila a zda splnila má očekávání, se dozvíte v recenzi níže.

Hlavní postavou je detektiv Frost Easton, který bydlí v domě s kocourem Shackem, jehož je nájemníkem. Od zvláštního setkání, které je nečekaně spojilo dohromady, jsou nerozlučná dvojka. Ani zde nechybí u hlavního protagonisty určitý šrám z minulosti, kterým je poznamenán. Frost a jeho bratr Duane přišli za otřesných okolností o sestru Katie, kterou velmi postrádají. Od toho dne není jejich rodina úplná a rodiče se museli ze San Francisca odstěhovat, aby jim toto místo nepřipomínalo jejich ztrátu. Postava Frosta Eastona mi přišla od první chvíle sympatická. Autorovi se podařila skvěle vykreslit.


Další postava, která v příběhu hraje velkou roli, je Frankie Steinová, psychiatrička, jejíž pacientky se zabily za podivných okolností. Brzy je zjištěno, že jejich smrt má přímou souvislost s léčbou, kterou na ně Frankie aplikovala, aby se zbavily svého panického strachu - smazání vzpomínek týkajících se jejich strachu. Tato terapie se zdá být úspěšná, ale pouze do té doby, než se na scéně objeví Noční pták, který aplikuje hypnoterapii s opačným účinkem. Postava Frankie může některým čtenářům ležet v žaludku, neboť brání vyšetřování s odkazem na lékařské tajemství, které nemůže prolomit.

Zpočátku sledujeme příběh točící se okolo Frosta a Frankie jako dvě samostatné dějové linky. Frostovi pomáhá s případem svědkyně Lucy Hagenová, která byla spolubydlící a zároveň kamarádkou Brynn Lansingové, dívky, která skočila z mostu, a pomalu se z nich stávají důvěrní přátelé. Naopak Frankie se po prvotní ignoraci zjevného nebezpečí pouští do pátrání po pravdě zcela sama, ale později Frankie ani Frostovi nezbude, než své síly a vědomosti proti Nočnímu ptákovi spojit.

Už dlouho se mi nestalo, aby mě kniha vtáhla hned od první kapitoly a doslova prvních stránek. Autor totiž píše velmi čtivě a umí navodit tajuplnou atmosféru a postrašit své čtenáře i bez krvavých a drastických scén. Příběhu nechybí ani pořádná dávka napětí, která pohání čtenáře v touze dozvědět se víc. Kdo je Noční pták a jaký je jeho motiv? Přiznám se, že jsem totožnost pachatele neuhodla, ač jsem si po celou dobu myslela, že vím, kdo jím je. Spletla jsem se na plné čáře. Na thrillerech nejvíc miluji právě to, když mě autor dokáže na konci překvapit a vyrazit mi rozuzlením dech.


Autor si zápletku promyslel do nejmenšího detailu, ale především musím vyzdvihnout originalitu celého příběhu, protože je to poprvé, co jsem se setkala s pozměňováním vzpomínek pomocí hypnoterapie v knize tohoto žánru. Zápletka mi přišla věrohodná a natolik přesvědčivá, že nepochybuji o tom, že by se tento příběh mohl odehrát i ve skutečnosti.

Shodou okolností jsem si nedávno koupila pokračování s názvem Vnitřní hlas, na které se již nesmírně těším. Co jsem slyšela, tak je snad ještě lepší než Noční pták. Doufám, že se přečtení dočká dříve než za rok.

Nočního ptáka doporučuji milovníkům thrillerů, kteří ocení originalitu příběhu a obejdou se bez velkého množství krve a drastických scén.


✰✰✰✰✰


Už jste četli Nočního ptáka a jeho pokračování?
Jak se stavíte k pozměňování vzpomínek pomocí hypnózy?

8 komentářů:

  1. Obálka je super, příběh vypadá taky zajímavě. :) Moc pěkná recenze. :ú

    OdpovědětVymazat
  2. Ja som ostala v šoku, keď som zistila, kto je vrah. Ale ten moment prekvapenia stál za to! Už je vonku dvojka? Tak to si ma teraz potešila!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já taky! Vůbec jsem to nečekala, autor to měl moc dobře promyšlené. Ano, pokračování už je na světě, mám ho doma a doufám, že se k němu dostanu co nejdřív :-)

      Vymazat
  3. Obálka je krásná a zaujme na první pohled. A podle tvých slov nezklame ani příběh, což je dobrá zpráva! :)

    Gabux | Poslední článek

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za milý komentář :-) Knížka je hodně povedená a moc ráda ji doporučím :-)

      Vymazat
  4. Těší mě, že tě kniha tak nadchla!
    Možná o ní nakonec také pouvažuji, neboť recenze je pěkně lákavá...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě také! :D .-)
      Není až tak krvavá, takže bys ji mohla zvládnout... :-)

      Vymazat

Děkuji moc za komentáře.