RECENZE: Cigaretka na dva tahy | Dominik Dán

autor: Dominik Dán
překlad: Jan Hanzlík
originální název: Cigaretka na dva ťahy
nakladatelství: Slovart
počet stran: 304

Oddělení vražd v Našem Městě nemělo delší dobu tak zvaně do čeho píchnout. Měsíc se flákali, až si na tu kancelářskou židli zvykli. Když jim na stole přistane nový případ, nejsou z toho nadšení, ale co se dá dělat. Práce nepočká. Na jaře roku 1995 je nahlášen pohřešovaný řidič dodávky pracující pro jednu tabákovou firmu, který měl mít u sebe velký obnos peněz. Brzy je nalezena ohořelá dodávka i s mrtvým řidičem. Aby toho nebylo málo, tak Krauz spolu s Chosém dostanou na starost případ zabaveného heroinu, který někdo ukradl přímo z policejní akademie. Stopy je zavedou až na nejvyšší místa a jak je známo, s těmito lidmi si není radno zahrávat...

Cigaretka na dva tahy je již 25. knihou ze série Naše Město a zároveň nejnovější knihou Dominika Dána, která byla přeložena do češtiny. Opět se setkáváme s oblíbenými postavami v čele s Alexanderem Mayorem, který šéfuje oddělení vražd působícím v Našem Městě, a vyšetřovateli Richardem Krauzem, jeho parťákem Chosém, Burgerem, Váňou, Hanzelem, Canisem a dalšími.

Dominik Dán je pseudonym autora nejúspěšnějších slovenských detektivních románů. Autor si svou identitu pečlivě střeží a zná ji jen jeho nejbližší rodina, vydavatel či kolegové. Dánův styl je dost specifický, nezaměnitelný, každá kniha je psána z jiného úhlu pohledu a případy se odehrávají v různých časových obdobích, tím jsou právě jeho knihy tolik oblíbené u čtenářů.

Děj nejnovějšího románu se začíná odehrávat na jaře roku 1995, přesně rok od vraždy Tibora Hakla, jedné z klíčových postav podsvětí. Richardu Krauzovi opět pomohly kontakty s podsvětím, na jeho kamarády z dětství je totiž spolehnutí. Mrtvola naštěstí nebyla objevena, tudíž se ani oficiálně nevyšetřovalo. Když oddělení vražd dostane za úkol vyšetřit případ pohřešovaného řidiče i s dodávkou, netuší, kam je až jejich pátrání zavede. Záhy je nalezena dodávka i s řidičem, který byl zastřelen a upálen. Vypadá to na jasný motiv, řidič měl totiž u sebe dva miliony korun v hotovosti, které v dodávce nalezeny nebyly. Nic však nebude takové, jaké se na první pohled zdá. Krauz s Chosém jsou navíc z případu odvoláni a mají jiný přísně tajný úkol. Někdo ukradl přímo z policejní akademie 40 kg čistého heroinu, jenž byl nedávno zabaven i s kamionem v protidrogové akci. Heroin se objevil v ulicích a začíná zabíjet...

Autor opět nezklamal a nasadil laťku velmi vysoko. Přiznám se, že jsem se těšila na setkání se starými známými postavami s jejich typickým humorem. Scéna s mouchou, kterou máme možnost přečíst ihned zkraje románu, to jen dokazuje. Éra mobilních telefonů začíná, což slibuje hned další komické scénky. Pobavilo mě Krauzovo odmítání mobilního telefonu a jeho argumenty, že jej nikdy nebude potřebovat, protože přece není nic jednoduššího, než si zajít do telefonní budky. Kdyby tušil, jak se plete.

V knize se prolíná hned několik dějových linií, z nichž některé ustoupí do pozadí, aby se nám na konci připomněly ve velkém finále, které je opravdu překvapivé. Začátek může působit trochu nemastně neslaně, ale kdo zná autora, ví, že je to jen předehra. Zápletka je skvěle promyšlená, vystavěná na dialozích, což já osobně preferuji.

Cigaretka na dva tahy je velmi čtivé dílko, které si užijí nejen fanoušci Dominika Dána, ale myslím si, že osloví i ostatní milovníky detektivek, kteří s autorem ještě nemají žádné zkušenosti.

✰✰✰✰✰

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Janě Klimešové z nakladatelství Slovart. Pokud vás kniha zaujala, zakoupit si ji můžete přímo zde.