RECENZE: Pán stínů | Cassandra Clare

autor: Cassandra Clare (p)
překlad: Alžběta Lexová
originální název: Lord of Shadows
edice: Booklab
počet stran: 584

Emma Cairstarsová zjistila, že láska kterou cítí ke svému parabátai Juliánu Blackthornovi, je nejen zákonem zapovězená, ale mohla by je dokonce navždy zničit. Jejich pouto je silné, posvěcené přísahou, ale jen jako parabátai, kteří spolu bok po boku bojují i umírají, ale nikdy se do sebe nesmějí zamilovat. Emma si je vědoma, že by se od Juliána měla držet dál, jenže Blackthornovi mají tolik nepřátel, s nimiž je potřeba bojovat. Jejich jedinou nadějí je získat Černý spis mrtvých, mocnou knihu, po které prahne každý a je pro ni ochoten udělat prakticky vše.

Pán stínů Cassandry Clare, oblíbené autorky fantasy pro mladé, je druhým dílem série o lovcích stínů s názvem Temné lsti a zároveň volným pokračováním série Nástroje smrti, kterou si zamilovali mnozí čtenáři a čtenářky. První díl Temných lstí Paní půlnoci jsem recenzovala nedávno a přečíst si ji můžete zde.

Pán stínů byl mou druhou fantasy knihou v celkem krátké době, což je u mne dost nezvyklé. Ale nebojte, stále zůstávám věrná detektivkách a thrillerům, jen občas je potřeba si čtení zpestřit jiným žánrem. V těchto případech většinou sahám po young adult romancích, ale ráda udělám výjimku a přečtu si i něco ze světa fantasy. Jsem totiž otevřená prakticky všem žánrům.

Paní půlnoci byla mojí první zkušeností, co se týče autorky Cassandry Clare, a i když jsem si z ní "nesedla na zadek", celkem mě její styl vypravování zaujal. Navíc Paní půlnoci končila pro mnohé čtenáře velmi otevřeně a mnozí se pokračování nemohli dočkat. Já měla to štěstí, že jsem Paní půlnoci četla až po vydání Pána stínů a nemusela jsem tak nekonečně dlouhou dobu čekat na pokračování.

Pán stínů těsně navazuje na Paní půlnoci a děj bez jakýchkoliv okolků ihned pokračuje. Je výhodou mít v paměti události z předcházejícího dílu, nebudete se tak ztrácet v souvislostech a marně vzpomínat na detaily, které se odehrály v předchozím díle.

V Pánu stínů brzy dojde k rozdělení dějových linií - v té první sledujeme Emmu, Juliána, Cristinu a Marka, kteří mají důležitý úkol a vydávají se mezi víly, tedy do říše sličného lidu. I když mají brzy vyřídit, co potřebují a vrátit se zpět, zákon schválnosti tomu chce jinak, události se zkomplikují a čtveřice mezi vílami zůstává o něco déle. Druhá dějová linka sleduje druhou polovinu institutu, která se skládá z Kita, Tibyho a Livy, již mají za úkol uchránit Institut, tedy jejich domov, kterého se chtějí zmocnit zlé síly. O těchto událostech se brzy dozví Emma, Julián, Cristina a Mark, kteří se musí urychleně rozhodnout, co je důležité, čímž samozřejmě ovlivní i následující události. Někteří mrtví opět ožívají a temná magie začne opět působit ve své nejhorší možné podobě.

I toto pokračování zaujme na první pohled svým zpracováním stejně jako předchozí Paní půlnoci. Obálka je vyvedena ve stejném duchu jako předchozí díl s tím rozdílem, že ořízka není tentokrát zelená, ale modrá. Tloušťka knihy je velmi podobná, i když v tomto případě nedosahuje počet stran čísla 600, ale jen o pár stránek méně. Kniha se skládá ze dvou částí, přičemž děj je rozdělen na 29 delších kapitol.

Autorka je známá svými dlouhými rozvláčnými popisy, které čtenáři buď sednou anebo ne. Přiznám se, že v prvním díle mi to tolik nevadilo, bylo to pro mě něco celkem nového, hlavně co se týče promyšleného fantasy světa a já si ty popisy celkem užívala. Ale v druhém díle to na mě jaksi dolehlo. Při představě, že mám před sebou dalších bezmála 600 stran, mě trošku jímaly obavy.

I přesto knihu hodnotím pozitivně, protože si to dle mého názoru zaslouží. Autorce se opět povedl napsat velmi propracovaný příběh, který je tentokrát rozdělen na dvě dějové linie, ve kterých se pořád něco děje a čtenář tak nemá čas se ani na okamžik nudit. Zvraty střídají akční scény a naopak a vy si užíváte skvělou čtecí jízdu. Konec mě malinko zaskočil, ale i přesto jsem zvědavá, co se odehraje ve třetím a zároveň také závěrečném díle.

Pokud se vám Paní půlnoci líbila či vás vyloženě nadchla, Pán stínů se vám doslova zaryje pod kůži. Pokud vás však autorčin styl v prvním díle neohromil, nejspíš se tak nestane ani v tomto pokračování.

✰✰✰✰

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Janě Klimešové z nakladatelství Slovart, kde si také Pána stínů můžete koupit.