středa 18. prosince 2019

RECENZE: Vykrvácet | Michael Robotham

Share it Please
autor: Michael Robotham
překlad: Martina Buchlová
originální název: Bleed for Me (2010)
nakladatelství: MOBA
rok vydání: 2019
počet stran: 504
anotace


Moje zhodnocení:


Čtvrtý případ Joa O'Loughlina, který se tentokrát pokusí odhalit tajemství, která skrývá mysl Sienny Hegartyové, kamarádky Joeovy dcery Charlie. Sienna se jednoho dne objeví u dveří jeho domu v šoku a celá od krve s tím, že není schopna říct, co se stalo. Po té je u ní doma objeveno tělo jejího otce, Rona Hegartyho, bývalého policisty a zjistí se, že krev, kterou měla Sienna na sobě, patří jejímu otci. Sienna se tak stává hlavní podezřelou z vraždy svého otce, ale ta tvrdí, že si nic nepamatuje. Joe začne pomalu odkrývat spletité klubko lží a zvráceností, které sahají hluboko do minulosti…


Poprvé jsem se setkala s Joem O'Loughlinem v knize Řekni lituji (MOBA, 2015), kterou jsem četla v roce 2015, tedy v době, kdy u nás tato kniha vyšla. Až letos jsem se rozhodla přečíst si celou sérii od začátku, tedy postupně od prvního dílu, kterým je V podezření (MOBA, 2015), následují Amnézie (MOBA, 2016), Střepy (MOBA, 2017) a Vykrvácet (MOBA, 2019). V roce 2020 se čtenáři mohou těšit na pátý díl s názvem Vraky, který by měl vyjít na jaře.

Profesor Joseph O'Loughlin, kterému všichni říkají Joe, pracoval jako klinický psycholog, nyní však přednáší psychologii na univerzitě. Bojuje s Parkinsonem, chorobou, která se u něj projevila před pár lety a která mu často komplikuje běžný život. Zhruba před dvěma lety ohrozil rodinu tím, že se podílel na jednom policejním vyšetřování, což vyústilo v rozluku s jeho ženou Julianne, se kterou již nesdílí společnou domácnost. I tentokrát se zapojí, ač ne vlastní vinou, do vyšetřování, když se jednoho dne u jeho dveří objeví Sienna, kamarádka a spolužačka jeho dcery Charlie, celá od krve, v šoku a neschopná říct, co se stalo. Případ vraždy Siennina otce dostává na starost inspektorka Ronnie Crayová, která je přesvědčena o Siennině vině. Joe dostane za úkol vypracovat psychologický profil dívky a věří, že je Sienna nevinná. 

Joe se při nesnázích obrací na svého přítele Vincenta Ruize, vysloužilého policisty, s nímž se čtenáři mohli seznámit v díle nazvaném Amnézie, ve kterém si s Joem prohodili hlavní role. Jejich vzájemné špičkování a hlášky mě pobavily i tentokrát. V nynějším díle se pouští do společného pátrání na vlastní pěst.


Postavu Joea O'Loughlina si musí oblíbit snad každý čtenář. Joe je sice v prvé řadě psycholog, i když nyní jen přednášející, ale především otec dvou dcer, které velmi miluje a udělal by pro ně cokoliv. To se týká i jeho stále ještě manželky Julianne, kterou miluje, ale její rozhodnutí odejít respektuje. Joe je sympaťák, statečně bojuje se svou nemocí, nikdy neodmítá žádost o pomoc, navíc neschovává žádné kostlivce ve skříni, autor jej vykreslil jako normálního tátu od rodiny, který se sice potýká se zdravotními problémy, ale nevzdává se.

Co se týče zápletky, ta se opět zpočátku tváří velmi jednoduše až banálně, ale opak je pravdou. Joe spolu se čtenářem začíná pomalu odkrývat tajemství rodiny Hegartyovy, na povrch vyplouvají Sienniny psychické problémy, které po hrůzném zážitku vyvrcholí v apatii. Jelikož je Joe schopný psycholog, často dokáže odhadnout lidi pouze z jejich projevu a chování a málokdy se plete. Zápletka se s další stránkou a kapitolou nabaluje do obřích rozměrů a čtenář zjistí, že to, co se vydávalo za pouhou vraždu policisty, se promění v něco hodně temného a prohnilého.

Autor píše velmi čtivým stylem, takže čtenáře svým vyprávěním strhne tak, že nebude moct od příběhu jen tak odejít. I když kniha čítá 500 stran, ani na chvíli nepocítíte nudu a nenarazíte na žádná hluchá místa. Děj je plynulý, napínavý, plný nečekaných odhalení a i když jsem si vraha tipla správně ještě před koncem, v žádném případě mi tato skutečnost nezkazila dojem ze čtení. 

Celou sérii doporučuji všem milovníkům detektivek, kteří upřednostňují dobře vykreslené postavy se skvěle vypracovanou psychologií a kteří prahnou po výborně propracovaných příbězích naoko komplikovaných s pořádnou dávkou napětí.


✰✰✰✰✰


Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji nakladatelství MOBA. Pokud vás kniha zaujala, zakoupit si ji můžete zde, a to včetně elektronické podoby.

6 komentářů:

  1. Tahle recenze mě zaujala, protože ač mi detektivky nikdy nevadily, trochu mě štve, jakým směrem se poslední dobou tenhle žánr ubírá... Ale Moba vydává docela dobré publikace, s tím mám už zkušenost. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já čtu hodně detektivek a tyhle jsou opravdu povedené, doporučuji :-) A s MObou souhlasím :-)

      Vymazat
  2. Moc pěkná recenze :) Od autora jsem nic nečetla, ale kniha mě rozhodně zaujala :) Mám ráda, když v knize nejsou nudná místa a je plná nečekaných překvapení :) To vypadá prostě slibně :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :-)
      Já už mám přečtených všech 5 knih, které u nás autorovi vyšly a těším se na jaro, kdy vychází další. Určitě stojí za pozornost :-)

      Vymazat
  3. To nebude nic pro mě. :)) Ale recenze byla super. :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za komentáře.