RECENZE: Krvavé právo | Phillip Margolin

autor: Phillip Margolin
překlad: Anna Gibson
originální název: Violent Crimes
nakladatelství: Grada
edice: Cosmopolis
počet stran: 288

Právnička Amanda Jaffeová přebírá případ Toma Beattyho, bývalého vojáka, který je obviněn z napadení člověka. Soudce žalobu vcelku rychle smete ze stolu a Tom je zbaven obvinění. Záhy je však v jeho ložnici nalezena mrtvá kolegyně Christine Larsonová, ale Tom se dušuje, že s její smrtí nemá nic společného. Christine byla podřízená bohatého a úspěšného advokáta Dalea Mastersona, zástupce ropných a uhelných společností, a on i firma se tím dostávají pod drobnohled. Na první pohled jasný případ se brzy zamotá, když je Masterson ve svém sídle ubit k smrti a svědek vidí z místa činu utíkat jeho syna. Brandon se brzy k činu dozná, smrt otce byla pomsta za všechny jeho kontroverzní klienty, kteří ničí životní prostředí i životy obyčejných lidí. Amanda Jaffeová má Brandona obhajovat, ale případ se začíná komplikovat a dost důkazů ukazuje v jeho nevinu. Proč tedy bere Brandon na sebe roli mučedníka, pokud je nevinný, a kdo tedy Mastersona zavraždil?

Krvavé právo je pátým případem právničky Amandy Jaffeové, která se tentokrát pouští do těžkého případu, na jehož konci může být obviněný odsouzen trestem nejvyšším - smrtí. Pro mě však byla tato kniha první zkušeností, a to jak s hlavní hrdinkou Amandou Jaffeovou, tak i se samotným autorem Phillipem Margolinem. Při bližším pátrání jsem se o autorovi dozvěděla, že vystudoval práva a dlouhá léta pracoval jako advokát. Je autorem devatenácti knih, z nichž si většina zasloužila ocenění New York Times Bestseller, ve kterých vychází ze svých zkušeností, jež získal během obhajob hrdelních zločinů.

Hlavní hrdinka Amanda Jaffeová je sympatická žena, která vede celkem obyčejný život s trestním zástupcem Mikem Greenem, s nímž chodí už necelý rok. Dalšími postavami jsou Kate Rossová, vyšetřovatelka pracující v Amandině firmě, která kdysi pracovala pro portlandskou policii, její kamarádka Billie Brewsterová, policistka, která pracuje po boku Alana Hotchkisse, taktéž policisty, který má na starosti násilné trestné činy a oba vyšetřují Christininu vraždu. V knize vystupuje i Amandin otec Frank, který svojí dceři vždy poskytne cenné rady a oporu.

Postavy jsou vykresleny velmi dobře, nejsou ploché a i když jasně rozeznáte kladné postavy od těch záporných, nic to nemění na tom, že jejich charakterové rysy jsou jasně rozeznatelné. Postavy nejsou černobílé, a to se mi líbilo.

Kniha Krvavé právo je skvěle promyšlená, ale čtivá detektivka z právnického prostředí, která vás napětím vtáhne a pustí až na poslední straně. Pár shodných rysů jsem našla v seriálu Perry Mason, který je taktéž z právnického prostředí, takže pokud jej znáte a líbil se vám, jistojistě vás zaujme i tato kniha. Ač Krvavé právo není žádný cvalík a má pouhých 288 stran, překvapí vás hned několika zvraty, z nichž ten nejzásadnější čeká až v samotném závěru knihy. Nenajdete zde žádná hluchá místa, každá stránka má svůj smysl. Jelikož je autor vystudovaný právník, podává právní problematiku v knize řešenou logicky, jasně a srozumitelně i pro laiky. Vše dává smysl a činí tak tuto knihu uvěřitelnou.

I když se jedná o pátý díl ze série, kniha se dá číst i samostatně, vše podstatné je vysvětleno, navíc autor zabrousí i do minulosti a poodhalí některé skutečnosti jak o Amandě, tak rovněž o postavách vedlejších. Přesto, když budu mít možnost, se po předešlých dílech poohlédnu a pokud vyjdou i díly následující, tak ty si ujít rozhodně nenechám.

Knihu rozhodně doporučuji, a to především těm čtenářům, kteří si chtějí oddechnout od klasické detektivky a zkusit třeba i něco jiného, přesto originálního a napínavého.

95 %

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Grada, kde si Krvavé právo můžete přímo koupit.