RECENZE: Naposledy se ohlédni | Janelle Brown

autor: Janelle Brown
překlad: Lucie Menclíková
originální název: Watch Me Dissapear
nakladatelství: Leda
počet stran: 456

Jednoho rána se Billie Flanaganová vydá sama na horskou túru a už se nevrátí. Její tělo se nenajde, v horách po ní zůstane jen rozbitý telefon a pohorka zapadlá v blátě. Manžel a dcera se s tragédií vyrovnávají každý po svém. Jonathan se uchýlí k alkoholu a ze smutku se snaží vypsat ve vzpomínkách na ztracenou lásku, Olive se změní v uzavřenou samotářku.
Když od tragické ztráty uplyne skoro rok a blíží se první výročí smrti, mihne se Olive máma před očima. Byla to jen halucinace? Co když Billie smrt jenom předstírala? Postupně se otec s dcerou dozvídají o událostech z Biliiny minulosti a začínají pochybovat, že svou manželku a matku doopravdy znali. S kým celé roky žili? Kdo byla Billie Flanaganová doopravdy?

Naposledy se ohlédni je název nejnovějšího thrilleru, který nedávno vydalo nakladatelství Leda a napsala jej americká autorka Janelle Brown.

Janelle Brown se narodila v San Franciscu a po studiích přesídlila do Los Angeles, kde žije s manželem Gregem, dvěma dětmi a labradorem jménem Guster.

Příběh začíná prologem, který se ukáže jako posledně společně strávený čas s Billie, která záhy na to zmizí v horách a nevrátí se. Od bolestné vzpomínky uplyne skoro rok, ale Olive ani Jonathan nejsou s odchodem Billie smířeni. Jonathan utápí svůj smutek ve whiskey a zároveň se snaží vypsat ze vzpomínek na svou jedinou a velkou lásku, za to šestnáctiletá Olive se uzavře do sebe. Ani po roce nejsou všechny rány zahojeny a přispívá tomu možná i fakt, že stále nebyl vystaven Billin úmrtní list, který by celou tragickou událost pomyslně uzavřel. Jonathan s Olive pomalu živoří, Jonathan nemá peníze na to, aby Olive zaplatil školné a finanční rezerva pomalu dochází. Jednoho dne zažije Olive něco nečekaného. Zničehonic se jí před očima zjeví Billie a rozpoutá tím následující události, které už nepůjdou vzít zpět. Olive si je najednou jistá, že její matka žije a snaží se o tom přesvědčit i otce, který jí zpočátku nevěří, ale při vyklízení Biliiných věcí najde něco, čím bude muset dát Olive za pravdu. Pomalu se jim bude odkrývat Biliina minulost a nebude to nic pěkného. Najednou pro ně bude cizí osobou, kterou ve skutečnosti vůbec neznali.

Obálka knihy je dost nenápadná a přiznám se, že bych ji v knihkupectví lehce přehlédla. To by však byla obrovská chyba! Jsem moc ráda, že jsem měla možnost si díky nakladatelství Leda knihu přečíst a zjistit, zda příběh uvnitř stojí za to.

Celý děj se točí okolo pátrání po Billie, ale hlavně po důkazu, že žije, což však v obou hlavních hrdinech vyvolává spoustu otázek. Proč utekla? Unesl ji někdo? Utekla s milencem? Olive věří, že se muselo stát něco velmi vážného, když ji milující matka opustila. Olive s Billie měli senzační vztah, který byl spíše kamarádský. Jonathan svou manželku velmi miloval, toleroval jí mnoho chyb a snažil se ji ochraňovat přesně tak, jak má muž ochraňovat ženu. O své lásce se vypisuje ve vzpomínkách, ale když se dozví, že ho manželka podvedla, zhroutí se mu svět. Pokud by však utekla s milencem, proč opustila i svou dceru?

Nejen hlavní hrdinové, ale i čtenář sám má mnoho otázek, na které postupně nachází odpovědi. Autorce se povedl sepsat napínavý příběh, který vás vtáhne už od začátku a nepustí vás, dokud jej nedočtete do konce. Za dobrý tah považuji střídání vypravěčů, takže můžete sledovat pátrání po Biliině minulosti jak z pohledu šestnáctileté Olive, tak i z pohledu Jonathana. Oba často vzpomínají na Billie a na společné zážitky, v nichž se snaží najít aspoň náznak toho, kde by mohla být nebo co by ji vedlo k tomu, aby je oba opustila. Ať už si budete o Billie a jejím zmizení myslet cokoliv, samotný konec vás zcela jistě ohromí stejně jako mě. Zírala jsem s otevřenou pusou dokořán a nemohla tomu uvěřit. Přesto závěr působil velmi věrohodně.

Tento psychologický román, který je sice označován jako thriller, ale dle mého názoru v něm moc thrillerových prvků nenajdete, vás donutí zamyslet se nad vlastním životem a jeho hodnotami, ale také vás přivede k jednomu zjištění, a sice, že i když s člověkem žijete x let, nikdy ho nemusíte doopravdy poznat. Každý člověk má svá větší či menší tajemství a někdy se rozhodne, že si je jednoduše nechá pro sebe. A důvod k tomu může být jakýkoliv. Třeba se bojí, stydí nebo to nepovažuje za důležité.

Jednotlivé kapitoly jsou sice delší, ale vůbec se toho nemusíte bát. Příběh vás tak strhne, že si jejich délku ani neuvědomíte a už budete na konci a bude vám líto, že už ho máte za sebou. Autorku si rozhodně zařazuji mezi oblíbené spisovatele a budu netrpělivě vyhlížet její další počin, kterého se doufám brzy dočkáme.

Kniha se rozhodně bude líbit těm čtenářům, kteří preferují spíše psychologické thrillery a libují si v pátrání po tajemstvích a nevadí jim pomalé odkrývání pravdy.

✰✰✰✰✰

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji nakladatelství Leda. Pokud vás kniha zaujala, koupit si ji můžete přímo zde.