pátek 3. dubna 2020

RECENZE: Mýtné | Cherie Priest

Share it Please
autor: Cherie Priest
překlad: Zuzana Vrbová
originální název: The Toll (2019)
nakladatelství: Dobrovský s.r.o.
edice: Fobos
rok vydání: 2020
počet stran: 328
anotace


Moje zhodnocení:


Ještě než vyšla kniha Mýtné americé autorky Cherie Priest, shlédla jsem na ni upoutávku, která mě zaujala. A když mi byla kniha nabídnuta k recenzi, neváhala jsem ani na chvilku. Jak nakonec mé hodnocení dopadlo, si můžete přečíst v recenzi níže.

Novomanželé Titus a Melanie Bellovi jsou na cestě do Národní přírodní rezervace Okefenokee, aby tam strávili líbánky na kánoi. Cesta vede po státní silnici č. 177, na které leží šest mostů, jednou za čas tam však můžete narazit na sedmý. Když manželé Bellovi přijedou k malému vratkému mostu širokému tak akorát pro jedno auto, jsou nesví. Na druhou stranu mostu nejde dohlédnout a zažijou tunelovou vizi. Když se však Titus později probere, zjistí, že manželka i most jsou pryč. Spojí se s místní policií, která začne po Melanii pátrat. Když přijde řeč na úzký dřevěný most, dozví se, že neexistuje...


Na tuto knihu jsem se nesmírně těšila a taky se tak trochu obávála, jaký příběh mě čeká uvnitř a zda se budu bát, jak slibuje obálka, na níž je označení "horor". Začátek se vám může zdát trochu pomalejší, ale na druhou stranu vás jistě zaujme místo, do něhož autorka svůj děj zasadila. Bývalé pilařské městečko Staywater nacházející se nedaleko od močálů, v němž záhadně už od nepaměti mizí lidé, nenajdete ani na mapě. Představte si typicky americký zapadákov s jednou fungující hospodou, motelem a zkrachovalými obchody. Atmosféra místa je vylíčena skvěle, ale podle mého názoru jsou některé zajímavé kulisy nerozvinuté a zbytečně nevyužité (například obchod s panenkami, místnost s duchy či postava Karla). Přitom na čtenáře by dozajista fungovaly, protože nápady měla autorka dobré.

Co se týče postav, těžko říct, která byla hlavní. V příběhu se promítá hned několik postav, především mužských, a hlavní dějovou linkou se zdá být pátrání po zmizelé Melanii. 

Kniha Mýtné je označována jako horor a některé prvky objevující se v příběhu žánrově splňuje, bohužel se však nedočkáte přílišné mrazivé atmosféry (až na pár výjimek) a těžko budete hledat scény, u kterých pocítíte alespoň náznak strachu. A to je nejspíš kámen úrazu. Co mi dále vadilo, jakožto čtenáři očekávající správný horor, byla absence nočních scén. Věřím, že dobrý horor se dá napsat i "za světla", ale zde to podle mého názoru chybělo. Přitom bažiny a jejich okolí skrývaly tolik možností. Škoda nevyužitého potenciálu.


Druhá třetina knihy byla nejlepší a přiznám se, že jsem ji četla jedním dechem. Konečně se objevila trocha napětí a několik napínavých scén. Konec považuji za nejslabší. Závěrečná bitva mi přišla spíše k smíchu, než abych u ní tajila dech. Rozepsala bych se k vytýkaným scénám více, ale nechci příliš prozrazovat.

Knize se nedá upřít čtivost a snaha přijít na kloub tomu, co se v tajemném městečku odehrává. Některé věci však nebyly vůbec vysvětleny a na konci jsem měla snad více nezodpovězených otázek než na začátku. V mém případě se jednalo o zklamání a Mýtné má očekávání bohužel nenaplnilo. Hodnotím jako průměr.


✰✰✰ 


Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji e-shopu Knihy Dobrovský, jenž knihu Mýtné vydal pod značkou Fobos. Pokud vás kniha zaujala, zakoupit si ji můžete přímo zde.

4 komentáře:

  1. Námět je docela psycho, což by mě lákalo, ale jestli se tam spousta věcí nedořeší a jsou tam nevyužité motivy, tak to není pro mě! :D to by mě akorát štvalo :D

    OdpovědětVymazat
  2. Moc pěkná recenze. :) Podle anotace, námětu i obálky bych čekala něco trochu jiného, než co popisuješ ty. Škoda - bohužel klamavá reklama je všude.

    OdpovědětVymazat
  3. Krásná recenze :-) Já se na knihu teprve chystám, ale už na mě čeká na poličce :-) Láká mě hlavně téma hororu - poslední dobou se i lépe tou knihy s temnější tématikou :-D Tak jsem zvědavá co na ní povím :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Moc pěkná recenze :) Na knihu setaky chystám už jen kvůli tomu psycho námětu, ten vypadá zajímavě :) Snad to nakonec nebude zklamání :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za komentáře.