RECENZE: Kříďák | C. J. Tudor

autor: C. J. Tudor
překlad: Jana Kunová
originální název: The Chalk Man (2018)
nakladatelství: Kalibr
počet stran: 319

Jednoho letního dne roku 1986 se dvanáctiletý Eddie připlete do nehody na lunaparku, která mu změní život. Tehdy se poprvé za dost děsivých okolností setká s panem Halloranem, učitelem, kterého všichni pro jeho vzhled nazývají pan Křída. Ten Eddiemu a jeho dětské partě také vnukne nápad - začnou si zanechávat vzkazy pomocí křídových kreseb. Jednalo se o skvělou zábavu, ale jen do doby, než je křídoví panáčci dovedli k mrtvému tělu rozřezanému na kousky. Tahle událost je nesmazatelně ovlivnila a promítla se jim do jejich nočních můr. O třicet let později najdou ve svých schránkách záhadnou obálku, která obsahuje panáčka a kus křídy. Minulost se vrací a strašáci z dětských let mohou zabíjet i dnes.

Kříďák, debut roku 2018, neunikl snad žádnému čtenáři. Kniha označovaná jako bestseller mnohé odradila, ale v podstatě zaznamenala velký čtenářský úspěch. Já se jí dlouze vyhýbala, ale jelikož jsou mysteriózní thrillery mým šálkem kávy, byla jsem ráda, že jsem se do ní nakonec pustila.

Příběh se odehrává ve dvou časových rovinách. Minulost nás zavádí do roku 1986, tedy do doby, kdy jedna nešťastná událost rozpoutala sled dalších neodvratitelných událostí. V malém městečku Andenbury má snad každý svá tajemství. Pocit, že vás někdo neustále sleduje, se vystupňuje od té děsivé nehody na pouti, které byl dvanáctiletý Eddie svědkem. Od toho dne se jeho život změnil, poznamenal ho, stejně tak i ostatní obyvatele v městečku. Jedna děsivá událost střídá další až dojde k té nejděsivější. Malí, křídou nakreslení panáčci dovedou partu dětí k hrůznému nálezu, který se následně promítne do jejich dalšího života. O třicet let později, v roce 2016, dostává Eddie záhadný dopis s ještě záhadnějším obsahem. Ten mu však připomene jeho minulost. Navíc se mu ozve dávný kamarád z dětství, s nímž přerušil styky, který mu řekne, že ví, kdo tehdy zabil ono děvče rozřezané na kousky. Kolotoč událostí nabírá jistý směr a dávná tajemství pomalu vyplouvají na povrch.

Styl, jakým autorka vystavěla tento příběh, hodnotím jako velmi vhodně zvolený. Čtenáři totiž zpočátku odhalí velmi málo. Nejedná se tak o klasické vyšetřování vraždy, jaké známe z detektivních příběhů, v nichž se nejprve odehraje vražda a teprve poté probíhá pátrání. Tento tah autorky, jakož i střídání časových rovin, které zvolila, považuji za skvělý, neboť ve čtenáři vzbuzuje mnohem větší zvědavost a touhu přijít všem věcem na kloub, i když čtenář ještě vůbec netuší, co se vlastně odehrálo. Drobné střípky se sice odkrývají pozvolně, ale o to více vás příběh k sobě pomalu připoutává.

Hlavní postavou a zároveň vypravěčem je Eddie, který vše vypráví ze svého pohledu - z pohledu dítěte a o 30 let později i z pohledu dospělého. Autorka se dokázala velmi dobře vcítit do duše malého dvanáctiletého kluka a velmi věrně popisuje pocity a prožitky, které s ním cloumají. V příběhu se promítnou i chlapcovy noční můry, které jsou popsané velmi realisticky a dokážou otřást s vaším vnímáním reality. Pomalu se dozvídáte o jeho malých tajemstvích, ale také o tajemstvích ostatních obyvatel. Největší vliv má na Eddieho pan Křída, učitel s pochybnou pověstí, s nímž se malý Eddie skamarádí, ale i Eddie sám svými neuváženými rozhodnutími ovlivní některé události, které jeho přičiněním dospějí do tragického konce. Některým by se dalo lehce zabránit, ale Eddie se rozhodne mlčet. Některá tajemství by totiž měla zůstat navždy pohřbená.

Události z minulosti, před kterými nelze utéct, Eddieho nakonec dostihnou a on se jim bude muset postavit čelem. Závěrečné rozuzlení, ač se zprvu jevilo velmi jasně, bylo překvapivé a na konci se dočkáte odpovědí na některé otázky. Přesto zůstaly některé nezodpovězené. A závěrečná pointa? Wow! Velmi morbidní a nečekaná! Předchozí střípky vás k ní sice mohly dovést, ale já jsem netušila nic až do samého konce. Skvělé!

Kříďák mě velmi a nad veškerá očekávání pohltil, převrátil můj život naruby, protože nešlo přestat číst, překvapil, nadchl, a na to, že se jedná o debut, musím autorce vyseknout poklonu. Její další knihu si rozhodně ujít nenechám a už teď se na ni třesu.

Knihu doporučuji milovníkům napětí, mysteriózna a dávných tajemství, kterým nevadí jejich pomalé odkrývání a zároveň by chtěli objevit něco, co nebylo nikdo nalezeno.

✰✰✰✰✰

Jak jste na tom vy s bestsellery? Čtete je rádi nebo se jim naopak vyhýbáte?