RECENZE: Ďáblovo dílo | Lotte Petri

autor: Lotte Petri
překlad: Jana Michalíková
originální název: Djævelens værk (2017)
nakladatelství: Kalibr
počet stran: 264

Kvůli stavbě nové stanice kodaňského metra je nutno přesunout kosterní pozůstatky ze hřbitova Assistens na nové místo. Úkolem je pověřena Josefine Jespersenová, soudní antropoložka, která díky němu dostala výjimečnou příležitost získat pro svůj výzkum o zdravotním stavu obyvatelstva přístup k bohatému kosternímu materiálu. Projekt vyvolal u místních obyvatel vlnu odporu, neboť se domnívají, že klid zemřelých tím bude znesvěcen. Když brutálně zavraždí Josefininu kolegyni, archeoložku Ritu, která také na projektu pracovala, a poté i mladou dívku, vše nasvědčuje tomu, že se v okolí pohybuje psychopatický vrah. Policie má pocit, že má co dočinění se samotným ďáblem, a proto začne spolupracovat s exorcistou, který je přesvědčen o tom, že hřbitovní vykopávky otevřely bránu samotnému zlu.

Tento slibně znějící thriller, který vydalo nakladatelství Kalibr, mě zaujal jak svou anotací, tak i obálkou. Měla jsem chuť na temný a snad i trochu hororový thriller z prostředí hřbitova a výzkumu kosterních pozůstatků. Zda kniha splnila mé očekávání, si můžete přečíst v recenzi níže.

Se začátkem knihy se ocitnete přímo uprostřed hřbitova Assistens, který je nutno přestěhovat, a to včetně kosterních pozůstatků kvůli výstavbě metra. Soudní antropoložka Josefine Jespersenová je spolu s kamarádkou Ritou, archeoložkou, pověřena vedením vykopávek, které jsou časově náročné a noční práce za nepříznivého počasí nejsou výjimkou. Když Josefine najde Ritu brutálně zavražděnou a uloženou do jednoho z vykopaných hrobů, rozjíždí se policejní vyšetřování, jehož vedením je pověřen policejní inspektor Alexander Damgaard, zvaný jednoduše Xander, který se pouští do velmi složitého případu.

Začátek knihy se autorce velmi vydařil. Hřbitov, vykopané hroby, kosti, do toho déšť a zima – nejen tyto kulisy vytváří samy o sobě tu správnou tajemnou atmosféru. K tomu je zapotřebí i značná dávka spisovatelského umu, kterou autorka prokázala. Když se na scéně objeví dívka vykazující známky posedlosti ďáblem a ani psycholožka si s ní neví rady, obrátí se na zkušeného exorcistu, který se pokusí o vymítání. Tyto scény se autorce rovněž vydařily, navodily temnou atmosféru, v méně otrlém čtenáři tak dokáží vyvolat náznak jakési hrůzy či obav, bohužel u mě toto vůbec nefungovalo, s čímž se běžně u podobných knih nesetkávám. Z toho tedy vyvozuji, že autorka popsat živě hororové či tajuplné scény sice umí, ale chybí jim to podstatné – navodit ve čtenáři pořádnou dávku strachu nebo obav z toho, co odkryjí následující strany. Myslím si, že se autorka připravila o to nejdůležitější, co dělá thriller thrillerem, protože samotný námět na poli tohoto žánru považuji za originální.

Postavy byly ucházející vzhledem k tomu, že se jedná o autorčinu prvotinu, přesto by bylo vhodné je více propracovat, zejména co se týče hlavních hrdinů a jejich psychologie. V tomto žánru zavedené klišé, že hlavní hrdinové skrývají nějaké hrůzné tajemství, které je odkryto postupně, zde působilo nenásilně a k celkovému námětu mi pasovalo.

Co se týče posledních padesáti stran, příběh bohužel neměl hlavu ani patu. Autorka splácala totální guláš a snaha čtenáře ohromit či šokovat se tak minula účinkem. Při zpětném ohlédnutí musel být pachatel jakýsi superhrdina ocitající se na několika místech zároveň, takže děj v závěru působil místy nelogicky a velmi nereálně. Konec knihy se autorce vůbec nepovedl, jako by ho ani nenapsala ona a celý, dobře našlápnutý děj tak v podstatě „zabil“. Námět přitom nebyl vůbec špatný, děj mě dokázal udržet v napětí a v očekávání, jak se v závěru vše vyvrbí a vyřeší. Přišlo však jen zklamání. Některé (dle mého názoru podstatné) skutečnosti nebyly dostatečně vyřešeny, v hlavě se mi vyrojila spousta otázek, na které jsem nedostala žádné odpovědi. Jelikož se jedná o první díl série, je možné, že se nějakých odpovědí dočkáme v dalších pokračováních, ale osobně o tom trochu pochybuji.

Škoda, že autorka nevyužila potenciál, s nímž měla velmi dobře nakročeno. Těšila jsem se na thriller s hororovým nádechem, ale toho jsem se bohužel nedočkala.

Přesto bych knihu nezatracovala, neboť si dle mého názoru své čtenáře najde, jen je otázka, zda tito čtenáři autorce "zbaští" pokulhávající závěr.

✰✰✰