sobota 20. dubna 2019

MINIRECENZE: Kladivo na čarodějnice | Ztracené děti

Hezký podvečer milí čtenáři.

Dnes je bílá sobota a já bych vás ráda přivítala u dalšího článku, kterým vám prostřednictvím minirecenzí představím tentokrát dvě knihy - historický román dle skutečné události Kladivo na čarodějnice od Václava Kaplického a další díl amišské série Ztracené děti od Lindy Castillo. V tomto krátkém shrnutí se dozvíte, jak se mi knihy líbily, jestli splnily má očekávání a zda je doporučuji dalším čtenářům.

Kladivo na čarodějnice | Václav Kaplický

Stručná anotace:
Děj knihy je zasazen do druhé poloviny 17. století a začíná pokusem o znesvěcení hostie, která rozpoutala nejhorší čarodějnické procesy, jež se odehrály ve Velkých Losinách a v Šumperku. V sobotínském kostele se žebračka Maryna Schuchová pokusila ukrást posvěcenou hostii pro svou přítelkyni, které nedojila kráva. Výměnou za ni měla dostat trochu jídla. Bohužel však byla odhalena ministrantem, který vše oznámil faráři Schmidtovi, náboženskému fanatikovi, jenž ve všem viděl dílo čarodějnic. Žebračka byla uvězněna v losinském zámku a bylo svoláno panstvo, které mělo rozhodnout, co s ní. Farář Schmidt doporučil olomouckého advokáta Bobliga z Edelstadtu, který měl velké zkušenosti s čarodějnickými inkvizicemi. Své role inkvizitora se směle chopil a doznání získával především torturou. Zaměřil se výhradně na bohaté měšťany, jejichž majetku se zmocnil, neboť tehdy byl majetek odsouzených konfiskován. Proti Bobligovi se postavil šumperský děkan Kryštof Alois Lautner, který s těmito procesy nesouhlasil a nakonec byl z čarodějnictví obviněn také.

Tuto knihu jsem si zvolila do projektu #vyzvaspointou, neboť březnové téma znělo česká klasika a nemohla jsem svým výběrem udělat lépe.

Tento román, který vznikl na základě skutečné události odehrávající se v letech 1678-1692 v okolí Velkých Losin a Šumperka, mě pohltil už od prvních stránek. Nejen touha po moci a majetku přivedla několik desítek lidí na hranici, kde byli upáleni, ale i liknavost a lhostejnost lidí na vyšších místech, kteří tragédii mohli zabránit. Autor velmi věrně vyobrazil tehdejší dobu, ale i poměry, které v ní panovaly. Historické romány moc nevyhledávám, ale tento byl napsán do velmi čtivé podoby. Postavu šumperského děkana Kryštofa Lautnera jsem si velmi oblíbila, jeho marný boj proti zlu jsem prožívala a doslova se modlila, aby vše dobře dopadlo. Mezi lidmi byl oblíbený a mé sympatie si získal především tím, jak bojoval a nevzdával se, a to až do úplného konce. Nevěřila jsem, jakého zla jsou lidé schopní a nečekala jsem, že proliji tolik slz. Po dočtení jsem cítila bezmoc a bylo mi hodně úzko. Tento úžasný historický román mi zůstane v hlavě a v srdci už navždy.

✰✰✰✰✰

Ztracené děti | Linda Castillo

Stručná anotace:
Kate Burkholderová, policejní náčelnice ohijského městečka Painters Mill, je požádána o pomoc při pátrání po ztracených amišských děvčatech. Případ je o to těžší, že se není čeho chytit a chybí jakákoliv stopa, která by je navedla správným směrem. Amišové jsou navíc skoupí na slovo a je prakticky nemožné z nich dostat jakékoliv informace. Když zmizí i Kateina neteř Sadie a jedna z pohřešovaných dívek je nalezena mrtvá, situace se vyostří a Kate nezbývá mnoho času. Musí svou neteř najít živou, a to za každou cenu.

Dostala jsem chuť na další díl amišské série, kterou jsem si velmi oblíbila.

Už po čtvrté se setkáváme s oblíbenou policejní náčelnicí malého městečka Kate Burkholderovou, která je tentokrát přizvána na konzultaci k případu ve vedlejším okrese a spolupracuje s přítelem a agentem z BCI, ohijského Úřadu pro kriminální vyšetřování v Clevelandu Johnem Tomasettim. Zde zmizí několik amišských děvčat a Kate jako bývalá amiška by měla mít větší šanci rozmluvit amšiské rodiny, které děvčata postrádají. U první poloviny knihy jsem se celkem nudila, případ se delší dobu nepohnul žádným směrem a vyšetřovatelé přešlapovali na místě. Závěrečná třetina byla skvělá. Napínavá a taky trochu strašidelná. Vtáhla mě a nepustila. Atmosféra byla skvěle vykreslená a cítila jsem Kateinu bezmoc. Konec jsem přečetla jedním dechem. Závěrečný zvrat už byla třešnička na dortu. Bohužel první polovina si to pokazila a musím své hodnocení snížit o jednu hvězdičku. I přesto knihu doporučuji a těším se na další díl.

✰✰✰✰