sobota 30. prosince 2017

RECENZE: Panenka | Věra Kadlecová

autor: Věra Kadlecová
nakladatelství: Klika
počet stran: 284

Hlavní hrdinkou příběhu je Eva, která vypráví Beatě svůj životní příběh, jenž ji dovedl až na drogové dno. Proč Eva skončila v sanatoriu zbavená svéprávnosti? Jak se vlastně z talentovaného děvčete, jehož životní dráhou mělo být krasobruslení, pro které doslova žilo, postupně stane živoucí troska? Semínko nezdaru bylo zaseto již v dětství, rodiče ji nikdy v jejích snech nepodporovali, navíc jí cestu zkřížili pokaždé nesprávní lidé, které ji na to pomyslné dno pomohli. Jak se Beata popasuje s příběhem, ale hlavně se ženou, která trpí toxickou psychózou a halucinacemi? Povede se Beatě sepsat Evin příběh včas?

Knihu Panenka (i její volné pokračování Vina, které se teprve chystám číst) mi nabídla sama paní autorka Věra Kadlecová po náhodném přečtení jedné mé recenze. Knihy jsem měla v povědomí už z dřívější doby, protože jsem je vídala u jiných recenzentů, takže po krátkém rozmýšlení jsem nabídku přijala. I když psychologické romány pro ženy primárně nevyhledávám, ráda jsem udělala výjimku a teď po přečtení Panenky mohu říct, že to bylo dobré rozhodnutí.

Na začátku můžete nabýt mylného dojmu, že hlavní hrdinkou je Beata, rozvedená novinářka, která pracuje na volné noze a věnuje se převážně překladatelské činnosti. Mezitím však spřádá plán, který v hlavě nosí už několik let. Chce napsat knihu o Evě Herclové, ženě, z níž se stala narkomanka závislá na kokainu. Její životní příběh ji zaujme, a proto se rozhodne navštívit Evu v sanatoriu, která už několik let zde žije v ústraní. Nejprve má ze setkání obavy, pracovnicí sanatoria je poučena o tom, že Evu už několik let trápí toxická psychóza, kterou ji způsobily drogy. Svět okolo vnímá jen někdy, navíc trpí bludy a halucinacemi. I přes počáteční neúspěšné setkání se v Evě cosi hne a požádá Beatu, aby ji co nejdříve navštívila. Tehdy začne vyprávět svůj příběh, jehož počátky spadají do raného dětství, které trávila s milovanou babičkou, jež pomohla Evě rozvíjet talent v krasobruslení. Po smrti babičky tomu chtěl osud jinak a po ošklivé autonehodě se mohla se svým snem rozloučit. Život jí rozdal nesprávné karty, s nimiž neměla moc šancí na výhru.

Musím podotknout, že kniha je psána velice čtivě a i když se jedná o autorčinu prvotinu, není to z příběhu vůbec znát. Autorce se povedlo velmi dobře vylíčit především z psychologické roviny Evin charakter, ale především její měnící se osobnost vlivem nepřejících rodičů, životních kotrmelců a samozřejmě i kokainu. Co se musí stát, aby matka opustila manžela a dvě malé děti a začala šňupat koks? Byla to vždy její volba nebo se nechala obklopit a ovlivnit nesprávnými lidmi? Zaručuji vám, že Evy vám bude upřímně líto, její životní peripetie budete prožívat naplno s ní a mnohdy se přistihnete při tom, že jí fandíte. Konec je hodně emotivní a troufám si říct, že s leckterým čtenářem zamává.

Je škoda, že tato kniha není více v povědomí čtenářů či v popředí knihkupců. Doporučuji výhradně ženám, pro něž je tato kniha určena, ale samozřejmě bych nebránila ani čtenářům opačného pohlaví a ráda jim tuto knihu doporučila. Přesto si myslím, že se bude líbit více ženám, hlavně těm, které vyhledávají psychologické romány s hrdinkami, které čelí svým rozhodnutím, která jsou leckdy špatná, bolestným vzpomínkám, ale i naději, jež by neměla být nikdy opomíjena.

85 %

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji samotné autorce Věře Kadlecové. Pokud vás kniha zaujala, koupit si ji můžete přímo zde.