pátek 30. srpna 2019

RECENZE: Beze svědků | Lisa Jewell

autor: Lisa Jewell
překlad: Milan Lžička
originální název: Then She Was Gone (2018)
počet stran: 288

Již deset let uběhlo od zmizení patnáctileté Ellie, která byla všemi milovaná a obletovaná. Nyní byly však nalezeny její ostatky, které rodině definitivně vzaly veškerou naději, že ji ještě někdy spatří živou. Laurel, matka ztracené dívky, se s pohřbem konečně smiřuje s její smrtí. Seznámí se s Floydem, šarmantním padesátníkem, který žije se svou mladší dcerou Poppy. Ta velice nápadně připomíná Laurelinu dceru Ellie. S Poppy se Laurel otevírají staré rány a snaží se přijít na to, co se kdysi stalo její dceři. Opravdu utekla z domova?

Před časem vydalo nakladatelství Grada pod značkou Cosmopolis zajímavě znějící psychothriller Beze svědků známé britské autorky Lisy Jewell, která má na kontě již deset knih a nyní pracuje na další.

Hlavní protagonistkou je Laurel, matka zmizelé dcery Ellie, která má pocit, že v den, kdy její dcera zmizela, pro ni skončil veškerý život. Rodina se jí rozpadla - s manželem Paulem se rozvedla, s dcerou Hannou se odcizila a se synem Jakem se vídá jen sporadicky. Když jí jednoho dne zavolají na policejní stanici s tím, že byl učiněn nový objev v případu Ellie, obává se nejhoršího. Našly se ostatky, které potvrdily to, co už Laurel ve skrytu duše cítila. Po pohřbu může konečně uzavřít jednu kapitolu svého života a možná začít znovu. K tomu jí pomůže seznámení s Floydem, šarmantním padesátníkem, který žije se svou mladší dcerou Poppy. Když se Laurel poprvé seznámí s Poppy, vydechne úžasem. Poppy totiž až náramně připomíná její zesnulou dceru Ellie. Začíná nad Ellie a tím, co se jí stalo, znovu přemýšlet, čímž si otevře staré rány. Kdo je vůbec Floyd? A jak to, že Poppy vypadá jako by Ellie z oka vypadla?

Kniha je rozdělena na pět částí. Zpočátku se seznamujeme s Laurel a jejím traumatem souvisejícím se zmizením Ellie. Pohledy čtenáře se střídají a zároveň máme možnost sledovat Ellieny poslední kroky na svobodě v kapitolách nazvaných "Tehdy". Mezitím vyvstane spousta otázek. Co se stalo Ellie? Proč zmizela?

V knize se střídají časové i dějové linky, z pohledu čtyř vypravěčů, z období před deseti lety a ze současnosti a zároveň se střídá er-forma s ich-formou. Nejspíš jste se teď trochu lekli. Je pravda, že takto shrnuté to může působit chaoticky. Na to, že kapitoly nejsou označené ani konkrétním vypravěčem či časovým údajem, nemusíte se bát, že byste byli ztracení či ztratili přehled ve vyprávění. Napomáhá tomu právě fakt, že kniha je rozdělena právě na pět částí.

Autorka napsala velmi povedený a čtivý příběh. Myslím si, že osud Ellie zasáhne každého čtenáře a nikomu nebude její osud lhostejný. Příběh má však jedno velké mínus, a tím je předvidatelnost. Zhruba v jedné třetině už budete znát jádro celé zápletky a přijdete tak o momenty překvapení či větší zvraty. Některé detaily točící se okolo hlavní zápletky vám však budou utajeny a dozvíte se je až v závěrečné části.

Plusem knihy, jak jsem už výše uvedla, je v prvé řadě čtivost, která vás k příběhu připoutá. První třetina knihy se vám sice může zdát trochu rozvláčnější a žádných větších překvapujících událostí se nedočkáte, přesto si vás autorka jakýmsi podmanivým způsobem omotá kolem prstu a nedovolí vám knihu odložit. Dalším významným plusem jsou kratší kapitoly, které vás podvědomě nutí číst dál a obracet další a další stránky.

Nejedná se sice o žádný krvavý, nervydrásající thriller, ale za to si vychutnáte čtivý detektivní román určený spíše pro ženy, ve kterém nechybí emoce a přiměřená dávka napětí.

✰✰✰✰

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Báře Srncové z nakladatelství Cosmopolis, kde si také knihu Beze svědků můžete koupit.