úterý 9. července 2019

RECENZE: Divá Bára a jiné dívky na útěku | Božena Němcová

autor: Božena Němcová
počet stran: 248

Povídkový výbor, který ze zralých próz Boženy Němcové sestavila, uspořádala a doslovem opatřila literární historička Jaroslava Janáčková. Ideu dívky-ženy na útěku kongeniálně propojila s útěky spisovatelčinými. Nejintenzivněji se motiv útěku, vzdoru a potřeby svobodné volby životní cesty promítl do hádankami obestřené lyrické prózy Čtyry doby. Ještě donedávna ji mnozí chápali jako pouhou autorčinu autobiografickou zpověď, připomínající svým určením soukromý dopis. Teprve na prahu 21. století však byla Čtyrem dobám plně přiznána jejich nesporná myšlenková a umělecká exkluzivita. B. Němcová se v této nebývale odvážné a otevřené próze (snad prý vůbec poprvé) rozhodla vyslovit revoltu moderní ženy proti slepým společenským konvencím, vůči nimž se sama po celý život vytrvale a statečně vyhraňovala. Originálním způsobem do ní vtiskla svou vlastní potřebu svobody, nezávislosti a seberealizace. Motiv svérázného osvobodivého „útěku" spojuje i její další ženské povídkové postavy našeho výboru - Báru (Divá Bára), Madlu (Dobrý člověk), Katušku (Chyže pod horami) a Verunku (Cesta z pouti).

Nakladatelství Slovart se letos rozhodlo oprášit klasická světová literární díla počínaje povídkovým výborem Divá Bára a jiné dívky na útěku od Boženy Němcové, o němž bude za okamžik řeč, a knihou Ženy milující autora Davida H. Lawrence k příležitosti 100. výročí ženského volebního práva v českých zemích.

Seznam povídek:
  • Divá Bára (1955)
  • Čtyry doby (1856)
  • Dobrý člověk (1858)
  • Chyže pod horami (1858)
  • Cesta z pouti (1890)

Božena Němcová je jistě jednou z nejvýznamnějších českých autorek 19. století a s jejími díly (především Babičkou) se setkají všichni žáci a studenti na školách v rámci povinné literatury. Přiznám se, že Babičku jsem nikdy nedočetla, ale zfilmovanou verzi znám. Tuším, že jsem kdysi četla i Divou Báru, Karlu a V zámku a podzámčí, ale dodnes si z nich téměř nic nepamatuji. Přišlo mi tedy s novým vydáním vhod, že si osvěžím autorčiny povídky a třeba jim přijdu po delší pauze na chuť. Bohužel se tak nestalo.

Všechny povídky jsou si v něčem podobné. Ve všech vystupují ženy, které spojuje touha po svobodě, vzdor a potřeba svobodné volby. Do básně v próze Čtyry doby vtiskla Božena Němcová kus sama sebe a poprvé se v ní rozhodla vzbouřit jakožto moderní svobodná žena proti slepým společenským konvencím.

Po celou dobu četby na vás dýchá atmosféra 19. století a povídky vám přiblíží tehdejší život na vsi se vším, co k tomu patří. Dobový jazyk je zachován a do povídek bylo zasahováno opravdu jen minimálně, jak se dočtete na konci v ediční poznámce. Nechybí ani doslov literární historičky Jaroslavy Janáčkové, která pro vás výbor těchto povídek sestavila, v němž shrnuje v krátkosti život Boženy Němcové.

Bohužel Božena Němcová mi ani po letech k srdci nepřirostla a myslím, že už se to ani nestane. Povídky mě spíše uspávaly, často jsem se přistihla, že text nevnímám a netuším, o čem čtu. Neusnadnil mi to ani dobový jazyk, který byl pro mě krkolomný a špatně čitelný.

Co však musím vyzdvihnout, je úžasná obálka vyobrazující Divou Báru v  moderním pojetí, kterou ilustrovalo designové studio Tomski&Polanski, za jehož značkou se skrývá dvojice ilustrátorů Lukáš Tomek a Ilona Polanská.

Pokud tedy tíhnete k dílům Boženy Němcové a stala se pro vás srdcovou záležitostí, rozhodně se poohlédněte po tomto novém vydání, které se třeba u vás bude dědit z generace na generaci.

✰✰

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Janě Kaizrové z nakladatelství Slovart. Pokud vás kniha zaujala, zakoupit si  ji můžete přímo zde.