čtvrtek 9. ledna 2020

RECENZE: Sedm smrtí Evelyn Hardcastlové | Stuart Turton

autor: Stuart Turton
překlad: Martina Šímová
originální název: The Seven Deaths of Evelyn Hardcastle (2018)
počet stran: 472

Muž nepamatující si své jméno se probudí s jedinou myšlenkou - na ženu jménem Anna. V lese byl svědkem vraždy a obává se o ženin život. Vrací se do rozpadlého sídla Blackheath a potkává tajemného morového doktora se zobákovitou maskou, který mu vysvětlí, že jediným způsobem, jak uniknout ze stále se opakujícího jediného dne, je ten, že musí vyřešit důmyslnou vraždu Evelyn Hardcastlové. Má to však jeden háček - každý den se probudí v těle jiného hostitele. Bohužel není jediný, kdo se zajímá o vyřešení vraždy...

Už si ani přesně nevybavuji, proč jsem si vybrala zrovna knihu Sedm smrtí Evelyn Hardcastlové od Stuarta Turtona k recenzi od Knihy Dobrovský, ale něčím mě přitahovala. Ještě že jsem dala na svůj instinkt, protože jinak bych přišla o můj osobní objev roku!

Jak už to tak u mě bývá, těsně před samotným čtením jsem si nečetla anotaci, takže jsem vůbec netušila, do čeho jdu. Prvních sto stran jsem tedy tápala spolu s hlavní postavou – Danielem, který se probudil uprostřed lesů s jedinou vzpomínkou – na ženu jménem Anna. Navíc si byl jistý, že v lese se stala vražda a že o ní musí někoho urychleně zpravit, ale především najít Annu. Když se vrátí do ponurého a tajemného sídla Blackheath, nikdo z jeho obyvatel o Anně nikdy neslyšel. Daniel neví, kdo je, nic si nepamatuje a když potká morového doktora, který jen svým vzezřením budí hrůzu, a řekne mu, že jediná cesta ven vede přes vyřešení vraždy Evelyn Hardcastlové. Když se hlavní postava další ráno probudí v těle jiného člověka, čtení nabere úplně jiný rozměr.

Čtenář se dozvídá, že je svědkem setkání hostů ukončeného maškarním bálem, v jehož závěru je zavražděna Evelyn Hardcastlová, dcera majitelů sídla. Ač se jedná o velice spletitý a zamotaný příběh čítající přes 400 stran menšího písma, u kterého musíte navíc často přemýšlet, rozhodně stojí za pozornost. Na své si přijdou především fanoušci Agathy Christie, neboť autor napsal promyšlený detektivní příběh odehrávající se v jeden jediný den, viděn osmi různými pohledy.

Hlavní hrdina musí vyřešit vraždu Evelyn Hardcastlové, aby byl osvobozen z dokola se opakujícího jednoho jediného dne. Pokud neoznačí vraha a nepředloží pádné důkazy, tento kolotoč se bude odehrávat znovu a znovu. Je možné za osm dní odhalit pachatele? Hlavní hrdina potřebuje nejen důvtip, ale také pomoc ostatních jeho budoucích já. Ne ovšem každé jeho já je mu ochotno pomoci. O vypátrání vraha však usilují i další osoby, které hlavnímu hrdinovi konkurují a jeho pátrání mu komplikují. Kdo vypátrá vraha jako první?

Čtenář je zahrnut mnoha informacemi, které musí stále zpracovávat, aby mu dal celkový příběh smysl. Je třeba si všímat detailů, drobných náznaků, na druhou stranu se každý nový den dozvídá osobní informace o tom kterém hostiteli, ve kterém se hlavní hrdina zrovna probudí. Jedná se tedy o trochu náročnější čtení, ale já jsem si ho osobně velmi užívala. Po dlouhé době se mi stalo, že jsem si přála, aby kniha ještě neskončila.

Tento vícevrstevný příběh autor zasadil do první třetiny 20. století, přičemž atmosféra, která často působí tajemně, mnohdy až strašidelně, dokonale souzní s tímto příběhem. Autor má můj obdiv za originalitu a neotřelost, ale především za to, že se jedná o jeho prvotinu! Neskutečné. Věřím, že mu kniha dala velmi zabrat a já se klaním tomu, že napsal příběh, který má hlavu i patu a nemá téměř hluchá místa, ač čtenář může mít pocit, že se některé situace opakují několikrát (stejné situace jsou však viděny vždy z pohledu jiné osoby).

Mnoho situací vás překvapí, ohromí, nadchne, ale i šokuje a vyděsí. Knize nechybí vtip, napětí, akce, ale především skvělé rozuzlení, které nebudete ani v nejmenším čekat.

Z pohledu mě samotné se jedná o bezkonkurenčně nejlepší a neoriginálnější knihu, kterou jsem v roce 2019 četla. Doufám, že se od autora dočkáme dalších podobných příběhů.

Knihu vřele doporučuji všem čtenářům, kteří by si rádi přečetli něco neuvěřitelného v tom nejlepším možném slova smyslu.

✰✰✰✰✰

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji e-shopu Knihy Dobrovský, jenž knihu Sedm smrtí Evelyn Hardcastlové vydal pod značkou Vendeta. Pokud vás kniha zaujala, zakoupit si ji můžete přímo zde.