RECENZE: Tajemství hřbitova Crossbones | Kate Rhodes

autor: Kate Rhodes
překlad: Zdeněk Gazur
originální název: Crossbones Yard
nakladatelství: nakladatelství Omega
počet stran: 336

Seznamte se s Alicí Quentin, londýnskou psycholožkou s rodinným tajemstvím, která se ocitne ve středu děsivé série vražd.

Alice Quentin je psycholožka s bolestnou rodinnou minulostí, ale je chytrá, schopná, má dobrou práci a hezkého přítele. Nyní má napsat posudek na vraha, který bude propuštěn z vězení. Vrcholem jejích dnů jsou dlouhé běžecké výlety Londýnem, při kterých zapomene na komplikované vztahy se svou matkou a bratrem a soustředí se jen na svůj dech. Dokud nenarazí na mrtvolu u bývalého hřbitova pro prostitutky Crossbones Yard.

Rány na těle mrtvé ženy nesou rukopis Raye a Marie Bensonových, kteří mučili a zavraždili třináct žen, než byli konečně dopadeni a uvězněni. Pět z jejich obětí nebylo nikdy nalezeno. Všechno se odehrálo před šesti lety a poslední věc, po které Alice touží, je vrátit se do této špinavé stoky Bensonových zvěrstev. Ale když jí policie požádá o psychologický profil vraha nalezené dívky, že se několik let staré události vrací na světlo.

Napínavá detektivka Kate Rhodes vás vtáhne do děje a pustí až na poslední stránce.

Hlavní hrdinkou Tajemství hřbitova Crossbones je Alice Quentinová, psycholožka, která si s sebou nese bolestnou minulost. V dětství ji i matku týral opilý otec, přičemž Alicin bratr Will všemu jen přihlížel. Když Alice vyrostla, otec zemřel, ale vztahy s matkou a bratrem se už nikdy neurovnaly. Navíc před osmi lety onemocněl Will bipolární poruchou, začal brát drogy a nyní se pohybuje na okraji společnosti. Alice se na něj snaží dohlížet, ale bratrovo chování bývá často nevyzpytatelné.

Na první pohled se zdá, že Alici nic nechybí - má slušnou práci a hezkého přítele. Sean by chtěl ve vztahu pokročit dále, vyzná proto Alici lásku, ale ta se bohužel lekne, načež vztah ukončí. Seanovi se to vůbec nebude líbit. Na scénu přichází tajemný poručík Alvarez, který bude i přes počáteční vzájemnou nevraživost Alici silně přitahovat. Ani  mu není Alice až tak úplně lhostejná.

Jednoho dne Alici požádá vrchní inspektor Don Burns z policejního oddělení v Southwarku o vypracování psychologického posudku na Morrise Cleye, vraha prostitutky, který má být brzy propuštěn z vězení. Policie potřebuje totiž vědět, jak moc ho bude muset na svobodě hlídat. Ukazuje se, že nejlepšími přáteli Morrisonovy matky byli Ray a Marie Bensonovi, trýznitelé a vrahové třinácti žen, z nichž pět nebylo nikdy nalezeno.

Po náročných pracovních dnech si Alice chodívá zaběhat londýnskými ulicemi a při jednom takovém běžeckém výletě narazí na mrtvolu u bývalého hřbitova pro prostitutky Crossbones Yard. Rány na těle mladé dívky nesou rukopis Raye a Marie Bensonových, ale ti to udělat nemohli, protože Ray už je několik let po smrti a Marie sedí ve vězení. Alici požádají o vypracování vrahova profilu, ale Alice se jen nerada vrací ke starým případům Bensonových zvěrstev. I když by jim ráda unikla, několik let staré události se pomalu vrací na světlo. Může mít ve vraždách prsty již jednou usvědčený vrah Morris Cley? S další mrtvou ženou se začíná okruh možných pachatelů zvětšovat...

Kniha Tajemství hřbitova Crossbones je prvním dílem série s psycholožkou Alici Quentinovou, kterou vydalo nakladatelství Omega, jejichž nakladatelství vydává poslední dobou jen samé zajímavé knihy a tato není výjimkou.

Název a obálka, která je mimochodem moc povedená, láká na příběh odehrávající se na tajemném hřbitově Crossbones. Bohužel název je dost zavádějící. Hřbitov Crossbones Yard se v knize objevuje jen okrajově, slouží pouze jako kulisa pro místo k objevu mrtvoly. O hřbitově je v knize zmíněno pouze několika větami, které vysvětlují původ a stáří tohoto hřbitova. Hřbitov je domovem pro více než tisíc prostitutek, které zde byly pohřbívány od středověku do 50. let 19 století. V roce 1994 byl hřbitov částečně vyklizen, ale místní obyvatelé usilují o to, aby zde byla zřízena pamětní zahrada s cílem uctít životy žen zde pochovaných. Zápletka a dále odvíjený příběh nemá vůbec nic společného s tímto hřbitovem. Pokud tedy doufáte, že v knize objevíte nějaké tajemství související s tímto hřbitovem, doufáte marně.

Ale abych jen nekritizovala, musím říct, že celá kniha se mi četla báječně. Je totiž psána lehkým stylem, kapitoly na sebe plynule navazují a příběh se čte jedním dechem. Je sice pravda, že ze začátku jsem si nemohla zvyknout na ich formu, tedy vyprávění z pohledu Alice, které mi k tomuto žánru moc nesedělo, ovšem po zhruba padesáti stranách jsem naopak byla přesvědčena, že tento styl vypravování je jediný možný a správný. Jak jsem ich formu ze začátku proklínala, ke konci jsem si ji pochvalovala. Od knihy se těžko odcházelo a četla jsem ji pokaždé dlouho do noci, kdy jsem nevnímala čas ani svět kolem sebe.

Co trochu pokulhává je zápletka, která je sice promyšlená, ale na druhou stranu celkem předvídatelná. Pozorný čtenář odhalí totožnost vraha velice brzy, i když já jsem stále doufala v nějaký zvrat a že vše bude nakonec jinak, což se bohužel nestalo. Zarážející je i to, že i přesto, že je Alice psycholožka, která profiluje vrahy, nevidí jasné náznaky a vodítka, jenž by vedly k odhalení pachatele. Hlavní hrdinka mi přišla též jako celkem nevyrovnaná osobnost, na níž bylo zajímavé mj. to, že trpí klaustrofobií. Jak z knihy dále vyplývá, vše má za následek trauma z dětství, kdy ji matka zavírala do skříně, aby ji tak ochránila před tyranským otcem. Traumatizující dětství se podepsalo na Alicině osobnosti i v dospělosti, kdy o sobě velmi nerada mluví, raději proto poslouchá své pacienty, kterým umí pomoci.

Milostná zápletka odehrávající se v knize byla natolik průhledná, ale přesto mi do celého příběhu celkem zapadla a vůbec mi nevadila.

Přesto, že jsem na knize našla pár výtek, nenechte se v žádném případě odradit. Kniha se mi velmi líbila a za přečtení opravdu stojí. A i přesto, že se kniha ničím výrazně nevymyká, jedná se ve své kategorii o nenáročnou až téměř oddechovou četbu, které nechybí postupně dávkované napětí, atraktivní londýnské kulisy, které budete chtít poznat blíže a zajímavá hlavní hrdinka, s níž se doufám nesetkáváme naposledy. Budu se těšit a netrpělivě očekávat další díly ze série s Alicí Quentinovou, kterých má autorka na kontě už celkem pět.

Pod větu "Napínavá detektivka Kate Rhodes vás vtáhne do děje a pustí až na poslední stránce." uvedenou v anotaci se můžu podepsat.

85 %

Velice děkuji nakladatelství Omega za poskytnutí recenzního výtisku a příjemný čtenářský zážitek. O knize se více dozvíte zde a koupit si ji můžete zde.